A Tascam a digitális keverőpultok korai megalkotója volt az 1990-es években; 2000 és 2007 között a piacvezető Yamaha mellett szerzett hírnevet. A DM-24 és DM-4800 annyira különbözött a digitális keverőkben általánosan használt DSP eszközöktől, hogy a továbblépéshez új fejlesztésekre lett volna szükség. Ezt az akkori tulajdonosok nem támogatták, a Tascam gyakorlatilag egy évtizedre kikerült a digitális keverők piacáról. Amikor egy jelentős részvényes eladta a TEAC Corporation-ben lévő részesedését, a vállalat fontolóra vehette a visszatérést. Bár a korábbi keverők elsősorban a stúdió/felvételi piacot célozták meg, a Sonicview sorozat magalkotását egy olyan keverő készítésének szándéka vezérelte, amely élő eseményekre, helyszíni közvetítésekre is alkalmas.
Felhasználói felület
Az írásunkban taglalt 16XP nem nagy berendezés, így a front felületre csak a szükséges, de még épp elégséges kezelőszervek kerültek. A Sonicview minden bemenetéhez tartozik egy 100 mm-es motoros fader, további egy a sztereó kijárathoz. A húzók feletti LED sávban a megszokott módon színek rendelhetők azokhoz. A bemeneti faderek feletti (nem oly nagy felbontású, 384×68 pixel…) monokróm LCD-kijelző mutatja az adott csatorna számát, nevét, a forráshoz választható ikont, a fader numerikus szintjét és a segédeffektek (pl. kompresszor) szabályzásának mértékét.
A Sonicview 16XP két, 17,8 cm-es érintőképernyőt kapott, amelyek a TASCAM VIEW (Visual Interactive Ergonomic Workflow) rendszerét használják. Ez lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy három különböző módban konfigurálja azokat:
Az áttekintő nézetben a képernyő alatt elhelyezett nyolc csatorna látható. A második, modul nézet a paraméterek vezérlését mutatja egyetlen csatornára vonatkozóan. A harmadik, egyéni nézet lehetővé teszi, hogy az épp vezérelt funkciók egyéni választékát lássuk bármely csatorna, csoport vagy busz vonatkozásában.
A keverő 18, egyenként konfigurálható, színkövető felhasználói kapcsológombot, hét konfigurálható, direkt kapcsolóval elérhető fader layert, és nyolc DCA csoportot kínál.
Ennyi kezelőszerv esetén nem kis feladat volt minden további elérést, beavatkozási lehetőséget, rendszer- és állapot-információt a két, nem feltétlenül nagy, rezisztív kijelző alá varázsolni. De a Tascamnak – arányos elrendezéssel, jó logikával, sok apró újdonsággal – sikerült. A Sonicview felhasználói felülete még egy sötét koncertteremben is egy pillantással átlátható. Az egyes bemeneti források és funkciók színek szerint csoportosíthatók az egyszerű azonosítás érdekében. A szóló és a csatornaválasztó gombok eltérő formájúak, a némító gomb peremmel védett. A felhasználói felület két árnyalatú, sávos festése, az egymás alá eltolva beosztott, a menüben szabályozott paraméter alapszínével párhuzamos színű LED-es gombsor átgondolt tervezést mutat. A 24 szegmensből álló, 10 cm-es LED sor érzékletesen jeleníti meg a kimenő és beválasztott jelszinteket.
Prémium hangzás Class 1 HDIA mikrofon előerősítőkkel
A Sonicview 16XP és 24XP a nevükben szereplő számosságú lokális analóg bemenettel rendelkezik. A belső jelfeldolgozás mértéke mindkettőnél ugyanaz: 40 mono, 2 sztereó bemenet, 22 aux/mix és egy sztereó főkimenet. A mikrofonbemenet egy Tascam Class 1 HDIA (High Definition Instrumentation Architecture) előfok. Minden belső művelet 96 kHz-en történik, 54 bites felbontással, FPGA (Field Programable Gate Array) keverőmotor segítségével, az A/D és a D/A átalakítás 32 bites.
Az igen alacsony késleltetés a digitális I/O-hoz (két minta 96 kHz-en), és az analóg I/O esetén (0,51 mS) kulcsfontosságú az élő produkciók miatt, ahol például a fülmonitorozáshoz a lehető legkisebb késleltetés szükséges. A bemeneteken választhatóan nagy a headroom, amely akár +32 dBU-t is képes kezelni, túlfutás nélkül.
Rugalmas kimeneti buszok
A sztereó mix buszon kívül a Sonicview 22 rugalmas kimeneti buszt kínál, mindegyik alcsoportként, aux-ként vagy mátrixként is konfigurálható. Minden kimeneten 31 sávos grafikus EQ, valós idejű RTA funkció, 4 sávos parametrikus EQ, kompresszor/ducker, és késleltetés is található, panoráma állítással és némítási lehetőséggel. A fejhallgatót a megszokott két formátumú, elöl rejtve elhelyezett aljzatokhoz csatlakoztathatjuk.
