Special Providence a MÜPA-ban

Special Providence a MÜPA-ban

RSS   AUDMAX   2018-07-10 22:43   2018-07-12 17:16

 

 

A Special Providence zenekar és a stáb nem kisebb fába vágta a fejszéjét, mintsem a Művészetek Palotájában megrendezésre kerülő koncertjét teljesen saját eszközpark használatával valósítja meg, azaz a kábelek, mikrofonállványok és a hangrendszer kivételével mindent visz magával. A zenekart megalakulása óta támogatja az Audmax Kft, országunk egyik vezető hangszeres és hangtechnikai vállalata, így adta magát, hogy a zenekar saját cuccait kiegészítve, mintegy kipróbálás jelleggel az Audmax biztosította.

 

 

A négytagú progresszív instrumentális formáció egy jó ideje saját keverővel és fülmonitorokkal járja Európa koncerthelyszíneit, tehát nem voltak számukra idegenek a Kiss Péter (SP) és Kovács Dénes (Audmax) által kitalált és megvalósított setup által nyújtott szolgáltatások. A helyzetet viszont bonyolította a vendégfellépők sora.

 

 

Eredendően a Fehérvári Attila (basszusgitár), Kaltenecker Zsolt (billentyű), Kertész Márton (gitár) és Markó Ádám (dob) alkotta együttes összeszokott módon játszik és a fülmonitorokkal, a keverő mobiltelefonos applikációjával állítva a hangszerek arányait saját monitorútjaikban. A hangmérnök pedig laptopról vagy tabletről, egy wifi router hathatós közreműködésével állítja a fronthangrendszerre kerülő jelet. Ezen az estén viszont picit máshogy alakultak a dolgok, hiszen a MÜPA nyújtotta tér és az esemény fontossága megkövetelte, az eszközök pedig lehetővé tették a színpadi kényelem nagyobb fokát és a megszólalás jobb minőségét.
Pepe (Kiss Péter) más zenekaraival is Allen&Heath keverőt használ, így adódott az ismert és megszokott architektúra utáni vágy, ezért az angol gyártó új dLive keverőrendszerét használtuk. Az S5000 kezelőfelület és a DM64 mix racket, ME1 személyi monitorokkal.
De hadd részletezzem a forrásoktól kezdve.

 

 

A kvartett három vendéggel egészült ki az este, így a bemeneti csatornaszám a megszokotthoz képest megugrott, például két dobfelszerelés került a színpadra. Markó Ádám Natal cucca mellé a Mezzofortéből és a Djabe zenekarból ismert Gulli Briem került vendégdobosként. Mindkét dobszettet hasonlóan mikrofonoztuk, az Audio-Technica mikrofonparkjából szemezgetve egészítettük ki Ádám saját AT mikrofonjait, a helyhez igazított módosításokkal.
Az 50 éves jubileumra kiadott ATM25 mikrofonok kerültek a lábdobokba. Ádám pergője felül egy AE3000 kondit, alul egy ATM650 dinamikus mikrofont kapott, a tamokra ATM350D dobcsíptetős kondik kerültek. Gulli dobján mindezeket a feladatokat az ATM350-ek látták el. A lábcinek jelét mindkét esetben egy-egy ATM450 merőleges membrános kondenzátor mikrofon került felülről, hogy a lábcin pár takarásában legyen a pergő. Gulli cintányérjait egy AE3000 pár szedte egy ORTF tartón szemből. Ádám cintányér erdőjét nem volt ilyen egyszerű mikrofonozni. Illetve az lett volna, de a hely megengedte és egyben meg is követelte a fejtést, azaz a tányérok közvetlen mikrofonozását. Erre a célra is ATM350-ek kerültek fel, hiszen kis méretük és a csíptetős felfogatás lehetővé tette a kényelmes és jól irányítható elhelyezést. Overheadként (ez esetben szó szerint) az Ádám vállai fölé elhelyezett nagymembrános AT4050 stódiómikrofonok szolgáltak. Ezekből minden háztartásban elkélne egy pár, a hangjuk jól kezelhető és könnyedén illeszthető bármilyen hangképbe. A cintányérok egyedi mikrofonozását és az ovetheadet a DLive segítségével Pepe összekésleltette, így egy szép és konzisztens dobhangot tudott kialakítani.
A többi hangszer hangja vonalból érkezett, de a két további vendég egy új 3000-es sorozatú Audio-Technica vezeték nélküli mikrofonba énekelt. Hrutka Róbert egy légies, már-már angyali éneklős gitárszólóhoz a Lava című dalban, Csongor Bálint pedig a Nitro Hi-Gain című rockdalban használta az AE6100-as fejjel szerelt kézi adós mikrofonszettet. Természetesen mindkét beállítás külön mentést kapott a pultban.

