Be kell vallanom: én a mai napig nagyon szeretem a Volca-kat. Szerintem zseniális koncepció volt annak idején piacra dobni olyan jól kezelhető, megfizethető árú kütyüket, amik visszahozták az élő elektronikus zenélés örömét. Örömmel látnánk manapság is több olyan hangszert, amelyek (amellett, hogy professzionális tulajdonságokkal rendelkeznek) tudnak valami olyasmi eleven játékosságot, ami a Volca-ra volt jellemző.
Volca szteroidokon - írtam előző cikkemben, amikor a bejelentés után még csak ismerkedtünk a drumlogue-gal (szigorúan kisbetűvel! Hogy miért? Ne kérdezd). Volca, mivel a hangszer sokat örökölt a kiváló Volca széria tulajdonságaiból, és szteroid, mivel a kis test és az olcsó árcédula meglepően felpumpált tudást rejt.
Na de milyen érzés birtokba venni egy ilyen kicsikét? Megéri az árát? Létezik hardver szoftver nélkül? Mi az összefüggés tér és idő között? Őrjítő kérdéseinkre rövidesen választ kapunk!
Mielőtt kinyitnánk a dobozt, ismételjük át a tudnivalókat. A 2021 januárjában bejelentett drumlogue a Korg népszerű minilogue, minilogue xd és monologue szintetizátorainak hagyományaira épülő hibrid dobgépe. Hibrid, mivel az analóg dobhangokat kombinálja egy többsávos sample motorral, valamint a "Multi-Engine"-nel, amely egy nyílt forráskódú digitális oszcillátor, és ami egyedi szintetizátorokkal és effektekkel frissíthető.
A hangszer jól néz ki (elegáns fekete design, fa oldallapok), könnyű és kicsi. Volca-t idéző mérete és kezelőfelülete miatt az ember hajlamos elbizonytalanodni először, de szerencsére a felület nagyon intuitív, és akár manuál nélkül is könnyen megfejthető - bár a sok Shift megnyomása vagy a csak menüből elérhető funkció okoz némi kihívást a felhasználónak (jótanács: a Shift sokáig nyomva tartva “beragad”, így felszabadul az egyik ujjunk). Tulajdonképpen a menüzés az egyetlen komoly hátránya a drumlogue-nak, de ebben az árkategóriában, ilyen tudás mellett muszáj némi kompromisszumot kötni a user interface rovásárása.
A vezérlés szempontjából a legfontosabb paraméterek ugyanazokat a nagy és stabil potikat kapták, mint ami a mini/monologue szérián is található. A sávok hangerőpotija és a tempó viszont a Volca-ból ismerős mini potméter, amit jómagam már megszoktam az évek alatt, de nem mindenki fogja szeretni.
Ami elsőre szembetűnik még, az a sokféle csatlakozási lehetőség. Fejhallgató (okos húzás, hogy a metronómot aktiválhatjuk csak a fejhallgatóban, kihagyva a főkimenetet), sztereó kimenetek mellett négy, szabadon route-olható független kimenet (külső keverésre, effektezésre és sávonkénti felvételre), audiobemenet, MIDI és analóg sync (nélkülözhetetlen a mai világban), USB B (számítógépes kommunikációra) és USB A port. Ez utóbbihoz csatlakoztathatunk különböző USB-s MIDI kontrollereket, legyen az billentyűzet vagy tekerős-faderes kontroller. Véleményem szerint ez a drumlogue legzseniálisabb húzása: egy olcsó MIDI-s kiegészítővel teljes értékű szintetizátort vagy grooveboxot varázsolhatunk a cuccból kiterjesztve a kissé limitált kezelőfelületet. Kedves fejlesztők, ezentúl minden cuccra kérünk USB A portot!
Minden hangszertesztet azzal kezdek, hogy frissítem az adott cucc firmware-ét, így volt ez a drumlogue esetében is. A firmware pikk-pakk felmegy, az USB-n csatlakoztatott drumlogue-ot a számítógép meghajtónak látja, ahová a firmware-t, valamint hangmintáinkat és az egyéb szoftvereket, plug-ineket másolhatunk. Ha már itt tartunk: a Korg új, open-source koncepciója (ami lehetővé külső fejlesztők által készített plug-inek használatát) egy roppant szimpatikus és előremutató kezdeményezés.
A másolás gyors és fájdalommentes művelet, az egyetlen fájdalmunk az lehet, hogy a drumlogue belső memóriája mindössze 32 MB, tehát okosan kell gazdálkodni a hellyel.
A drumlogue hangja inkább egyedi, mint univerzális. Nem mondanám ultimate sound design eszköznek, viszont nagyon sokoldalú, és amit tud, azt nagyon jó karakterrel teszi. Már a beépített programok (dobkészlet + előre elkészített dobpattern kombinációja) végigpásztázása után egyértelmű lesz, hogy ez a hangszer számtalan stílusra jó az elektrótól a dubtechnón át a UK garage-ig, a '90-es évek IDM-jéig és természetesen a korszerű, teljesen szétcsavart trap-ig.
