Vérbeli koncertlátogatók és szenvedélyes (vagy „megszállott”) hangmérnökök tudják mit jelent ez. Olyan, mint amikor beüt az anyag. Megszólal az első groove, és ha az ott van, akkor már tudod, hogy ez a buli a tiéd! A szervezetünk a kényszeres adrenalin termelés helyett heveny endorfin termelésbe csap át: megkönnyebbült sóhaj, esetleg egy hamiskás mosoly a keverőpult mögül, kezek ezrei a magasban, csillogó szempárokon tükröződnek a show látványelemei…
És ez most már a tiéd lehet. Bárhová elviheted magaddal a zsebedben. Az elmúlt évtizedekben ipari sztenderddé vált L-Acoustics „sonic signature”, avagy koncert-hangzásvilág, mely oly jellemző a francia gyártó nagy hangrendszereire, akár ránk az ujjlenyomatunk vagy az aláírásunk, új földi létformát kapott egy IEM fülhallgató alakjában. Megszületett a Contour XO!
Már a külcsín is sejteti, hogy egy újabb prémium termékről van szó, és folytathatnám a sort azzal, hogy milyen specifikációkkal rendelkezik, hány utas, mennyi elektroakusztikai átalakító van benne, stb… Ezek száraz műszaki tények, megtanulmányozhatóak az L-Acoustics honlapjáról letöltött adatlapon, és amik persze nem érdektelenek, de erről majd később.
Az első gondolatom amikor megláttam a Contour XO-t ez volt: elgurult a gyógyszer Marcoussis-ban…
Aztán amikor Jerry Harvey neve is a képbe került megvilágosodtam: zseniális, ez a „gondolkodás szabadsága”!
Én simán el tudom képzelni: van két arc, két cég alapítója és brand megteremtője, akik olyan technológiai újításokat tettek le az asztalra az elmúlt 30 évben, amik alapjaiban változtatták meg a professzionális hangosítóipart és a színpadi monitorozást. Na most ők leülnek beszélgetni egy üveg finom vörösbor mellett, no nem napi céges ügymenetről, megoldandó feladatokról, elhárítandó problémákról… Ezeken az elmúlt évtizedek már felül emelték őket, ezekkel már egy profi gárda foglalkozik körülöttük. Ők csak ötletelnek, gondolkodnak szabadon! Valahogy így:
Arc 1: Tudod megcsináltuk ezeket a line-array rendszereinket, új utat, új trendet nyitottunk meg a koncerthangosításban, a rendszereink hangzásvilága ipari sztenderddé vált, mindenki örül a színpad előtt…
Arc 2: Ühüm…
Arc 1: …de a „bohócok” a színpadon? Ők sosem fogják átélni ezt az élményt a fülmonitorjaikkal a fülükben, pedig a „bohócok” hozzák be a közönséget a „cirkuszba”, ennyit igazán megérdemelnének! Vagy egyszerűen csak nem lehetne ott a zsebemben a HANG? Bármit bárhol meghallgatni? Ahogyan annak egy koncerten meg kell szólalnia?
Arc 2: Ühüm… (egy korty bor) …szerintem meg tudjuk csinálni. Tuti megcsináljuk.
Arc 1: (egy korty bor, mosoly, bólintás) Tuti? Akkor csináljuk!
A két „szabadgondolkodó” Christian Heil és Jerry Harvey.
Heil, az L-Acoustics alapítója, a line-source array és a WST™ technológia atyja, mely hangrendszertípus napjainkban is szolgálja a live rendezvény iparágat. Heil line-source-array technológiája biztosíték a művészeknek a tökéletes megszólalásra a legnépszerűbb fesztiválok több mint felén és a világ legnagyobb zenei fesztiváljain
Harvey tapasztalt monitor hangmérnökként a 90-es években fejlesztette ki első egyedi fülmonitor fülhallgatóját (IEM) a dobos Alex Van Halennek. A banda turnéba indult, Harvey pedig elhatározta, hogy felteszi az életét a több utas fülmonitor egységek korszerűsítésére és tökéletesítésére, megalapítva a JH Audio céget. A világ legnagyobb zenei eseményein (Grammy, MTV VMA, Superbowl HTS) láthattuk újításait világhírű művészek fülében, a teljesség igénye nélkül: Aerosmith, Lady Gaga, Guns N’ Roses, Miley Cirus, Katy Perry, Justin Bieber…
A Contour XO megszületése e két zeneipari ikon találkozásának köszönhető: Heil és Harvey egyesítették R&D csapataik erőit és szoros együttműködésben kifejlesztették a híres L-Acoustics „sonic signature” immár zsebben is elférő új családtagját, újabb szintre emelve ezzel a professzionális fülmonitorozást. Ha egy tökéletes, L-Acoustic hangzásvilágot nyújtó referencia IEM fülhallgatóra van szükséged a színpadon, a keverőpultnál, a stúdióban vagy akár útközben, akkor ne keress tovább: a Contour XO a válasz!
