UH, majd elfelejtettem

UH, majd elfelejtettem

RSS   AUDMAX   2017-08-25 12:16

 

 

...avagy a nagy hiánypótlás: a Tascam UH-7000 high-end interfész

 

 

Férfiasan bevallom, hogy a címben említett USB-s hangkártya eddig elkerülte a figyelmünket, amiért jár az a bizonyos koppintás az orrunkra. Ami késik, nem múlik alapon, a nyári szezont kihasználva azonban végre volt lehetőségünk alaposabban górcső alá venni...
Az eredmény pedig a vártnál is sokkal jobb!

Mi lehetett az oka annak, hogy ez a termék méltatlanul mellőzve lett?
Ha jobban megnézzük a Tascam kínálatát, hamar rádöbbenünk, hogy az UH-7000 kilóg a kínálatból. Szolgáltatásai a többi hangkártyához képest jóval magasabbak, csatornaszáma viszont elég alacsony, ezért kijelenthetjük - a piacot jól ismerve - hogy nem a leguniverzálisabb eszköz. Így már érthető a jogtalan mellőzöttség, az a réteg aki ilyesmire vágyik hazánkban, elég szűk. Nekik, miattuk azonban érdemes behatóbban foglalkozni a témával!

 

 

A termék alapvetően egy belső táppal rendelkező, robosztus USB-s interfész, 2 ki- és 2 bejárattal. Mint már említettem, ennek az eszköznek nem a fizikai csatlakozók számában van az ereje, hanem az előttük, illetve utánuk elhelyezett konverterekben, egyéb alkatrészekben és szolgáltatásokban. Az UH-7000 ugyanis kiváló minőségű, vegytiszta jelátalakításra szolgáló Burr-Brown konverterrekel van szerelve, melyek maximum 24-bit/192 kHz-en képesek a felvételre és lejátszásra, emellett pedig saját TXCO órával is rendelkezik, ami rendkívül precíz órajelet képes előállítani a rendszer számára. Az alkatrészeket különös gonddal válogatta össze a gyártó, hogy a lehető legjobb teljesítményt préseljék a dobozba.

Bejáratait tekintve 2-2 szimmetrikus JACK és XLR csatlakozót kapunk, előbbit a vonali jelek fogadásához, utóbbit pedig főképp a stúdiómikrofonok közvetlen csatlakoztatásához. Kijáratai szintén szimmetrikusak, XLR csatlakozással,  előlapi fejhallgató kimenete pedig meglehetősen nagy teljesítményű, dinamikus hangzást nyújt. Az analóg csatlakozások mellett, a hátlapon felfedezhetünk 1-1 digitális XLR csatlakozást, melyek AES/EBU vagy SPDIF jelet képesek fogadni vagy továbbítani a megfelelő digitális környezetben.
A kezelőszervekre sem lehet panaszunk, a két kiváló minőségű előfok, két saját nagyfelbontású gain-szabályzóval van párosítva, közöttük pedig két 20 LED-es kivezérlésmérőről olvashatjuk le a bejövő jel erősségét. A doboz bal oldalán található a bekapcsológomb és a már említett fejhallgató kimenet és jobb oldalán annak szábályzója, felette pedig két többfunkciós gomb. Ezeket hosszan nyomva a +48V-os fantomtápot kapcsolhatjuk a két bemeneten, illetve rövid nyomásukkal hívhatjuk elő számítógépünkön a keverőfelületet (MIXER PANEL), és kapcsolhatjuk, hogy a JACK, vagy az XLR bejáratok gain beállítását szabályozzuk a két nagy forgópotméterrel (LINK LINE). Ezen gombok felett pedig egy visszajelző helyezkedik el, amely az aktuális mintavételi frekvenciáról tájékoztat (44.1, 48, és ezek többszörösei).
A fizikai felépítés után térjünk is át a belső tartalomra.

 

 

A hangkártyához mellékelt keverőfelület meglehetősen okos, beépített DSP-t tartalmaz. Ezt azt jelenti, hogy már felvétel közben is lehetőségünk van a bejövő jel kondícionálásra,  gyakorlatilag egészen komoly dinamika- és effektpark áll rendelkezésünkre, melyeket a csatornához tartozó SEND potméterrel tudunk működésre bírni. Felül a szoftver 3 felülete között választhatunk, a INTERFACE fülön az általános beállításokat érjük el, a MIXER fülön a jelvezetést és az arányokat állíthatjuk, az EFFECT pedig az effektek  precíz paraméterezését teszi lehetővé. (COMPRESSOR, NOISE SUPPRESSOR, DE-ESSER, EXCITER, EQ, LIMITER/LOW CUT és 5 féle REVERB/)
Arra jutottunk tehát, hogy a tárgyalt eszköz kiváló minőségű és elég okos is, így akár egy magasabb elvárásokkal rendelkező stúdióban is bőven megállja a helyét, amennyiben nem a csatornaszám, hanem a felvételi minőség a fontosabb és az ár sem mellékes szempont.

A kezelőszerveket már méltattam, kellemes tapintásuk és szilárdságuk feltétlen megbízhatóságot kölcsönöz. Maga a készülékház alumíniumötvözetből készül, rendkívül strapabíró és komoly berendezéshez méltó, melyet a szálhúzott, fekete előlap erősít meg.

Bízom benne, hogy ezzel a cikkel végre kiengeszteltem a tervezőmérnököket és megígérem, hogy csak azért mert egy termék kilóg a portfólióból, többé nem fogjuk mellőzni és mostohaként kezelni. Úgy gondolom a hibák elismerése mindig erény, ezért utólag is elnézést kérek és remélem  hogy cikkem betölti a tátongó űrt a Tascam professzionális interfészeinek kedvelőinek lelkében.

Gergics Attila
www.audmax.hu

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Atterotech Audiopole Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Eden Genelec GLAB Guitar Laboratory ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Marshall Marshall Lifestyle Montarbo Commercial Natal Panphonics QuikLok Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.