Hatvan év. Ez egy hangszer erősítőket gyártó cég életében egy fontos mérföldkő, mint minden kerek évforduló. Nézzük át, milyen úton jutott a VOX erre, az őt megillető helyre a gitáros világban.
Kezdjük egy történelmi áttekintéssel, hiszen a honnan kérdése legalább olyan fontos, mint a hol vagyunk és a hova tartunk.
Nos, a történet teljesen más, mint a másik hasonló korú brit legendáé a Marshall-é, bár a szálak összeérnek. De erről később. A Marshall-os párhuzamnál maradva, a VOX esetében nehéz egy nevet kiemelni, hiszen a VOX erősítők a Jennings Musical Industries-től (JMI) eredeztethetők. De ha már ezzel kezdem, akkor próbálom két névre szűkíteni a kört. Thomas Walter Jennings alapította a céget a második világháború után Jennings Organ Company néven. A meglepetések elkerülése végett leírom, orgonákat gyártottak. Itt dolgozott fiatal erősítő tervezőként Dick Denney, aki maga is gitáros volt, így közelről kísérte figyelemmel az elektromos gitár fejlődését és fáradhatatlanul dolgozott azon, hogy a korának hangerő és sustain iránti igényét kielégítse. Az általa épített erősítő intézményesítette a VOX nevet és vitte köztudatba az AC, azaz amplified combo (erősítővel egybeépített hangszóró) rövidítést.
Hamar rákapott a gitáros társadalom a remek hangszínre, de ugyanekkor kiderült, hogy az elkészült doboz nem elég hangos. Így fogták és megduplázták az erősítő méretét, megnövelték a dobozt és tettek bele még egy hangszórót. Ezzel megszületett az AC30.
A JMI tulajdonrészének döntő hányada, a kezdeti üzleti sikerek után átkerült az angol elektronikai nagyvállalat a Royston tulajdonába. Ezután Dick Denney kilépett, az alapító Jenningset pedig elbocsátották, de a gyártás folytatódott. A Royston – nem a VOX teljesítménye miatt – csődbe került 1968-ra. A JMI egykori vezetői megállapodtak a bankkal, kivásárolták az erősítőgyártást és megalapították a Vox Sound Equipment Limitedet (VSEL), amit hamarosan VSL-re kereszteltek. A VSL egy évre rá szintén csődbe ment, de az angol bankóriás a Corinthian megmentette. Itt nem ért véget a kálvária, hiszen innen továbbkerült a Birch Soltech-hez, majd a Dallas Arbiter-hez. 1978-ban a Dallas Arbiter eladta a Marshall forgalmazási jogát éppen akkoriban elveszítő Rose Morris-nak. A tulajdonosváltások ellenére folyamatosan jelentek meg új készülékek a VOX választékában, valamint az AC10, AC15 és AC30 modellek is megéltek néhány frissítést. Majd 1992-ben a RM eladta a céget a KORG-nak ezzel nyitva új fejezetet a gyártó életében.
A viharos sors ellenpontozásaként egy rövid történet. 1962-ben néhány fiatal srác Liverpoolban vásárolt egy két hangszórós AC15-öst és egy Top Boost AC30-at, majd stúdióba vonultak és felvették a „Love Me Do” című dalukat. Ugye mindenkinek ismerős? A dal sikerét követő őrület a világ legtöbbet színpadra került erősítői közé tette évtizedekre a VOX-ot.
A KORG tulajdonlása lendített a dolgokon, hiszen az innovatív Japán hangszercég a fejlesztéseit át tudta ültetni a gitáros világba, megőrizve a VOX örökségét. Elég, ha az elsőként használt erősítőmodellezést vagy a Valvetronix technológiát nézzük, vagy a legújabb vákuumlumineszcens kijelzőt alapul vevő kisméretű „elektroncsövet” a Nutube-ot, forradalmi készülékekkel és komponensekkel gazdagították a gitárosok eszköztárát.
