Bizonyára senkinek nem kell bemutatni az Audient USB interfészek méltán híres iD sorozatát. Az elmúlt években az első generáció bevált technológiájának továbbfejlesztésére és tetszetős új köntösére helyezte a márka a fókuszt. Eddig már sikeresen megkapta MK2 frissítését az iD4, iD14 és tavaly az iD44 is, idén tavasszal pedig elérkezettnek látta az időt az Audient, hogy az iD22-t is felfrissítse, így nemrég bemutatták a rendhagyó módon eltérő típusszámú iD24 hangkártyát.
Ennek az új asztali interfésznek továbbra is az a célja, hogy átívelje az iD14 és iD44 közti rést. Kisebb testvéréhez hasonlóan 2 Audient Console mikrofon előfokkal rendelkezik, melyek hangzása az ASP8024 Heritage Edition pultot idézi, mivel ugyanazok a diszkrét áramkörök kerültek bele az iD24-be is. XLR/Jack kombinált aljaztok mellett az első csatorna itt is kapott egy elektromos gitárok jelszintjéhez optimalizált JFET hangszer bemenetet. A dupla fejhallgató kimenet és a két monitorpárra elegendő kijárat megegyezik az iD14 adottságaival, de már az optikai csatlakozásoknál is tetten érhető a különbség, ugyanis optikai bejáratok mellett már 8 extra kijárattal is bővíthető lett az eszköz. A csatornák fantomtáp kapcsolója alá egy -10dB és egy mélyvágó szűrő kapcsolója is bekerült, a végtelenített fő tekerőpotméter mellett pedig már helyet kaptak az egyéni igényekre programozható funkciógombok is, melyeket például monitorszettjeink közti váltásokra, fázisfordításra és Talkback kommunikációra is használhatunk. A fejhallgatók hangerő potija által felszabadított alsó gombok itt már Dim és Cut funkciókat tesznek gyorsan elérhetővé, az iD gomb segítségével pedig a Scroll Control áll rendelkezésünkre, ami létjogosultságát testvérmodelljein már jól bizonyította. Ehhez a gombhoz például DAW szoftverekben gyakran használt automatizálási funkciókat tudunk hozzárendelni, amivel sokkal egyszerűbbé tehetjük a munkánkat. A fronton több változást nem fogunk találni, azonban a hangkártya hátulján még találunk egy Word Clock kijáratot, ha más eszközöket is szinkronba szeretnénk hozni az iD24-gyel, továbbá csatornánkénti Send, Insert és Return csatlakozások is helyet kaptak. Az Insert bejáratok külső effektjeinkhez lesznek hasznosak, a Return bejáratokat pedig akkor érdemes használni, ha külső mikrofon előfokból szeretnénk indítani a jelutat kikerülve a beépítettet.
A palettán betöltött szerepe tehát világos az iD24-nek, minden testvértípusával együtt ennek is megvan a saját felhasználóköre, akiknek a 10 be- és 14 kijáratra bővíthető, alaphelyzetben 2 mikrofon előfokkal rendelkező USB interfész a legoptimálisabb. De nézzük meg miről is szólt a fejlesztés, ami miatt értelmet nyer az iD22 leváltása. Fentebb már említésre került az új generációban bemutatkozó iD Scroll Control, a dupla fejhallgató kijárat és a Word Clock szinkronjel küldése is, ezen felül viszont a legmeghatározóbb változást az új technológiás, 32 bites AD/DA konverterek jelentik. Nekik köszönhetően analógról digitálisra fordításnál már 117-ről 122dB-re, visszafordításnál pedig 110-ről 126dB-re nőtt az iD24 dinamika tartománya. Míg elődjét csak adapterről tápolva lehetett üzembe helyezni, őt már USB-C csatalkozáson keresztül is meg tudjuk hajtani például laptopról egy turnébuszban ülve, vagy ha hálózati áramtól messze készítünk felvételeket. Az 1-2 mikrofonos podcast műsorok is rendkívül népszerűvé váltak az elmúlt években, az Audio Loop-back funkcióval kompromisszummentesen használható az iD24 ilyen célokra is. Megújult az Audient iD sorozat minden tagjánál elérhető, extra alacsony késéssel dolgozó szoftveres keverő is, ahol a teljes routingot is monitorozhatjuk. Végül pedig a külső dizájnt említeném meg, mert bár egy hangkártyát a tudása és az előfokok minősége miatt veszünk meg, az sem hátrány, ha munka közben jólesik ránézni az eszközre. Karakteres fémháza, gombjai és potméterei még letisztultabb formavilágot képviselnek, a sötétebb színek modern hatása tagadhatatlan, az aprólékosabban felosztott kivezérlésjelző pedig nemcsak szebb, de a gyakorlatban is hasznosabb az elődjénél. Ráadásként a margóra még felírom, hogy már nemcsak a gyártóknál, hanem a vásárlók körében is egyre inkább jelen van a környezet-tudatosság, az Audient pedig előszeretettel gyártja újrahasznosított anyagokból az interfészek alkatrészeit, hogy ezzel is csökkentse ökológiai lábnyomát.
Ahogy az Audientnél azt már megszokhattuk, nem vezetnek ki egyik pillanatról a másikra terméket, hanem fokozatosan adja át helyét a régi típus az újnak. A cikk születésének napján is még sok helyen elérhető az iD22, amit azoknak ajánlok, akik nem használják az iD Scroll Control és Audio Loop-back funkciókat, sem a Word Clock szinkronjelet, elég számukra egy kicsit kevesebb dinamikatartomány is, és a régi dizájn mellett kicsit kedvezőbb áron szeretnének hozzájutni az Audient kifutó hangkártyájához. Mindenki más számára viszont felvillanyozó lehet a hír, hogy az iD24 már rendelhető számos hazai hangszerboltban és webáruházban!
Audmax Kft.
Zagyva Tamás