NaTeSsék - KORG NuTekt NTS-1

NaTeSsék - KORG NuTekt NTS-1

RSS   AUDMAX   2019-12-20 22:56   2019-12-26 17:22

 

 

Zenei manőverezésem korai szakaszában vásároltam az interneten egy kis szintit, egy craft oldalról. A dolog lényege az volt, hogy magamnak kellett összeszerelnem és 100%-ban analóg jelet adott. Azt gondoltam, hogy milyen jó lesz ez nekem, bár akkoriban gőzöm sem volt arról, hogy monofón-e, vagy egyébként milyen oszcillátorral dolgozik. Megérkezett Japánból az eszköz, összepatkoltam és örültem. Nem értettem a működését, hogy mi miért történik, de tetszett, mert én pattintgattam rá a potisapkákat és kötöttem be a szalagkábelt. Mai napig tudom, hogy kell összerakni, annak ellenére, hogy nem használtam túl sokáig, mert bőven nem tartottam ott, hogy ilyesmi eszközökkel értékelhető dolgokat készítsek. Azóta eltelt 10 év, és ezek az eszközök már elég széles palettán kaphatók, ugyanúgy elférnek a zsebben, és rengeteg van belőlük.

 

 

Aki követi a KORG márkatörténetét, biztosan ismeri a Monotron-okat, amik a mai napig kelendő eszköznek számítanak, személyes kedvencem a Delay verzió pedig egy igazi, koszos dub-delay is a monofón szinti funkciója mellett… Most azonban változás történt és a KORG is részt követel az építhető aprószintik piacán. Bemutatták ugyanis az NTS-1-et! A külön üzletágként működő, csak DIY eszközöket gyártó Nu:Tekt családjába tartozó NTS-1 azonban bőven túlmutat azon, amit vártam.

Már az elején szögezzük le, ez egy digitális szintetizátor, ami a logue-SDK fejlesztőkörnyezetet használva, saját oszcillátorokkal is feltölthető számítógépen keresztül. Tehát a MULTI hangkeltőmodul – amit a Prologue-ból és a Minilogue XD-ből örökölt – nagyon jónak ígérkezik, és számtalan lehetőséget ad az elektronikus zenész kezébe. Egyébként a hangkeltés monofón, de a multimode filter, a modulációs, reverb és delay effektek, valamint az apreggiator elég sokoldalúvá teszi a készüléket.

A puritán csomagolás kibontása után nagyon fontos, hogy ne ijedjünk meg! A bezacskózott alkatrészek és az egyben érkező nyáklap nem igényel komoly szakértelmet, forrasztanunk nem kell, csak fűzni, dugni és csavarozni. Miután a nyáklapokat felszeleteltük, érdemes egyből a hátlaphoz csavarozni a sarokelemeket, mert így kiváló keretet kapunk és könnyebb is összerakni!
Következő lépésként fel kell ragasztanunk a ribbon technológiával készülő „billentyűzetet” a fedlapra, áthúzni és rögzíteni a szalagkábelt, majd összepattintani az egészet az „aggyal”. Nincs is más dolgunk ezután, mint beültetni a keretbe és rögzíteni, a hátlappal együtt. Apropó hátlap…

 

 

Elsőként egy hangerőpotmétert kapunk, mely az előlapi kis JACK kijáratot szabályozza, ami lehet természetesen fejhallgató, vagy vonali kijárat is. Az apró készülék rendelkezik MIDI csatlakozással, de nem a hagyományos módon. Az új electribe-okból ismert kis JACK – MIDI átalakítással képes a jel fogadására, egy MIDI IN bemenettel. Ha ez nem áll rendelkezésre, még mindig ott a (micro) USB, ugyanis ezen keresztül mind tápellátást, mind az egyéb adatokat csereberélhetjük, legyen az MIDI, vagy az OSC típusa. Következzék a SYNC IN és OUT, ami a KORG analóg és Volca-szériáinak ismertetőjele és világossá is teszi, hogy ezekkel egy asztalon kiváló érzi magát az NTS-1. Könnyen szinkronizálhatjuk velük, tempójuk mindig szépen egybe fog esni!
El is érkeztünk az utolsó csatlakozóhoz, ami egy AUDIO IN feliratot kapott és – ahogyan például a Monotron-ok – az NTS-1 is képes hatni a beküldött jelre szűrőjével és effektjeivel!

Ahogy ígértem, visszakanyarodunk a belbecsre:
A monofón, digitális oszcillátor ismeri a fűrész, három- és négyszögjelet, valamint képes VPM megszólaltatására is, azonban ha van programozási ismeretünk, vagy szimplán csak képesek vagyunk az internetről letölteni/megvásárolni logue-SDK-ban írt hullámformákat, borzasztóan kitárul a világ. A Prologue-ban és Minilogue XD-ben debütált architektúra már most végtelen népszerű, hiszen rengeteg típusú zenében tudjuk használni. Logikailag folytatva a sort, a jel a hanggenerátorból, a szűrőkbe jut. Ebből négyfélét kapunk, LP, HP, BP és egy úgynevezett OPEN típusút, mindet saját RESONANCE frekvenciával. Az effektekkel már foglalkoztunk, de úgy érzem nem hangsúlyoztam ki eléggé az NTS-1 lehetőségeit. Hiába a kevés kezelőszerv, funkciónként egy A és B potméter, ne hagyjuk, hogy a kis szinti megtévesszen minket, a modifikálás lehetősége meglepően mély és komplex! Ha ehhez hozzáadjuk a lépéshosszában és skálájában is könnyen módosítható arpeggiator-t, az az érzésünk támad, hogy itt minket át akarnak verni. Túl kicsinek és túl egyszerűnek tűnik ez a szinti, ahhoz, hogy ezt mind tudja. Megnyugtatok mindenkit, nem vernek át…

Mivel DIY eszközről beszélünk, már most találhatunk a világhálón mindenféle modding-ot, mert szinte adja magát a dolog. Másik házba akarjuk szerelni, nem gond. Fa oldallapot akarunk neki, döntött panellal, ez sem gond. Némi kézügyesség és máris kész a custom NTS-1. Ezek után már csak a megfelelő környezetbe kell illesztenünk, köthetünk rá klasszik csatlakozós MIDI-billentyűt, átalakítóval, vagy befűzhetjük a Volca-vonatunkba, esetleg USB-n az Ableton Live egyik hangszereként inzertáljuk. A lényeg, hogy ez a kis doboz végre tényleg sok mindenre használható, és megszerzi nekünk még a szerelés örömét is! Mindezt kicsivel 100 EUR feletti fogyasztói áron.

Gergics Attila
www.audmax.hu

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Audiopole AudioPressBox Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Panphonics Roland Professional AV Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.
Széchenyi 2020