Nappali világosság

Nappali világosság

RSS   AUDMAX   2018-03-15 11:22   2018-03-18 17:45

 

 

A hangot, a megszólaló zenét – a konverzió, a lejátszó eszköz, a hangsugárzó minőségének tekintetében – rengeteg jelzővel illetjük. Van krémes hangzás, van konkrét hangzás, van meleg hangzás és gyakorlatilag a végtelenségig folytathatnám a sort. A Genelec-re is hallottam már vagy ezer jelzőt, hogy hogyan szólal meg, de én csak egyet szeretek használni. Világos, de mondhatnám úgy is, hogy tiszta és érthető. Ez a világosság az, ami most elárasztja a nappalinkat.

 

 

A finn gyártó közel 40 éves tapasztalata megengedi, hogy a tudás birtokában, a minőség megkérdőjelezhetetlen tényével, otthon is lehet fémházba épített, aktív hangszórónk, mélyládával.

A hagyományokkal szakító, G és F betűvel jelölt sorozat megjelenésével tökéletesen alkalmazkodik az enteriőrhöz, rögtön két színben, selyem fekete és matt fehér fedőréteggel, ehhez illeszkedő ráccsal és IsoPad-del.

A méretek közti eltérést egytől ötig (G), illetve egyes és kettes „számozással” (F) illették. Ettől függetlenül könnyű elmagyarázni a méretkülönbséget, hiszen a dobozok nem térnek el a klasszikus, stúdiós felhasználású elődeiktől. A legkisebb G One egy 6010-es mérete, míg a G Five egy 8050-es láda otthoni verziója. Az F-szériás mélyládáknál is hasonló a helyzet, a forma ott is ismerős lehet, mégpedig a régebben 5040a-ként nevezett fémbonbon kialakításról. Ez az a kis ufószerű, Harri Koskinen által tervezett tárgy, aminek a hangerőszabályzója (8000a) önmaga kicsinyített mása. Apró geg, de ezért szeretjük a Genelec-et.

Az F és G rendszer együttes használata adja azt a hangzást, amivel felvezettem a cikket, bár aki hallott már szólni G Five (vagy 8050) hangfalat, lehet a mélyláda szükségét nem is érti hirtelen…

Térjünk vissza a felhasználás helyére, vagyis a nappaliba, hiszen a cikk apropója is ez. A két szín meglehetősen jól illeszthető bárhova, alapvetően a televíziók színére reflektál, amiből általában feketét, ezüstöt vagy fehéret tudunk vásárolni. A szürke ugye a stúdiós kategória színe a Genelec-nél, így a home-széria tulajdonképpen kiegészíti, hogy bármilyen eszközzel is rendelkezzünk, meglegyen a harmónia.  A kivitelezésre nem lehet panaszunk, minden él és ív tökéletes, ahogyan megszokhattuk, az egészen apró részletekig. Súlya tisztességes, de ugye a váz, vagyis a doboz anyaga ugyanúgy fém, mint az elődöknél, de ez nem lehet hátráltató szempont, az állvány úgyis elbírja, de erre később visszatérünk.

 

 

A korrekciós lehetőségek és az automatikák kikapcsolása is stúdiós örökségek, az apró DIP-kapcsolókkal kiiktathatjuk az ISS áramkört – ami lekapcsolja a hangfalat bejövő jel hiányban - illetve ki- és bekapcsolhatjuk a tabletop üzemmódot (közeltéri asztali használat), valamint a jelszintet és a mély hangok erősségét is csökkenthetjük (G sorozat). Természetesen ezek a hangzásoptimalizálási funkciók nem minden ládánál egyformák, de a Genelec a kézikönyvben részletesen útmutatót ad az elhelyezésről és az ajánlott beállításokról. Például ha jobban megnézzük az F sorozatú mélyládák alját, máris több beállítási lehetőséget találunk, mélyvágást a továbbfűzésnél, illetve a F Two-n már fáziseltolást is.

A csatlakozások is bővülnek, ahogyan a típusszámok emelkednek. Míg a G One/Two, illetve a F One csak aszimmetrikus RCA-kal etethető, addig a G Three/Four/Five és az F Two már szimmetrikus XLR-rel is. A típusszámok, így a teljesítmény és méret emelkedését kiválóan követi le a felszereltés, míg a kisebb, olcsóbb darabok egyszerűbb, addig a nagyobb komponensek több, komolyabb csatlakozással és beállítással bírnak.

Ha már a térbeli elhelyezés kérdésén túl vagyunk, ahogy ígértem, szót ejtünk a rögzítés mikéntjeiről is. Mindegyik méret saját IsoPod talpon áll (G sorozat), de ha nem találunk nekik megfelelő helyet vízszintes felületen, akkor akár a falra is szerelhetjük őket, a külön kapható konzolok segítségével, melyek színben is illeszkednek.

Aki esetleg rendszerben gondolkodik, tehát akár 2.1, akár 5.1-es házimozit építene, számítania kell rá, hogy ezt kizárólag analóg módon teheti meg. Ennek megfelelően kell processzort választani hozzá, cserébe egyszerűen és gyorsan telepíthető még laikusoknak is, de itt is elég konkrét utasításokat kaphatunk a felhasználói kézikönyvből.

Az biztos, hogy a dizájnra nem lehet panaszunk, a Genelec számomra mindig is az ipari műalkotás kategóriájába tartozott, a hangját pedig nem is méltatom. Világos.

Gergics Attila
www.audmax.hu

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Audiopole AudioPressBox Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Panphonics Roland Professional AV Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.
Széchenyi 2020