Szerény, de bővíthető effekt alapszolgáltatás
A Sonicview négy belső multieffekt egységgel rendelkezik, ezek a keverő új, 64 bites ARM CPU-ját használják. A választék nem nagy, de ami benne van, az szépen szól. Ha majd a Tascam és VST3-bővítmények egymásra találnak, bővülhet a díszítő effektek sora, addig is az alább taglalt USB és Dante kapcsolat segíthet az effekt berendezések csatlakoztatásában.
Tartozék USB audio interfész és sztereó felvevő
A beépített SD sztereó felvevővel közvetlenül is rögzíthető a fő mix a felső felület tetején található portokon keresztül. A Sonicview 32 be- és kimenetes USB audio interfészt tartalmaz, amely akár 96 kHz/32 bites minőségű hangfelvételt is lehetővé tesz. A USB audio interfész funkció bármilyen DAW-val és virtuális VST effekt modullal is használható.
Az SDXC tárolót használó IF-MTR32 opcionális kártya nemcsak 32 sávos élő felvételt és lejátszást (pl. virtuális soundcheck-et) képes biztosítani, de használható háttérsávok rugalmas bejátszására is. Ez a funkció már gyakori a digitális keverők körében, de a gyár pár lépéssel tovább ment a Punch in/out felvétel, a Pre Recording, illetve az automatikus rögzítés és a markerek hozzáadásának lehetővé tételével. A berendezés 60 másodpercenként menti és „bezárja” a hangfájlt felvétel közben, hogy minimalizálja a veszteséget váratlan fennakadás esetén.
A két hátoldali Slot a korábbi Tascam formátumú opciós kártyákkal is kompatibilis, MADI vagy AES/EBU I/O-k, vagy még több Dante I/O számára.
A Tascam és a Dante
A gyártó - ahelyett, hogy egy újabb digitális audio hálózati szabványt hozott volna létre - a Dante rendszert alkalmazta egy saját Dante boxot is kínálva a felhasználónak.
A Tascam Sonicview keverőkhöz hasonlóan ez utóbbi is 32 bites analóg-digitális átalakítókat és 96 kHz-es mintavételi frekvenciát használ.
Az új SB-16D nevének megfelelő mennyiségű XLR in/out csatlakozót kapott. Ha nagyobb kapacitásra van szükség, több boksz is hálózatba köthető. Minden bemeneti csatorna +48V fantomtáppal rendelkezik, minden be- és kijárat SIG/OL LED-de l a szintek figyeléséhez. Az egyes csatornák a pultról fényjelzéssel is „meghívhatók”.
A két EtherCON-kompatibilis Dante-csatlakozóval felszerelt Dante-port lehetővé teszi a redundáns működést. A rendszer további megbízhatósága érdekében a box egy egyenáramú tápellátási lehetőséget is kapott, amely lehetővé teszi a kettős áramellátást.
Az SB-16D-n is találhatunk egy 8/8-as GPIO-t, amelyet a keverőhöz csatlakoztatva 16/16-os GPIO-kat kapunk, megkönnyítve a párhuzamos vezérlést.
A Sonicview konzolokkal való rendszerintegráció mellett az új SB-16D a Tascam IO Control alkalmazáson keresztül is teljeskörűen vezérelhető, függetlenül attól, hogy az hol található.
A beépített 64 in/64 out Dante interfésszel, az AES67, SMPTE 2110 módokkal és a Dante Domain Managerrel a Sonicview keverők az ilyen rendszerek audio központjaként is szolgálhatnak. A meglévő, kisebb egységekből álló Dante Compact Processor (DCP) sorozat a Tascam teljes élőhangkínálatának részeként kiegészítheti a SB-16D színpadi boxot. Ezek az egységek mindegyike akár négy be- vagy kimeneti csatornát biztosít a Dante hálózatról négy mikrofon/vonal bemenethez (MM-4D/IN) vagy négy vonalkimenethez (ML-4D/OUT) vagy sztereó mikrofonhoz/vonali bemenethez/kimenethez (MM-2D). Etherneten (PoE) keresztül táplálhatók, hálózaton keresztüli távvezérléssel, a DCP Connect alkalmazással. A színpad oldalán egy PoE-képes hálózati kapcsolóval együtt használva csak egy Ethernet-kábel kell minden DCP egységhez.
Teljes kiépítettség esetén a választható fizikai jelforrások száma 96 kHz-en maximum 160, 48 kHz-en maximum 256. A választható kimenetek száma 96 kHz-en maximum 148. Ez, valljuk be, nem kevés…
A hang mindig folyamatos
A Sonicview felvételi és keverőmotorja, valamint a valós idejű operációs rendszer teljesen elkülönül a fizikai keverőfelülettől, jelentősen javítva a stabilitást. Abban a valószínűtlen esetben, ha a keverő leáll, a hang nem némul el, a működés visszaállítható a keverő operációs rendszerének újraindításával.