Ezen fejlesztések és a klasszikus erősítők gyártásban tartása szélesre tárja a kaput minden minőségi hangra vágyó gitáros előtt.
Az AC sorozatból minden évben kikerül egy-két limitált sorozat, megdobogtatva a márka szerelmeseinek szívét. Ezévben a White Bronco és a Maroon Bronco bevonatok kerültek gyártásba, igen alacsony darabszámban. Az AC4C1-től az AC15C1-en keresztül az AC30C2 típusig minden modell megtalálható ezekben a különleges kivitelekben. Pont illik a karácsonyfa alá (is).
Ha már a kiviteleknél tartunk. A jubileumra elkészült egy hatvan darabos széria az AC15-ből és az AC30-ból. Korabeli kötések, angol kézi gyártás, hatalmas nimbusz, brutális hang. Szerencsésnek érezheti magát, aki egy ilyen ampot a magáénak tudhat.
Természetesen nem csak a klasszikusok kedvelőinek teszi a szépet a gyártó, hiszen mindig is híres volt a különleges iránti vágy és az újító szellem. Így a modellezés úttörőiként, a kor igényeinek megfelelve készítenek felszerelést a kezdő és a műkedvelő gitárosoknak olyan minőségben, ami hidat ver műkedvelő és profi közé. Ezeket a kisebb-nagyobb készülékeket veszem itt sorra, kezdve a legkisebbekkel.
Forradalmi volt és még mindig nagyon kedvelt az AmPlug, gitárba közvetlenül csatlakoztatható fejhallgató erősítő család, aminek már a második generációját éljük. Ezek a zsebben is hordozható készülékek több ízben készülnek. Így minden rendű és rangú gitárnyűvő megleli a számára tetszetős hangot és némi effektet, Clean, Blues, Rock, Lead, Metal és Bass vonalon. Az egyik legjobb apró ajándék, amit gitárosnak adni lehet.
Az AmPlug sorozatból kilóg egy modell, az I/O. Ez egy jópofa USB audio interfész AmPlug méretben. Adják hozzá a JamVOX 3.0 gitáros szoftvert, így ajánlva komplex csomagot bitang ár/érték arányban, hiszen a JamVOX pluginként is működik, bármilyen zeneszerkesztőbe behúzható, további szolgáltatásai a gyakorlást könnyítik.
Ezeknél egyel nagyobb az AC1 Rhytm VOX, ami egy zsebrádió méretű kis erősítő, minden márka kínál ilyet. Ez sem más, gitár, kábel, elem és már szól is. Ezekben beépített dobritmusok szolgálják a gyakorlás kényelmét. Azért a többesszám, mert van egy basszus verzió is.
A gyakorló cuccok egyik klasszikusa a VOX Pathfinder, azaz útkereső. Tíz wattos kombók is a VOX történelem szerves részét képzik, hiszen az első darabok 1966-ban kerültek forgalomba. A mai napig több verzió készült ezekből a pofon egyszerű, mégis tisztességesen szóló gitár és basszusgitár erősítőkből.
A gitárerősítők mellett az elmúlt években az effektek is fontos szerepet játszanak a VOX választékában, főként a KORG tulajdonlás kapcsán fejlesztett Valxetronix és REMS modellezés használatával. Ez utóbbit használja a Stomplab család. Száznál is több jól használható erősítőmodell és effekt adja a használhatóság gerincét ezen kompakt, de minden körülmények között jól használható pedáloknak, legyen az fejhallgatós gyakorlás otthon, dalírás, próba vagy koncert.
A kis méretű erősítőknél sokszor fontos a hordozhatóság. A hordozható, elemmel működő erősítők egyik úttörője a VOX a MINI3 típussal, aminek már a második generációja található az üzletekben. Jól szóló modellek, jópofa szolgáltatások, elemről vagy külső tápról, többféle színben. Erre már egy mikrofon is csatlakoztatható. Nagyobb tesója a MINI5 a hármas minden tudása mellett egy picivel nagyobb teljesítménnyel és beépített dobgéppel szolgálja a zenészeket gyakorlás vagy közös zenélés esetén.
