KORG multi-poly

KORG multi-poly

RSS   AUDMAX   2025-07-22 00:00   2025-07-06 10:32

 

 

Vajon mennyire lehet izgalmas egy virtuál analóg szintetizátor 2024-ben, ráadásul a King Korg Neo (ami szintén VA) megjelenése után mindössze néhány hónappal? - jutott eszembe a Korg multi/poly (így, kisbetűvel) bejelentésekor. Pedig a szintirajongók nem panaszkodhattak az elmúlt időszakban: a Korg igazán izgalmas termékeket mutatott be, ezek azonban többnyire régi analóg szintetizátorok újrakiadásai voltak vagy azok alapjain építkező, izgalmas sound-design eszközök (utóbbiak többnyire a Korg California R&D laboratóriumából). Mit várhat tehát az ember egy olyan hangszertől, ami külsejében egy klasszikus hangszerre hasonlít, belül viszont forradalmian új analóg modellezést ígér?   

 

 

Rövidesen kiderül, maradjanak velünk!

Szeretjük a Korg kaliforniai kutató-fejlesztő csapatát, a Dan Philips által vezetett Korg California R&D-t; a régmúltban olyan legendákat alkottak, mint az Oasys, a Kronos, a Wavedrum vagy a Wavestation, a közelmúltban pedig az ő kezeik közül került ki a Wavestate és a Modwave. Különös volt tehát, hogy ezúttal egy “egyszerű” virtuál analóg szintetizátorfejlesztésekbe kezdtek. A név és a külső alapján joggal számíthattunk rá, hogy a multi/poly a klasszikus Mono/Poly (így, nagybetűvel) újrakiadása lesz (lásd PS-3300), de a bejelentéskor gyorsan kiderült: bár “nyomokban tartalmaz” Mono/Poly tulajdonságokat, a multi/poly mégis egy teljesen digitális, analóg modellezésű hangszer. Mi köze akkor a híres elődhöz? 

 


Az eredeti MonoPoly annak idején (1981) nem futott be nagyívű pályát, összesen 3 évig gyártották, igaz ezalatt számtalan csúcs előadó használta ez Erasure-től a Depeche Mode-ig. Habár nem tartozik a “nagy” szintilegendák közé, azért volt néhány egyedi tulajdonsága: 4 oszcillátor, amik monofón, duofón vagy 4 hangos parafón üzemmódban működtek, x-mod és szinkron routing, valamint a round-robin oszcillátor triggerelés. A hangja a négy, változatosan szinkronizálható oszcillátornak köszönhetően főleg monofón módban volt robusztus; aki szeretné a Mono/Poly-t digitális formában viszontlátni, annak javaslom kipróbálni a Korg kiváló Mono/Poly plug-injét. 
Az új multi/poly külsejében teljesen megidézi a klasszikus elődöt: fa oldallapok, jellegzetes kék, alumínium előlap. Egyébként mindez a már megszokott, háromoktávos, félsúlyozott billentyűzettel szerelt házban; a hangszer immár az ötödik a sorban a hasonló, 3 oktávos szintik között (Opsix, Wavestate, Modwave, King Korg Neo). Vannak egyéb hasonlóságok is az idősebb testvérekkel: a zseniális Kaoss Physics és Motion Sequence 2, ismerős layer-struktúra és effektprocesszor; mi az tehát, ami egyedivé teszi ezt a hangszert? 

 


A válasz a minden eddiginél precízebb és valósághűbb analóg modellezési elv, amit a Korg Virtual Voice Cardnak nevez. Minden hanghoz tartozik egy Virtual Voice Card, amelynek oszcillátorai, szűrői, burkológörbéi, LFO-i és portamentoi különböző analóg áramkörök működését modellezik azok minden tulajdonságával (olykor hibáival) együtt. Ennek köszönhetően minden hang kissé eltérő karakterrel rendelkezik. Akárcsak egy analóg szintetizátorban, a modellek akkor is működnek, ha éppen nem halljuk őket: a burkológörbék folyamatosan futnak, így ha hosszú release-idővel játszunk egy pad-et, akkor az újonnan játszott hangok az aktuális szinten „elkapják” a burkológörbét ahelyett, hogy nulláról kezdenék újra. Az oszcillátorok és az LFO-k megtartják a fázisukat, a rezonancia is folyamatosan fütyül stb. Az egyes oszcillátorok idővel el is hangolódhatnak, modellezve az analóg szintikre jellemző enyhe instabilitást.
A burkológörbéket gyakran figyelmen kívül hagyjuk, amikor egy analóg szintetizátor karakteres hangzására gondolunk.  A multi/poly precíz envelope modelleket kínál, amik hűen modellezik különböző klasszikus analóg hangszerek (pl. Minimoog, Arp Odyssey, MS-20 stb.) gyakran a lineáristól eltérő burkológörbéit, valamint azt a jelenséget, hogy az analóg VCA-k nem egyenletesen reagálnak a feszültségre, és különböző küszöbértékekkel rendelkeznek a be- és kikapcsoláshoz, ami viszont erősen befolyásolja az Amp Envelope karakterét.

 


Ami igazán különlegessé teszi a MultiPoly-t az az, hogy a fenti modellezés nem csak a megszokott, klasszikus oszcillátorokra vonatkozik. A hangszer a Classic oszcillátorok mellett ugyanis rendelkezik még egy Digital és egy Waveshaper móddal. Előbbi a Korg Modwave-hez hasonló wavetable szintézist kínál több mint 200 gyári gyári mintával és saját wavetable-k importálásának lehetőségével. Még izgalmasabb a Waveshaper mód, ami a (hardver szintikben elég ritka) west-coast szintézist kínálja, amelyben egyszerű hullámformákat (szinusz vagy háromszög) processzálhatunk több mint 90 waveshapertípus segítségével. Ráadásul egy Perfomance-on belül összesen 16 oszcillátort használhatunk (4 layerbe rendezve), az oszcillátorok között változatos szinkron lehetőségeket, a layerek között pedig a round-robin-hoz hasonló Layer Rotate ugrálást (ez utóbbi a MonoPoly-ból származó funkciók). 


Ha ezekhez hozzáadjuk a már jól ismert, stúdióminőségű Korg effekteket, a Kaoss Physics modulációs lehetőségeit és a Motion Sequence 2 által nyújtott mozgalmas soundscape-eket, akkor könnyen beláthatjuk, hogy a multi/poly tehát egy gigantikus játszótér a sound-designerek számára. Összesen 5500 (!) modulálható paraméterével elképesztően sokféle hangzásvilág között barangolhatunk.  A kezelőlapról rengeteg funkció természetesen valós időben is elérhető, már csak emiatt is több ez a hangszer egy dobozba zárt plug-innél. Figyelem: ha ki akarjuk használni a hangszer teljes képességét, akkor állítsuk az oversamplinget maximumra! Ezzel, bár a polifónia csökken, de jobb hangminőseg kapunk. Igen, a felhasználó hajlamos elfelejteni: ez nem a sokadik “valódi” analóg szintetizátor a sorban, hanem egy precíziós modellező hangszer… na, ezért van szükség egy újabb VA szintire 2024-ben.

Borosi Gábor

 

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Audiopole AudioPressBox Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Panphonics Roland Professional AV Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.
Széchenyi 2020