...avagy a nagy hiánypótlás: a Tascam UH-7000 high-end interfész
Férfiasan bevallom, hogy a címben említett USB-s hangkártya eddig elkerülte a figyelmünket, amiért jár az a bizonyos koppintás az orrunkra. Ami késik, nem múlik alapon, a nyári szezont kihasználva azonban végre volt lehetőségünk alaposabban górcső alá venni...
Az eredmény pedig a vártnál is sokkal jobb!
Mi lehetett az oka annak, hogy ez a termék méltatlanul mellőzve lett?
Ha jobban megnézzük a Tascam kínálatát, hamar rádöbbenünk, hogy az UH-7000 kilóg a kínálatból. Szolgáltatásai a többi hangkártyához képest jóval magasabbak, csatornaszáma viszont elég alacsony, ezért kijelenthetjük - a piacot jól ismerve - hogy nem a leguniverzálisabb eszköz. Így már érthető a jogtalan mellőzöttség, az a réteg aki ilyesmire vágyik hazánkban, elég szűk. Nekik, miattuk azonban érdemes behatóbban foglalkozni a témával!
A termék alapvetően egy belső táppal rendelkező, robosztus USB-s interfész, 2 ki- és 2 bejárattal. Mint már említettem, ennek az eszköznek nem a fizikai csatlakozók számában van az ereje, hanem az előttük, illetve utánuk elhelyezett konverterekben, egyéb alkatrészekben és szolgáltatásokban. Az UH-7000 ugyanis kiváló minőségű, vegytiszta jelátalakításra szolgáló Burr-Brown konverterrekel van szerelve, melyek maximum 24-bit/192 kHz-en képesek a felvételre és lejátszásra, emellett pedig saját TXCO órával is rendelkezik, ami rendkívül precíz órajelet képes előállítani a rendszer számára. Az alkatrészeket különös gonddal válogatta össze a gyártó, hogy a lehető legjobb teljesítményt préseljék a dobozba.
Bejáratait tekintve 2-2 szimmetrikus JACK és XLR csatlakozót kapunk, előbbit a vonali jelek fogadásához, utóbbit pedig főképp a stúdiómikrofonok közvetlen csatlakoztatásához. Kijáratai szintén szimmetrikusak, XLR csatlakozással, előlapi fejhallgató kimenete pedig meglehetősen nagy teljesítményű, dinamikus hangzást nyújt. Az analóg csatlakozások mellett, a hátlapon felfedezhetünk 1-1 digitális XLR csatlakozást, melyek AES/EBU vagy SPDIF jelet képesek fogadni vagy továbbítani a megfelelő digitális környezetben.
A kezelőszervekre sem lehet panaszunk, a két kiváló minőségű előfok, két saját nagyfelbontású gain-szabályzóval van párosítva, közöttük pedig két 20 LED-es kivezérlésmérőről olvashatjuk le a bejövő jel erősségét. A doboz bal oldalán található a bekapcsológomb és a már említett fejhallgató kimenet és jobb oldalán annak szábályzója, felette pedig két többfunkciós gomb. Ezeket hosszan nyomva a +48V-os fantomtápot kapcsolhatjuk a két bemeneten, illetve rövid nyomásukkal hívhatjuk elő számítógépünkön a keverőfelületet (MIXER PANEL), és kapcsolhatjuk, hogy a JACK, vagy az XLR bejáratok gain beállítását szabályozzuk a két nagy forgópotméterrel (LINK LINE). Ezen gombok felett pedig egy visszajelző helyezkedik el, amely az aktuális mintavételi frekvenciáról tájékoztat (44.1, 48, és ezek többszörösei).
A fizikai felépítés után térjünk is át a belső tartalomra.
A hangkártyához mellékelt keverőfelület meglehetősen okos, beépített DSP-t tartalmaz. Ezt azt jelenti, hogy már felvétel közben is lehetőségünk van a bejövő jel kondícionálásra, gyakorlatilag egészen komoly dinamika- és effektpark áll rendelkezésünkre, melyeket a csatornához tartozó SEND potméterrel tudunk működésre bírni. Felül a szoftver 3 felülete között választhatunk, a INTERFACE fülön az általános beállításokat érjük el, a MIXER fülön a jelvezetést és az arányokat állíthatjuk, az EFFECT pedig az effektek precíz paraméterezését teszi lehetővé. (COMPRESSOR, NOISE SUPPRESSOR, DE-ESSER, EXCITER, EQ, LIMITER/LOW CUT és 5 féle REVERB/)
Arra jutottunk tehát, hogy a tárgyalt eszköz kiváló minőségű és elég okos is, így akár egy magasabb elvárásokkal rendelkező stúdióban is bőven megállja a helyét, amennyiben nem a csatornaszám, hanem a felvételi minőség a fontosabb és az ár sem mellékes szempont.
A kezelőszerveket már méltattam, kellemes tapintásuk és szilárdságuk feltétlen megbízhatóságot kölcsönöz. Maga a készülékház alumíniumötvözetből készül, rendkívül strapabíró és komoly berendezéshez méltó, melyet a szálhúzott, fekete előlap erősít meg.
Bízom benne, hogy ezzel a cikkel végre kiengeszteltem a tervezőmérnököket és megígérem, hogy csak azért mert egy termék kilóg a portfólióból, többé nem fogjuk mellőzni és mostohaként kezelni. Úgy gondolom a hibák elismerése mindig erény, ezért utólag is elnézést kérek és remélem hogy cikkem betölti a tátongó űrt a Tascam professzionális interfészeinek kedvelőinek lelkében.
Gergics Attila
www.audmax.hu