The Ones a gyakorlatban - Cserny Kálmán Bogi

The Ones a gyakorlatban - Cserny Kálmán Bogi

RSS   AUDMAX   2018-08-11 22:46   2018-08-15 15:04

 

 

Cikksorozatunk olyan itthoni producerek és hangmérnökök interjúiból áll, akik szívesen tesztelik a legújabb fejlesztéseket és tapasztalataikat meg is osztják velünk. A sorozat apropója a Genelec világvezető hangsugárzó-szériájának tesztelése és kibeszélése.

 

 

Cserny Kálmán

Kecskeméti származású, de már jó ideje Budapesten tevékenykedő hangmérnök, aki tulajdonképpen 8 éves kora óta az édesapja által alapított Origo Stúdió munkatársa. Jelenleg ő vezeti a stúdiót, felvételeket készít például a Supernemnek, az Európa Kiadónak és a Maszkura és a Tücsökraj zenekarnak, de ő viszi élőben a Kistehén és a Ganxsta Zolee produkciókat is.

Bogi, ahogy sokan ismerik, jelenleg is Genelec felhasználó, már-már vallásos áhítattal beszél a márkáról, melyhez évek óta hű. Fiatalnak éppen nem mondható 1030-asai rengeteg lemez és egyéb hanganyag felvételében/megkeverésében segédkeztek, így Bogi fülének bőven elég ideje volt megszokni a hangképet, amit régi, de annál patinásabb 1030-asi nyújtanak.
Mivel kis túlzással fan-nak is tekinthető, megkértem, hogy tesztelje pár napig a Genelec – The Ones névre keresztelt sorozatának - 8341-eseit, melyek már koaxiális kialakítású, háromutas hangfalak.

Mik a tapasztalataid, mennyiben volt más dolgozni ezen az új szérián?

Sajnos a héten nem volt komolyabb keverési munkám, ellenben egy nagyobb zenekari felvétel készítésében kiváló szolgálatot tettek. Alapvetően, ami meglepett, az a mély frekvenciák kezelése, ugyanis akkora részletességgel jelentek meg a 8341-eseken, hogy olyan tartományokba is belenyúlhattam az EQ-val, amiket korábban sosem hallottam. Effektíven hallható változásokat tudtam eszközölni a mélyebb frekvenciákban is. Ami egyelőre szokatlannak tűnt, természetesen pozitív értelemben, az a középfrekvenciák részletessége. Először féltem is tőle, hogy nem fogom tudni megszokni ezt a típusú erős közép-jelenlétet, de mindössze negyed óra elég volt. Ekkor döbbentem rá, hogy mennyire profik ezek a hangfalak. Imádnivaló.

Kicsit sajnálom, hogy mixing fázisban nem tudtad élesben tesztelni, de ha már így alakult, a felvételek elkészítésében volt előnye a hangsugárzók jó tulajdonságainak?

Továbbra is a mélyeket emelném ki, annyira szép és telített lett a hangkép, hogy már a feléneklés fázisában nagyon jó volt hallgatni, ami élőben történik a feljátszóban.

Negatívumok? (nevetés)

Youtube...

 

 

Ezt hogy érted?

Úgy, hogy megpróbáltam meghallgatni pár zenét és megdöbbentem, hogy a hangfalak részletessége mennyire kihozza a tömörítésből adódó anomáliákat. Természetesen ez nem negatívum, ha a kocsiban hallgatom ezeket a zenéket, fel sem tűnnek a hibák, de itt egészen más. A precíz hangkép nem fedi el a hibákat, inkább olyan mintha nagyítóval néznéd a hangokat.

Már megijedtem, hogy tényleg találtál valamit…

Nem, dehogy. Inkább megerősített abban, hogy a hangerő nem állhat a dinamika felett. Apropó dinamika, érdekes volt hallani, hogy ahogyan növelem a hangerőt, megmarad a hangfalak dinamikája, nem tolódik össze és ezt a jó tulajdonságát egészen a clip-ig meg is tartja.