Távirányítás és offline szerkesztés
Az Ethernet-porthoz csatlakoztatott Wi-Fi útválasztóval, és a Windows, macOS és iPadOS rendszerhez készült ingyenes vezérlőszoftverrel a Sonicview gyakorlatilag bárhonnan vezérelhető. A Sonicview Control App segítségével bármilyen funkció több külső képernyőn is megjeleníthető. Az offline üzemmódban is használható program nagy pontossággal ugyanaz, mint a kijelzőkön megjelenő elrendezés, így jól előkészíthető az adott feladat.
A menü
A Mixer Setup-ban mindent elérünk, amit csak manapság lehet és kell. Minden csoportos áttekintés (pl. mix/aux send, DCA/Mute group stb.) is itt van, és mindezeket nemcsak láthatjuk, hanem bizony innen is elérve, képernyőn kijelöléssel már szabályozhatjuk is. Jól áttekinthetők a jelutak, a belső routing. Jó döntés, hogy a Front és Rear Panelt külön menüpont alatt lehet beállítani. Letisztult a Dante Setup, a GPIO routing lehetőségei eddig szinte nem látott módon gazdagok. A digitális keverőpultok és az informatika visszavonhatatlan összeolvadásának a jeleként bizony érdemes az aktuális képernyő sarkában talált, három vonalas virtuális gombokat lenyitni. A túlzsúfolt alapoldalak elkerülésére ezek alatt nyílnak ki a további opciók, mentési és beállítási lehetőségek. A keverő státuszának menüpontja alatt lassan egy PC-hez méltó fizikai hardver állapot jelentést kapunk, hűtési protokollal… Hibanapló és teljes rendszer mentés is rendelkezésre áll kellő felhasználói védelemmel.
Természetes, hogy könyvtárakba menthetjük a Snapshot-okat, az effekt, az EQ, a dinamika beállításokat. Minden paramétert megadhatunk numerikusan is, ennek alternatívájaként a fader sor nagy képernyős méretre is állítható (az offline editorban is).
Alapvetően elmondható, hogy minden numerikus paraméter a jelfeldolgozás részletességével párhuzamos, nincsenek elnagyolt vagy feleslegesen túlszegmentált számok. Amit változtatunk, az megtörténik, pontosan a látható és hallható mértékben. Kifejezetten átgondolt a színvilág, a ki- és bekapcsolt állapot közötti árnyalatok különbségének mértéke, szín alapú navigációja a legjobb pultok szintjén vezeti a szemet. A menü fejléce maga az aktuális snapshot, így ha azt nem az adott feladatra jellemzően (produkció, hely, idő, zenekar stb.), hanem csak egy darab karakterrel mentünk el, a váltótárs - nem látva, hogy milyen munkafázisban hagytuk - zavarba hozható… A 18-ból két konfigurálható kapcsológombot minden esetben érdemes egy mentés és egy Snapshot könyvtár megnyitásra programozni.
Na és a hangja?
A teszt során a bemenet egy nekem már jól ismert, más tesztek során is használt 40 csatornányi, 96/24-es soksávos stúdiófelvétel volt. A buszokat is elhasználtam a lekeveréskor az utolsó darabig. Az inzertekre analóg eszköz került, a kimeneten Smaart és két lehallgató szett, illetve két stúdió fejhallgató. A Tascam korábbi és jelenkori, más broadcast termékeihez képest is meglepően jó hangja van a pultnak. Kiváló az összegzése, nem „fogy” el. Minden panoráma mozgást konzekvensen követ, hangerő- és hangszínváltozás nélkül. Minden szabályozás folyamatos, szögletességet egyetlen paraméter változásánál sem hallani. Ilyen intenzitású használat során is „csendben” van a pult, nem kívánatos zajoktól mentes. A soksávos lehallgatás után különböző minőségű mikrofonokat a bemenetekre választva bizony igen reálisan megmutatta a minőségi különbségeket. A dinamikai segédeffektek jól végzik dolgukat (ami ekkora headroom esetén igen hasznos lehet).
Summa summarum
Ha már ilyen minőségű berendezéssel lépett újra a piacra, a gyártó kiemelt figyelemmel kezeli új digitális keverőit. A legutóbbi nemzetközi kiállításon szoftverfrissítéseik mellé az SMPTE AV hálózati sztenderdnek megfelelő, 64 ki- és bemeneti csatorna kezelésére képes bővítő kártyát mutattak be ST2110 néven. A különböző IP protokollok mellett az eltérő audio formátumok szimultán kezelése is kulcsfontosságú a Tascam számára, ennek jegyében igyekeznek tovább szélesíteni bővítőkártyáik sorát. A Sonicview keverők – a saját hálózati lehetőségeik mellett - jól integrálhatók további Dante hálózatokhoz is. A prémium hangminőség, az 54 bites FPGA keverőmotor kiterjedt jelfeldolgozása, a menü és a vezérelhetőség átgondoltsága a keverőket jó választássá tehetik a felvételi stúdiók, a helyszíni felvételek, az állandó turnék, a hangosító rendszerek és a műsorszolgáltatók számára.
Zsidei János „Zsono”