Azzal viszonylag hamar szembesül minden zenész, hogy a hangos színpad és a CD minőségű megszólalás nem összeegyeztethető fogalmak. Aztán van, aki beletörődik ebbe, van, aki szidja a hangmérnököt, és van, aki vesz egy Allen & Heath ME-1-es személyi monitor rendszert…
A fülmonitorok használatának elterjedését az eladási adatok fényesen bizonyítják. Klasszikus fülmonitorozásnál tulajdonképpen a monitor láda/erősítő párost helyettesíti a fejhallgató erősítő/fülmonitor (akár vezetékes, akár vezeték nélküli), a keverést továbbra is az AUX-ok használatával oldják meg. Ezt vagy a hangmérnök biztosítja frontból, vagy külön monitorkeveréssel oldalról. Digitális pultoknál már alap funkció, hogy az előkevert AUX-okat mobiltelefonnal minden zenész saját magára szabhatja némi kompromisszum árán. Ha tehát mobilt masszírozni látsz koncert közben egy zenészt, gondolj arra, nem biztos, hogy paraszt, lehet csak a fülmonitorát állítja…
Bár a fenti elgondolás sok esetben költséghatékony lehet, az igazi kompromisszummentes, magas szintű megoldást a személyi monitorrendszer hozza el. A monitor hangzás itt teljes egészében a zenész kezébe kerül, ő állítja be a szükséges arányokat, hangerőt. Oly annyira, hogy közvetlenül a hangmérnök bele sem tud avatkozni ebbe a folyamatba (kivéve a MUTE gombot!).
Az Allen & Heath ME-1 személyi monitorrendszernél 40 sávot kap meg digitálisan minden felhasználó, ami lehet INPUT, GROUP, MIX (ez az AUX neve A&H-nél). Ebből válogathatja ki, ki-ki ízlése és igényei szerint azokat a sávokat, amiket hallani szeretne, azokat csoportokba szervezheti, vagy használhatja direktben a kezelőfelületen. Összesen 16 sáv érhető el közvetlenül (egy sáv takarhat akár egy 12 elemes csoportot is) az előlapról. Hihetetlenül könnyű használat, még egy gyereknek sem több megtanulni fél óránál. (Persze, mert ők állandóan kütyüznek…) A sávok könnyedén némíthatók, kiemelhető szóló, de még egy három sávos hangszín is található rajta. Közvetlenül képes meghajtani a fülhallgatót, de monitorláda, vagy vezetéknélküli fülmonitor is köthető rá. A legkirályabb funkció azonban az, hogy beépített mikrofonnal beadható a színpadi atmoszféra hangja, így nincs az az elszigeteltség, ami más fülmonitorokat jellemez.
Az ME-1 monitor rendszer, és persze a hozzá csatlakoztatható Allen & Heath Qu-24 digitális keverőpult használatának iskola példája, ahogyan Zséda és zenekara alkalmazza ezt a front/monitor megoldást. Az ő példájukon végighaladva gyakorlatban ismerkedhetünk meg ezzel a szenzációs megoldással.
Követelmény:
Zséda egy nagy formátumú előadó, kimagasló zenészekkel a kísérő zenekarban. A zenekar 6 tagú, és 7 sáv HD is segíti a tökéletes megszólalást. A formáció változatos helyszíneken, színháztermekben, klubokban és fesztiválokon is fellép. A magas szintű előadáshoz elengedhetetlen a kompromisszum mentes monitorozás. Különösen fontos a gyors fel-, és leszerelés, beállás, valamint a minél kisebb térfogatú felszerelés a szállítás miatt.
A megoldás
A Qu-24-es keverőhöz kötött AR2412 audio rack között lévő Cat5 kábel gyors telepítést biztosít. (Szemben egy 24be/12ki analóg csoportkábellel…) A keverő 24 sávja pont elegendő a zenekar számára. Az ME-1 személyi monitorrendszer tökéletes kontroll alatt tartja a zenekari játékot, minden zenésznek biztosítva a saját ízlésének megfelelő hangzást. Minden tag fülmonitort használ (az énekesnő vezeték nélkülit), így az akusztikai tér változása nem befolyásolja a beállás folyamatát. A dobos a taktjelet az ME-1 aux bemenetén kapja meg a fülére, így nem foglal el feleslegesen csatornát. Az énekesnő akusztikus monitort is használ, ennek jelét a frontkeverőben állítják elő (MIX-1). Ez egyfajta tartalékként is szolgál, ill. néhány líraibb dalban egyedüli énekmonitorként is. A fülmonitor használata miatt a gitár, a basszusgitár és természetesen a billentyű is vonalból megy, ami tovább egyszerűsíti a beállást és a felpakolást.
Használat
A zenekar egy 6x4 méteres üres színpadot kér, ahová minden szükséges felszerelést maga hoz. A hangszereken túl az állványokat, mikrofonokat, kábeleket és természetesen az ME-1 személyi monitorrendszert a Qu-24 digitális keverővel együtt. Így lehet biztosítani a tökéletes és professzionális megszólalást. (Persze, ha a helyi PA megfelelő minőségű) A Qu-24 szolgáltatja a left/right jelet a helyi hangfelszereléshez. A digitális stage box és a Qu összekötéséhez szükséges Cat5 kábelt vagy előre behúzzák a helyi szervezők, vagy öt perc alatt installálható. Ha erre nincs lehetőség a Qu-24 egy Ipad segítségével távvezérelhető is.
A rendkívül gyors felpakolást elősegítik a hangszerenként, előadónként csoportba fogott kábelkötegek, egy gyors vonal ellenőrzés (line check) után a betölthető személyre szabott ME-1 és Qu-24 beállítások után már csak egy rövid finomításra van szükség, és indulhat a koncert.
Tapasztalat
A személyes tapasztalatokról Csepregi Gézát, Zséda hangmérnökét kérdeztük, aki pár pontban összefoglalta a rendszer előnyeit:
- Könnyebb szállítás: a klasszikus koncerthangosításokhoz képest ugyan több állványt és kábelt kell vinni magunkkal, de a teljes fülmonitor rendszer és keverő együtt sem foglal annyi helyet, mintha gitár-, és basszusalapokat kellene vinnünk
- Gyors fel-, és kipakolás: a teljes rendszer egyszerűbb, a kábelkötegekkel gyorsan installálható, és gyorsan szétszedhető. Két embernek 15-20 perc.
- Gyors beállás: a digitálisan elmentett profilokkal az alapbeállás készen van, a szükséges finomítás ideje pár perc
- Tökéletes monitor hangzás: a személyi monitorrendszer használata miatt a fellépés helyszínének akusztikája nem befolyásolja a monitorozást, így nincs szükség hangszín korrekcióra, egyátalán nincs gerjedés
- Tökéletes hangzás a nézőtéren: a halk színpad, a gerjedékenység megszűnése eleve sokat segít a hangkép kialakításában.
A zenekar elégedett, a hangmérnök elégedett, a közönség elégedett, csak a monitorkeverő siratja a munkáját…
Hermann János
Audmax Kft