Mesélnél kicsit a heti vendégeidről, ők is elismerően nyilatkoztak a 8341-esekről?

Természetesen. A munka zenei producere egy jelenleg Magyarországon élő angol úriember, aki nagyon aktív tagja az alternatív zenei vonalnak most Magyarországon. Ő is és zenekar is nagyon elismerően nyilatkoztak.

Bogi, köszönöm a rövid interjút és a segítségedet a tesztben, nagyon örülök, hogy időt szántál ránk. Akinek esetleg van kérdése, hol futhat össze veled személyesen a közeljövőben?

Én köszönöm a felkérést és tesztalanyokat, nagy élmény volt velük a munka.

Gergics Attila
www.audmax.hu


The Ones

A Genelec legutóbbi fejlesztéseit tartalmazó koaxiális, 3 utas monitorjainak gyűjtőneve. A termékcsalád egyelőre három típust ölel fel, az elsőként megjelent 8351-et, majd a következő két kisebb típust, a 8341-et és 8331-et. Az alapkoncepció már a megjelenés évében rengeteg technikai díjat és közönségszavazást nyert, így nem volt kétséges a professzionális monitor kategória bővítése.
A sorozat tagjai csak méretükben – ez által teljesítményükben - különböznek, a közös alapkoncepció azonban annyira előre mutató és egyedülálló, hogy óriási lépéselőnyt jelent a gyártónak. Ehhez persze hozzáadódik a finn gyár és annak mérnökeinek, valamint összes dolgozójának lelkiismeretes munkája, odafigyelése és szakértelme. Nem túlzás azt állítani, hogy jelenleg ez a világ legmagasabb elvárásainak is megfelelő hangsugárzó családja.

 

 

Mérnöki oldalról közelítve a termékeket, tényleg a technológia csúcsára érünk. Mint azt megszokhattuk már a Genelec-nél, itt is a MDE (Minimal Diffraction Enclosure) kialakítással találkozhatunk, vagyis a hangsugárzó élei mindenhol úgy vannak tervezve, hogy a lehető legkevesebb elhajlással tudjunk dolgozni. A DCW (Directivity Control Waveguide) is ismerős lehet, ez is a gyár termékeinek sajátossága, miszerint az előlap kiképzése egyben a közép és magas frekvenciák irányítottságáért felel. Ami azonban újdonság, hogy a közép és magas hangszóró egy pontban kapott helyet, míg a két ovális mélyhangszóró a letisztult előlap mögött dolgozik. A külön erősítők által hajtott három út amellett, hogy pontosabb hangképet eredményez, ezt a jó tulajdonságát egészen magas terhelésig is meg tudja tartani, ugyanazzal a részletességgel. A koaxiális kialakítás eredményeképpen, a  fázishibák teljes megszűnése mellett, az ily módon pontforrásként működő hangsugárzók állítva és fektetve is használhatók, ami szűkebb terekben igazán nagy előny.

A kialakítás optimális mivolta azonban önmagában még nem elég, hiszen ha kijelentjük, hogy ez a jelenlegi technológia csúcsa, akkor ennek a személyre, illetve szobára szabhatósága is fontos tényező. Ezért felel a The Ones szériában a DSP, ami egy GLM mérőmikrofonos rendszerrel kiegészítve teljes spektrumú EQ-korrekciót tesz lehetővé, amivel a lehallgató helység anomáliái egyszerűen kiküszöbölhetők. Az SAM (Smart Active Monitoring) gyűjtőnév tartalmazza egyébként azokat a hangsugárzókat a Genelec palettáján, melyek – ahogyan a The Ones sorozat is - kompatibilisek ezzel a korrekciós eljárással.

A típusok közti különbségeket technikai adatok szempontjából nézve a következő táblázatban foglaltam össze:

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Atterotech Audiopole Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Eden Genelec GLAB Guitar Laboratory ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Marshall Marshall Lifestyle Montarbo Commercial Natal Panphonics QuikLok Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.