Ahogyan eredetileg Attila, aztán később Qka és Ripicsí, bocsánat Ricsipí is, sokan jártunk már úgy, hogy választottunk egy hobbit, amiből hivatás lett, még ha rögös is volt az út. Ez az az út, amit egy zenész bejár, az első gitárnak csúfolt húros hangszertől, a legvadabb, limitált, signature modellig. Vannak lépcsők, vannak szintek, amiket meg kell ugrani, hiszen ahogy az ember fejlődik, érezni fogja, hogy jobb hangszerre, kábelre, keverőre, stb-re van szüksége. Van ennek vége? Van. Amikor úgy érezzük, hogy a csúcskategóriát birtokoljuk, és ki is tudjuk használni az általa kínált tudást. A DJ-knél is így van, először jön a kontroller, vagy az alap cucc, aztán kinőjük és a végén már csak azt vesszük észre, hogy amiről korábban csak álmodtunk, ott van a rack-ben és alig várjuk, hogy újra használjuk. Ez az a helyzet, amikor megbízunk a cuccunkban, tudjuk, hogy nem hagy cserben minket, sem hangzás, sem szolgáltatások terén is.
Az Audmax-nál mi is hiszünk abban, hogy ezeket a lépcsőket meg kell lépni, és mindig arra törekszünk, hogy legyen lehetőség mindig feljebb és feljebb lépni, a fokozatosság elvét követve. Ezért igyekszünk a legjobb hardvert adni, és visszatérve a DJ-iparra, ezt a Xone termékek formájában meglehetősen jól sikerült abszolválni. De hova lehet menni innen feljebb?
Van rá mód, ugyanis létezik egy olyan gyártó, aminek mindössze egy terméke van és ő is a Xone-tól származtatható. Egy kis történelem következik:
Ha valaki ismerős az elektronikában, ismeri Richie Hawtin-t. Ezt nem is magyarázom, az egyik legrégebbi és legnagyobb nevű alakja a szcénának. Ő volt az, aki anno életre keltette az Allen&Heath segítségével az első Xone-keverőket. Ritchie most újra ringbe szállt és Andy Rigby-Jones-szal közösen megalkottak egy olyan eszközt, ahonnan nincs tovább.
A MODEL1 PLAYdifferently márkanév alatt fut, de nem árt tudni, hogy Angliában készül az Allen&Heath-nél. Ez már garancia a minőségre, de az egyedi elgondolások és ötletek miatt ez az eszköz már nem Xone. Nézzük is gyorsan miben más, de nem szeretnék túlságosan a részletekbe bocsátkozni, hiszen száraz gyári adatokat már bárki meg tud nézni az interneten.
Első körben szögezzük le, hogy a keverő teljesen analóg jelvezetésű, a koncepciót pedig két évig élesben tesztelték, tehát kiforrott, szép meleg hangzású eszközt kapunk kézhez. A keverő 6 sztereó csatornával rendelkezik és további két sztereó RETURN bejárattal. A 6 klasszikus csatorna mindegyikén külön előerősítő van (ebből 3 RIAA korrektorral), saját drive control-lal, így lehetőségünk van ízlésünk szerint túlvezérelni már a bejövő jelet egy torzító áramkörrel. Ha jobban megnézzük a fedlapot, nem találjuk a szokásos EQ-kat. Azért nem, mert itt egy hibrid szűrő/EQ kombinációval találkozunk. Egészen merész elgondolás, de ha megszokjuk, soha többé nem akarunk úgy „adni kicsit a középnek”, a klasszikus értelemben legalábbis.
Ehhez jön még a duál CUE-mód, ahol választhatunk A-B behallgatási források közül, valamint a tény, hogy a MIXER Link csatlakozással gyakorlatilag több MODEL1 is sorba köthető, így növelve a csatornák számát. Előnyben a b2b szettek és kollaborációk!
Az előbb nem feltétlenül mondtam igazat az EQ kapcsán, hiszen van egy tipikus 3-sávos hangszínünk, csak a MASTER csatornán, ahogyan a csatornánkénti filter után is van még egy MASTER filter, ami minden sávon kapcsolható.
Ahogyan a Xone:92-n itt is két AUX-unk van sztereóban, amit a két sztereó RETURN csatornára hozhatunk vissza. Ezzel már egészen jól fel tudjuk bővíteni effektekkel a készüléket, ha esetleg ez valakinek hiányzott volna.
Mi hiányozhat még? A crossfader. Ennek is jó oka van, egyrészt a rengeteg szolgáltatás miatt nem biztos, hogy elfért volna, a másik pedig, hogy a célközönség, a house és techno szcéna amúgy sem kimondottan rajong a használatáért.
A kijáratok tekintetében kényeztetve vagyunk, két szabályozható MASTER kimenet és egy szintén EQ-zható BOOTH is a szolgálatunkban áll, de egy apró JACK csatlakozó is van a felvételkészítéshez, a fedlap jobb felső sarkában. Praktikus és kényelmes megoldás, nem kell matatni a sötét klubban keresve hátul egy szabad kijáratot a felvételhez.
A hátlapon mindennek meg van a maga helye, RCA-k, JACK-ek és egy XLR pár, de ami szemet szúrhat, azok a D-SUB csatlakozók. A keverőbe így akár egyetlen csatlakozóval mehetünk be és ki, a megfelelő kifejtőkábelekkel, lényegesen gyorsítva az üzembe helyezést. Ennek elsősorban a klubbok az install-al foglalkozó szakemberek fognak örülni, ahogyan a dupla tápegységnek is. Igen, a mixer két tápbemenettel rendelkezik, ami teljes redundanciával kezeli a tápellátásban jelentkező problémákat. A MODEL1 külső tápos eszköz, a második tápegység külön megvásárolható hozzá!
Ennyi talán elég dióhéjban, talán még felsorolnék pár nevet, akik tesztelték és elkötelezett felhasználói lettek ennek a nem mindennapi eszköznek:
Luciano, Dubfire, Chris Liebing, David Morales, Fabio Florido, Matador, Nicole Moudaber, Paco Osuna, Louie Vega, Hito, Loco Dice és persze Richie Hawtin…
Gergics Attila
www.audmax.hu