KORG billentyűs újdonságok 2020

KORG billentyűs újdonságok 2020

RSS   AUDMAX   2020-06-27 22:54   2020-06-29 20:25

 

 

Furák ezek a japánok, ez az első gondolatom, amikor meglátom az új termékek sorát. Aztán jobban elmélyülve a termékek sorában mindig (általában) rájövök, hogy nem is annyira furcsák, csak más környezetből érkeznek. Így a hangszerek és berendezések a gyártószemszögéből nézve egész más megvilágításba kerülnek, mint egy kis ország hangszerpiacáról szemlélve mindezeket. Három kategóriára bontottam a cikkeket, ezek felől indulva szemezgetek az újdonságok között. De az olvasóra bízom a kategorizálást.

 

 

Ezen kategóriákból első az „Instant Get”, amit nem kell magyarázni, jó és kész. Gyakorlatban azonnal kellene, vagy ismerem azt a szélesebb réteget, aki lázba jön a berendezés kapcsán. Ennek két alkategóriája van, ezek természetesen a készülékek vételára szerint válnak szét az elérhető és az elérhetetlen (na jó, nehezen elérhető) cuccok szerint.
A másik a „Na végre!”, ahol rég várt frissítések, új technológiák kerülnek új(abb) köntösbe.
A harmadik a „Na ne már, ezt komolyan gondolták?” kategória. Itt igazán nem tudom hova tenni, vajon mire is gondolt a gyártó fejlesztő és marketingcsapata.

Sohasem volt a babérjain ülő a KORG, folyamatos invenció jellemezi őket lassan hatvan éve. Előremutató ötleteiket gyakran fogadta kitörő lelkesedéssel a felhasználók egyre népesebb tábora, de voltak kisebb-nagyobb melléfogások is. A most bemutatott készülékek már bejárták egyenként a világsajtót, de itt összefoglalva találjátok.

 

ARP2600FS

 

 

Öt évvel ezelőtt jelentette be a KORG, a korábbi vezető tervező, David Friend közreműködésével újra kiadta az ARP legendás hangszerét az Odyssey-t. A hangszer világszerte sikert aratott az analóg hangszerek szerelmeseinek köreiben. Ezt a vonalat követve jelentették be a limitált példányszámban gyártásba kerülő ARP2600FS-t, ami az eredeti Odyssey-t megelőző időszak lenyűgöző hangszere volt. 3 VCO belső kábelezéssel, de patchelhetően, beépített hangszóró, zengető jellemezte ezt a komplex hangszert. Az újrakiadásban néhány technológiai fejlesztés is helyt kapott, ami az eredeti hangszer 1971-es bemutatásakor még nem állt rendelkezésre vagy nem merült fel igény a beépítésére. Ilyenek a MIDI, USB MIDI, aftertouch, az arpeggiator vagy a szekvenszer.

 

MS20FS

 

 

Nem kell sokat írnom róla, hiszen a hangszer meghatározó mind a KORG életében, mind a valaha épített szintetizátorok között. 1978-as megjelenése óta meghatározó, 2013-as első újrakiadása egy az eredetinél kisebb hangszer volt, az MS20mini. Teljes méretű reissue egy erősen limitált kit volt, amit a felhasználónak kellett összeszerelnie. A jelenlegi modell egy teljes méretű reissue MIDI-vel és USB MIDI-vel, a fekete mellett három további színben lesz elérhető, természetesen mindkét meghatározó időszak szűrőivel.

 

Wavestate

 

 

 

Ez az utolsó hangszer a sorban, ahol erős az utalás egy korábbi hangszerre. A 90-es évek elején bemutatott Wavestation radikálisan tovább gondolt változata, úgynevezett Wave Sequencing Synthesizer, ami nyers samplingeket formál át folyamatosan változó, magával ragadó hangokká. Ez nem az a nosztalgikus reissue, mint a két korábban említett szinti. Itt a KORG R&D mérnökei hagyták szabadon szárnyalni a gondolataikat és olyan új szintre emelték a korábbi hangszerek tudását és kezelhetőségét, amilyenre még nem volt példa korábban. Ez a hangszer a hangszerfetisiszták mellett azokat a modern zenészeket és producereket is megcélozza, akik még nem is éltek az eredeti Wavestation piacra kerülésekor. 37 normál méretű billentyű kényelmes játékot tesz lehetővé. A rengeteg gomb és tekerentyű azonnali beavatkozást tesz lehetővé a hangszínekbe, tengernyi minta, 14 effekt egyszerre, elképesztő lehetőségek. (Igen, jól gondoljátok, ez az „Instant Get” kategóriába tartozik nálam.) A hangszínek megalkotásánál az eredeti csapatot is bevonták a fejlesztésbe, tehát a kontinuitás megmaradt.