A kisebb méretű, hordozható, akár elemről is működő gitáros cuccok között legújabb a VOX választékában az ADIO és az ADIO AIR. Ebbe belepakoltak mindent, amire szükség lehet, bárhol is van az ember zenész fia. Az AIR változatok Bluetooth kapcsolódnak a lejátszóhoz és a távolból is lehet piszkálni a VOX Toneroom applikációval. 50w teljesítménye otthonra már-már sok, de ha vesszül a VET technológiával készített 17 modellt (itt az adott erősítők komponenseit modellezték, majd építették fel a kérdéses ampot), 19 effektet, zajzárat és az USB audio interfészt, valamint hozzáadjuk a JamVOX 3.0 szoftvert, egy komplett munkaállomást kapunk.
Annyiféle modellezést ismerünk, itt is szóba került több, de az analóg-analóg modellezést használó VOX AV sorozat kilóg a sorból. AZ AV sorozat extravagánsan elegáns darabjaiban diszkrét analóg alkatrészekből építették fel a választható erősítők modelljeit 12AX7 elektroncsöveket illesztve a jelútba 15, 30 és 60w teljesítményű cuccok átmenetet képeznek a szobai és a koncertcucc között.
Az erősítők közül az AC sorozatot leszámítva a VTX, azaz Valvetronix sorozatot gyártja legrégebben a VOX. Ez az úttörő modellező erősítő is a sokadik generációját éli, a legtöbb erősítőmodell, effekt és szolgáltatás ezekben található. USB-n keresztül teljesen személyre szabható.
A nagy választékban hozzáférhető VOX erősítők választéka jelzi, hogy a VOX újító szelleme nem halt el, sőt. Legújabb fejlesztésük a forradalmi Nutube. A Nutube egy új fejlesztésű valódi analóg technológia. Egy a klasszikus elektroncső tulajdonságaival rendelkező áramköri lapka, ami egy elektroncső minden hangi tulajdonságaival rendelkezik. Viszont nem igényel nagy feszültséget, nem termel hőt, bármilyen elektronikai környezetbe beépíthető és sokkal tartósabb, mint a hagyományos csövek. Elsőként a Nutube kis mérete miatt egy valóban kis méretű, de BRUTÁLISAN szóló erősítősorozatot készítettek, ez az MV50. Clean, AC és Rock variánsok, 50W teljesítmény, tenyérnyi méret.
Az érdekesség, hogy a Nutube technológiát szabadon hozzáférhetővé tette a gyártó, tehát a teljes dokumentáció hozzáférhető, az alkatrész pedig megvásárolható. A jövőben minden bizonnyal különféle kisebb-nagyobb gyártó termékei között fel fogjuk fedezni a legelborultabb Nutube technológiás berendezéseket. Kíváncsi vagyok mi lesz az első igazán sikeres közülük. Már látom magam előtt a legkülönbözőbb hangszereket és effekteket, Nutube technológiával. Fejhallgató erősítő, effekt, szinti, azaz bármi, ahol a felharmonikus dúsítás jól jöhet. Itt jut eszembe, a VOX elkészítette a klasszikus Continental orgona friss változatát, benne természetesen a Nutube technológiával.
A történelem és a folyamatos innováció a mai napig és a jövőben is meghatározó szerepben tartja a VOX-ot a gitáros társadalom számára, legyen az vér profi vagy műkedvelő. Kívánom, hogy mindenki megtalálja a neki legjobban tetsző és megfelelő felszerelést ahhoz, hogy ki tudjon teljesedni művészileg, ezáltal emberileg. Csak remélni tudom, hogy a felsorolt eszközök többeket hozzásegítenek ehhez.
Hajdu Zoli