In medias res, csapjunk a közepébe. Véleményem szerint a Youtube, ha nem is örök, de köszöni szépen, él és virul. Vele együtt virágoznak az oda feltöltött tartalmak, és azok a videós bloggerek, más néven vloggerek, akik akár több százezres feliratkozóval rendelkezve, napi jelleggel tudósítanak nekünk erről-arról.
„Mindenki máshogy csinálja.” Van, aki ezt emocionálisan teszi, én-élményből építkezik, vannak tematikus vlogok, ahol tanácsot kaphatunk egy témában. Mások tárgyilagosak, napló jelleggel rögzítenek valamit. Van, aki a kritikát választja (film, divat,technika, stb.) , vagy csak a kifigurázásból is megél, és még sorolhatnám.
A videó az egyik legjobb eszköze a közönséggel való élő kapcsolattartásnak. A látott (videók, képek) tartalmakat sokkal könnyebb megjegyezni, mint az olvasott bejegyzéseket, illetve az agy sokkal gyorsabban is képes feldolgozni őket, mint a szövegeket.
A vloggerkedés emberi oldala: „Végy egy extrovertált személyt sok mondanivalóval, aki képes magát folyamatosan produkálni!”
Eszköz oldalról viszont szélesebb a spektrum: a kezdők akár egy telefonnal is bevállalnak bejelentkezéseket, de a profibbak komoly kép/hang rögzítőket használnak a munka során, és akár stúdió körülményeket teremtenek meg egy „adáshoz”.
Had’ mutassuk most be Nektek kicsit jobban Tér Sebestyén vloggert. Sebestyénre mi a DAL 2018 produkciója során figyeltünk fel, és eszközeinkkel felruházva engedtük tudósítói útjára az Eurovízióra. Az Audio-Technica szívesen ismerteti meg termékeit ún. „endorser-eken” keresztül, így kértük fel Sebestyént, hogy legyen a cég „videós arca”.
Mesélj magadról Sebestyén, hogy indult a Te vlogger karriered?
A vlogger karrierem előtt először is a média szakmai részével foglalkoztam, megtanultam operatőrködni, vágni, animációkat készíteni, a hangkeverést, és a rendezést. Megszerettem a videózást, mindennapossá vált, hogy valami újat próbáljak ki ezen a területen, és amikor már nem volt hova tovább, úgy döntöttem csatornát indítok és kipróbálom magam a kamera előtt is.
A tv és a youtube kapcsolata egyértelmű. Mindkettő valamiféle “képernyő”, csak más embereket érnek el. Ezért egyáltalán nem furcsa, hogy van átjárhatóság a kettő között. Aki meg tud jelenni az egyik felületen, az teljes természetességgel tud szerepeli máshol is. Néha, mint esetemben is, a tv-től indul minden, csak a háttérmunkálatoktól. Manapság, ha az ember tud és szeret is videót vágni, valamint van egy kis bátorsága és mondanivalója, akkor egyenes az útja a youtube vloggerkedésre. És ha már szerzett egy kis tapasztalatot a kamera előttről is, sokkal könnyebben állja meg a helyét egy televízió műsorban. Mindkét felületnek megvannak a maga nézői, de itt tulajdonképpen csak arról van szó, hogy tud-e valamit adni az, akit nézünk. És egy vlogger hogy ne tudna?
Hogy kerültél kapcsolatba az Audio-Technica-val?
Miután megnyertem A Dal 2018 videoblogger pályázatát, folyamatosan tudósítottam az AWS zenekar Euróvíziós dalversenyre való készülődéséről. Aztán emlékszem, egy nappal a Lisszabonba utazásom előtt kaptam egy e-mailt. Az Audio-Technicától jött, azt írták, látták a videóimat és szívesen segítenének eszközökkel, hogy minden helyzetben sikerüljön jó minőségű hanggal forgatnom. Azóta támogatják a munkáimat prémium minőségű termékeikkel.
Milyen terméküket használod a tudósításhoz, mik ezzel a tapasztalataid?
Az Audio-Technica AT8024 sztereó puskamikrofont. Minden vlogbejegyzésem ezzel készítem, monó, illetve S-M sztereó beállításra is lehetőségem van vele. Kompakt, ami fontos számomra a sok utazás miatt és mivel elég sokféle témában forgatok, elengedhetetlen, hogy minden környezetben kiváló hangot rögzítsen. Így aztán legyen szó koncertről, beszámolóról, vagy akár környezeti atmó rögzítéséről, tudom hogy ha csak ez van nálam, nem lesz baj a hanggal.
A vlogvideókon kívül sok interjút is készítek a munkáim során, ezekhez pedig számomra elengedhetetlen, hogy minden gyorsan és flottul menjen. ATW-1702 digitális vezeték nélküli mikrofonrendszert használok, aminek adója és vevője gyorsan kapcsolódnak egymáshoz és a kamerához is, illetve kezelésük is egyszerűen elsajátítható, így ha készen áll az interjúalany, már foroghat is a kamera. Ez nagyon megkönnyíti a munka perceit, így már csak a kérdésekre kell koncentrálnunk a válaszadóval együtt.
Melyik az a bejegyzésed, ami a legextrémebb körülmények között készült, és amire a legbüszkébb vagy?
Úgy érzem nálam minden videó extrémnek számít. Rengeteg mindenre kell figyelnem, hisz amellett, hogy megjelenek a kamera előtt, tudom milyen plánokat szeretnék majd használni, amik jól is mutatnak a vágóasztalon, és azon is előre gondolkodom, ezeket milyen vizuális effektekkel dobjam fel. Mindezek mellett a hang a videó fele, ezért ott is mindennek rendben kell lennie. Néha úgy érzem, ennyi mindent fejben sem tudok tartani egyszerre - de aztán mindig sikerül. Így volt ez a Fiatal Zenészek Euróvíziós versenyén is Skóciában-Edinburghban, ahol Bencze Mátéról tudósítottam a kiutazástól egészen a döntőig. A fiatal srác hatalmas szaxofonos tehetség, de nem volt egyszerű azt az elképesztő hangzást átadni a videókban, amit produkált. Ráadásul az ottani időjárás sem kedvezett a forgatásnak, túl hideg volt ahhoz, hogy állandóan a kezemben tartsam a kamerát az utcán. Kihívást jelentett az az óriási koncertterem is, ahol a döntőt tartották, ugyanis nagyon oda kellett figyelnem, hogy ne legyenek visszhangosak a felvételek. A legbüszkébb az egész eddigi videós pályafutásomra vagyok és alig várom, mit hoz még a jövő.
Unger Zita