 

i3

 

 

Igen, kakukktojás. Igen, volt ilyen nevű hangszere a KORG-nak korábban. Igen, hasonló a két hangszer. Az i3 egy arranger workstation, azaz kíséretautomatikával szerelt workstation. A korábbi változat is ilyen volt. A célközönsége a kezdő zeneszerző, hangszerelő, nem feltétlen billentyűs, hiszen hangszínei és intuitív kezelőfelülete nyújtotta szolgáltatásai inspirálják a felhasználót. Elvileg. Én próbálgatása közben nem lettem különösebben lelkes, mondjuk a fenti hangszerek után keveredtem ide. Jó szintihangok, kíséretekkel? Mi? Ne úgy képzeljétek el. Nem egy „vendéglátós” hangszer ez, a beatek mellé könnyedén lehet választani modern basszushangot, amit nekünk kell eljátszani, nem fogja a gép helyettünk (csak ha akarjuk). Jobbkézre pedig három hangot lehet kitenni, akár layerezve. Modern szintihangok garmadája. Ki kellett szakadnom a pro szintis világból, hogy tudjam hova tenni a hangszert. Mihelyst ezt sikerült rájöttem, hogy nagyon rendben van a maga kategóriájában. A Chord Mode aranyos, kezdőként használva ügyesen ad akkord javaslatokat a kiválasztott beatekhez. Az EK50-re alapozik, de hangszíneivel és stílusaival az elektronikus zene szerelmeseit célozza meg. A fejemben valahol a KROSS és az EK50 között van.

 

EK50L és XE20

 

 

Összevontam a két új hangszert, hiszen mindkettő az EK50 alapjain készült. AZ EK50L egyszerűen több hangszínt és stílust tartalmaz, mint az elődje, valamit a hangerejét is duplájára növelték. Az új hangszínek leginkább az elektronikus zenei szcénából származnak. Az XE20 pedig a B2 digitális zongora és az EK50 szerelemgyereke. Azoknak, akik egy teljes zongorabillentyűzetet szeretnének használni a kíséretautomatika mellett.

 

RK100S2

 

 

Gyakran gondolom, hogy a keytaroknak befellegzett. Erre valamelyik gyártó újabb nyakszintit dob piacra. Gondolván, hogy a szntis ki szeretne jönni az állványa mögül, hogy a gitáros és az énekes mellett ő is a figyelem középpontjába kerülhessen. Az eredeti RK100 volt a KORG első kísérlete, ez a MIDI kontroller kapott elsőként „nyelet” a japán gyártónál. A korábbi Poly800-nak nem volt nyele, csak hevederrögzítői. A második generációs RK100S2 még gitárosabb elődjénél, hiszen a hangszer fa testét szabadon hagyja a felületkezelés. A 37 billentys klaviatúra alatt teljes hosszúságban található egy ribbon kontroller, melyre a billentyűzet mellett bármilyen másik paraméret kiosztható. Fontos, hogy ez nem egy MIDI kontroller, hanem egy teljes értékű szintetizátor. Nem is akármilyen, hiszen az RK100S agya egy microKORG XL volt. Ezen a motoron dolgozott tovább a gyártó, finomítva a hangokon és a játékon. Természetesen a vokódert sem hagyták ki. Jön vele egy editor is, tehát könnyen el lehet rugaszkodni a presetektől. A második, a nyélen található ribbon kontroller felel hagyományosan a pitchért vagy a modulációért, de ez is választható vagy programozható. Tehát presetenként lehet más és más. A kedvenceinket a billentyűzet feletti gombokra lehet kipakolni, így a színpadon állva könnyebb váltogatni. Manapság könnyű elrugaszkodni a szintállványtól. Egy vezetéknélküli audiorendszer elképesztő szabadságot ad az elemmel is működő hangszernek, de egy vezetéknélküli MIDI adóvevő is hasznos lehet.

 

SV2

 

 

A második hangszer a 2020-as NAMM-on a KORG-nál, ami második generációját kezdi. Felnőtt az SV1 vintage színpadi zongora. Sokan szeretik a világban megkapó külseje, jó hangja és intuitív kezelőfelülete miatt. Az SV2 megmarad a hagyományoknál. Marad a megkapó külső és az intuitív kezelőfelület. A hangján és szolgáltatásain csiszoltak viszont. Nem is keveset, hiszen a PCM tár megduplázódott, 74 hangszín érhető el. Ezzel együtt a polifónia is 128 hangra nőtt és a menthető kedvencek mennyisége is megsokszorozódott. A csatolt editorral könnyedén szerkeszthetők a hangszínek, a 64 kedvenc helyről pedig egyszerűen előhívhatók. Az SV2 beépített hangszóróval is elérhető.

Ezek csak a billentyűs hangszerek. A DIY Nutube gitáreffekt vagy füleserősítő, összerakható zsebszinti, keverő és az aktív zajcsökkentős, vezetéknélküli zenészfüles szóba sem került, pedig azok is megérnek egy misét. A kimaradt beszámolókat és bővebb bemutatókat keressétek a magazin online kiadásában, a hangszereket pedig a hangszerüzletekben.

 

Hajdu Zoli

www.audmax.hu

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Atterotech Audiopole Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Montarbo Commercial Panphonics Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.