Ennek a sokoldalúságnak a kulcsa az analóg és digitális hangforrások megfelelő kombinációja. Bár sok analóg elektronikus eszközt hallottam már, a drumlogue analóg szekciója nagyon meggyőző volt. Eleve nagyon jó trükknek tartom, hogy az analóg hangforrásokat el lehet látni digitális tranziensekkel, tehát a hang indításaként használhatunk többféle digitális mintát. Egy jó tranziens gyakorlatilag elviszi a hangszínt; innentől kezdve szabadon játszhatunk az analóg dobgépekből jól ismert drive, tune, filter és envelope beállításokkal. A paramétereket közvetlenül az előlapról vagy menüből lehet elérni. A menüben való turkálás sajnos a drumlogue kaliberű hangszerek legnagyobb hátránya, viszont pár perc ismerkedés után nagyon szépen lehet játszani élőben is a hangszerrel (bár az biztos, hogy mind a két kezünkre és mind a tíz ujjunkra szükség lesz). Nagyszerű dolog még az intelligens Motion Sequencing, amivel az összes hangszínparamétert rögzíteni és automatizálni lehet akár élőben. Zseniálisan gyors lesz így a workflow, röptében elő tudunk állítani folyamatosan változó, kreatív groove-okat.
A digitális szekció nagyon hasonló az analóghoz, de itt természetesen nem egy analóg hangforrás, hanem egy digitális hangminta a kiindulópont. Ezeket nemcsak dobokra, hanem akár hosszabb hangmintákra is használhatjuk, amennyiben beleférünk a memóriába.
Bár már ez is szép teljesítmény egy egyszerű kis dobgéptől, de most jön a hab a tortán: a Multi-Engine három szekciója. Ezek közül az első egy VPM - változó fázismodulációjú - motor. A VPM az FM-szintézishez hasonló hangzást nyújt; basszusok, perkák, effektek előállítására kiváló. A második üzemmód egy zajgenerátor: hétféle szűrt zajt és az ehhez tartozó paramétereket (filter, envelope) kínálja.
A harmadik Multi-Engine mód egy felhasználói mód, amely a már említett nyílt forráskódú SDK-val létrehozott hanggenerátorokat képes befogadni. Alapértelmezés szerint a drumlogue ebben a slotban a Sinevibes Nano szintetizátort tartalmazza, ami egy teljes értékű, két oszcillátoros digitális szintetizátor. Nagyon javaslom, hogy dugjunk be egy USB-s MIDI-billentyűzetet, és vesszünk el egy kicsit a Nano beállításai között (jótanács: ha “normál”, tehát kromatikus módban szeretnénk használni a billentyűzetet, akkor az speciális beállítást igényel a Global mód MIDI Channel beállításánál; az első 16 csatorna átlapozása után kezdődnek a kromatikus beállítások). Ne féljünk kipróbálni a Nano hangjain a drumlogue effektjeit: zseniálisan szól a delay és a reverb is, teljesen új élettel töltik meg az egyébként is kiváló hangokat. A master és egyéb effektek hozzák a Korgtól megszokott kötelezőt. Említsük még meg, hogy a drumlogue lehetővé teszi, hogy bizonyos sávok kikerüljék a master effektet, valamint hogy ezeket side-chain inputként használjuk, ami sok lehetőséget kínál a vad és ritmikus effektkezeléshez.
A drumlogue szekvenszere intuitív, a workflow élvezetes - miután megszoktuk a menükben történő bóklászást (bevallom, a kis kijelző multi nézete számomra használhatatlan, de élesebb szemű kollégák talán értékelni fogják). A szekvenciák akár 64 lépés hosszúságúak is lehetnek különféle időzítési beállításokkal (pl. triola). A swing és a groove esetében a drumlogue globális groove sablonokat használ szemben az egyetlen swing paraméterrel. Ezek a sablonok tartalmazzák a tipikus nyolcados és tizenhatodos swinget, valamint a tipikus konga-, tamburin- és agogo-groove-okon, a Baile funkon, a szinkópált és más ritmusokon alapuló sablonokat. Mindegyik sablon velocity értéket és időzítést is alkalmaz, amelyek hangsúlya pozitív vagy negatív irányban növelhető. Alkalmazhatunk különböző groove-okat is minden egyes szekvencer sávra, valamint az egyes sávok hosszát külön is tudjuk állítani (éljen a poliritmia!).
Ha elfáradtunk a menüzésben és a programozásban, nyomjunk egy play-t, és lépjünk a Loop ablakba! A drumlogue legszórakoztatóbb funkciója a Loop üzemmód; ez lényegében egy stutter effekt, ami különböző ritmikai motívumokat ismétel a groove-unkon belül attól függően, hogy melyik padet nyomjuk meg. Szenzációs kiállásokat és felpörgetéseket hozhatunk így létre élőben, főleg ha közben csavargatjuk valamelyik hangszínparamétert is.
Véleményem szerint a drumlogue élő játéknál mutatja ki a foga fehérjét, ezért én elsősorban színpadi live-act részeként használnám. Néhány perc ismerkedés és a főbb funkciók elsajátítása után (pl. Mute, Part select, effektek stb.) máris egy dubtechno buliban éreztem magam, és hosszú percekig improvizáltam úszkálva a hangszínparaméterek, effektbeállítások között néha feldobva egy Loopos szétcsavarással. A drumlogue egy igazi élményhangszer. Önmagában is jó szórakozás, de megfelelő (hangszer)társaságba keveredve a buli motorja lehet az intuitív kezelőfelületnek és a rengeteg bővítési és csatlakozási lehetőségnek köszönhetően. Aki teheti, próbálja ki, kérje kölcsön - aztán tartsa meg!
Borosi Gábor