A legendás L-Acoustics koncert megszólalást és dinamikát a JH Audio legújabb fejlesztése, a SoundrIVe™ technológia biztosítja: mind a mély, mind magastartományban 4-4 darab Balanced Armature meghajtó dolgozik párhuzamosan a Contour XO-ban, biztosítva a zenei spektrum legmélyebb és legmagasabb hangjainak torzításmentes lesugárzását is a legnagyobb teljesítményen és akár +15dB mély kontúr mellett is. A három utas rendszerben üzemelő fülhallgatóban a középtartomány dinamikájáért és tisztaságáért további két Balanced Armature meghajtó felel, így a Contour XO-ban 10 meghajtó egység gondoskodik arról, hogy megszólaljon a fülünkben az L-Acoustics „sonic signature”: telt, dinamikus mély kontúr, részletgazdag középtartomány és kristálytiszta high-end hangzás. Harvey másik szabadalma, ami szintén bekerült a Contour XO-ba a Freqphase™ Time Phase Waveguide, ami tulajdonképp „követi” az L-Acoustics hitvallását és egyben jelmondatát is: „The best sound comes from one source”. A világon egyedül a Freqphase™ technológiát alkalmazó fülhallgatók képesek arra, hogy a mély, közép és magas meghajtók hangja időeltolás nélkül érkezzen meg a fülünkbe, mintha egyetlen hangforrás szólna, ami páratlan pontosságú hang reprodukciót eredményez. Mintegy 30 évvel korábban pont ezért kezdte el kidolgozni Christian Heil a WST™ technológiáját és hozta létre a V-DOSC rendszert (egyre inkább kezdem érteni miért jön ki ilyen jól egymással ez a két arc…) Természetesen az univerzális verzió is gazdagon el van látva különféle méretű szilikon és Comply™ fül-illesztékekkel, de ha valaki még nagyobb izolációt szeretne, rendelhető minta alapján készített egyedi fül-illesztékkel is.
Sokakban felmerülhet a kérdés: mi szüksége van egy letisztult termékpalettával rendelkező professzionális élő hangosítási rendszereket gyártó cégnek saját IEM termékre? Miért fejleszt ilyet egyáltalán??
Első körben arra gondolnék, hogy mert több mint három évtizede az a küldetésük, hogy egyre magasabbra emeljék a zenehallgatás élményét, és az L-Acoustics hangrendszerek által képviselt hangélményt és minőséget most kiterjesztették egy hordozható „platformra”.
A valóság ettől persze jóval prózaibb: egy olyan IEM fülhallgató amely képes reprodukálni az L-Acoustics „sonic signature”-t rengeteg olyan szituációban (FOH hangmérnökök, művészek színpadon/ próbatermekben, audiofil zenehallgatás) kiválóan használható ami megköveteli a kompromisszummentes hangminőséget és az élő zenei események dinamikáját.
Ami viszont legalább ilyen fontos, hogy 2021-ben az L-Acoustics L-ISA hiperreális térhatású technológiája további binaurális monitorozási szoftver opciókkal bővül, melyek segítik majd a hangmérnökök munkáját a produkciós folyamatban és ehhez a legtökéletesebb eszköz mi más lehetne, mint egy IEM, ami képes úgy megszólalni, mint egy L-Acoustics hangrendszer: ez a Contour XO. Vidd magaddal …és „A koncert legyen veled!”
Kovács Dénes
audmax.hu