 

 

A MÜPA keverőállásába felkerült az Allen&Heath DLive S5000 kezelőfelület, hogy az előző nap lezajlott főpróba mentését előhívva folytatódhasson a beállás. Amíg a stáb a színpad építésével foglalkozott, addig volt lehetőség Virtual Soundcheck módba kapcsolva a pultot egy a próbán rögzített anyaggal folytatni a beállást, így a színpad elkészültével már előrehaladott állapotban várta a pult és a hangrendszer a zenekart. Ez nagyban megkönnyítette az életet és felgyorsította a beállás folyamatát, hiszen a terem hangrendszere nem kap minden nap ilyen hangerődózist, de nem is feltétlen erre van kitalálva.

Nem árulok el titkot, ha elárulom, hogy a koncertet megelőző napon egy főpróbát tartottunk az Audmax termeiben a vendégművészek részvételével. Itt ismerkedtek meg az ME1 személyi monitorokkal és lettek hamar barátai a megoldásnak. Az ME1 gyakorlatilag egy negyven (40!) csatornás keverő, melynél 16 választható csatorna vagy group hangerőszintje állítható szabadon, nagyon könnyedén. A dobozkák egy PoE switchen keresztül kerülnek rendszerbe, azaz minden ME1 egység egy CAT5 kábelen kapta meg az audió jelfolyamot és a tápfeszültséget. Ezekből a csatornákból raktuk össze személyre szólóan, hogy melyik hangszeres milyen forrásokat szeretne hallani, majd ezek arányát saját maguknak állították a beállás és a koncert alatt (bár akkor már nem nagyon kellett). Az ME1 kimeneteiből került a jel a vezetékes vagy vezeték nélküli fülmonitorokba. Gyakorlatban instant megbarátkoztak a készülékkel és nagyon hamar megtalálták a nekik tetsző arányokat.

 

 

A vendégek, mivel csak egy-egy dalban szerepeltek, egyedi elbírálásban részesültek és a „hagyományos” módon kaptak monitort. Ez azt jelenti, hogy a dLive DM mix rackjére patchelt stereo auxok jele került a fülmonitoraikba, melyet a DLive Mix Pad alkalmazás használatával egy iPad segítségével állítottam az igényeknek megfelelően. Gulli megbonyolította a rendszert a saját komfortja érdekében. Ő a stereo monitormix mellett két mono auxon kért és kapott taktjelet és lábdobot. Az előbbit a stereo mixhez keverte, az utóbbit pedig egy speciális végfok segítségével a dobszékbe épített vibramotort hajtotta meg. Míg a két szólista egy-egy Audio-Technica M3 vezeték nélküli fülmonitort használt.

Összességében egy könnyen működtethető, igen jól szóló rendszer segítségével szólalt meg a zenekar önmaguk, de legfőképp a közönség legnagyobb örömére.

Hajdu Zoli

Fotók:
Próba és beállás: Hz
MÜPA: Révész Patrik

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Audiopole AudioPressBox Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Panphonics Roland Professional AV Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.
Széchenyi 2020