Furák ezek a japánok, ez az első gondolatom, amikor meglátom az új termékek sorát. Aztán jobban elmélyülve a termékek sorában mindig (általában) rájövök, hogy nem is annyira furcsák, csak más környezetből érkeznek. Így a hangszerek és berendezések a gyártószemszögéből nézve egész más megvilágításba kerülnek, mint egy kis ország hangszerpiacáról szemlélve mindezeket. Három kategóriára bontottam a cikkeket, ezek felől indulva szemezgetek az újdonságok között. De az olvasóra bízom a kategorizálást.
Ezen kategóriákból első az „Instant Get”, amit nem kell magyarázni, jó és kész. Gyakorlatban azonnal kellene, vagy ismerem azt a szélesebb réteget, aki lázba jön a berendezés kapcsán. Ennek két alkategóriája van, ezek természetesen a készülékek vételára szerint válnak szét az elérhető és az elérhetetlen (na jó, nehezen elérhető) cuccok szerint.
A másik a „Na végre!”, ahol rég várt frissítések, új technológiák kerülnek új(abb) köntösbe.
A harmadik a „Na ne már, ezt komolyan gondolták?” kategória. Itt igazán nem tudom hova tenni, vajon mire is gondolt a gyártó fejlesztő és marketingcsapata.
Sohasem volt a babérjain ülő a KORG, folyamatos invenció jellemezi őket lassan hatvan éve. Előremutató ötleteiket gyakran fogadta kitörő lelkesedéssel a felhasználók egyre népesebb tábora, de voltak kisebb-nagyobb melléfogások is. A most bemutatott készülékek már bejárták egyenként a világsajtót, de itt összefoglalva találjátok.
ARP2600FS
Öt évvel ezelőtt jelentette be a KORG, a korábbi vezető tervező, David Friend közreműködésével újra kiadta az ARP legendás hangszerét az Odyssey-t. A hangszer világszerte sikert aratott az analóg hangszerek szerelmeseinek köreiben. Ezt a vonalat követve jelentették be a limitált példányszámban gyártásba kerülő ARP2600FS-t, ami az eredeti Odyssey-t megelőző időszak lenyűgöző hangszere volt. 3 VCO belső kábelezéssel, de patchelhetően, beépített hangszóró, zengető jellemezte ezt a komplex hangszert. Az újrakiadásban néhány technológiai fejlesztés is helyt kapott, ami az eredeti hangszer 1971-es bemutatásakor még nem állt rendelkezésre vagy nem merült fel igény a beépítésére. Ilyenek a MIDI, USB MIDI, aftertouch, az arpeggiator vagy a szekvenszer.
MS20FS
Nem kell sokat írnom róla, hiszen a hangszer meghatározó mind a KORG életében, mind a valaha épített szintetizátorok között. 1978-as megjelenése óta meghatározó, 2013-as első újrakiadása egy az eredetinél kisebb hangszer volt, az MS20mini. Teljes méretű reissue egy erősen limitált kit volt, amit a felhasználónak kellett összeszerelnie. A jelenlegi modell egy teljes méretű reissue MIDI-vel és USB MIDI-vel, a fekete mellett három további színben lesz elérhető, természetesen mindkét meghatározó időszak szűrőivel.
Wavestate
Ez az utolsó hangszer a sorban, ahol erős az utalás egy korábbi hangszerre. A 90-es évek elején bemutatott Wavestation radikálisan tovább gondolt változata, úgynevezett Wave Sequencing Synthesizer, ami nyers samplingeket formál át folyamatosan változó, magával ragadó hangokká. Ez nem az a nosztalgikus reissue, mint a két korábban említett szinti. Itt a KORG R&D mérnökei hagyták szabadon szárnyalni a gondolataikat és olyan új szintre emelték a korábbi hangszerek tudását és kezelhetőségét, amilyenre még nem volt példa korábban. Ez a hangszer a hangszerfetisiszták mellett azokat a modern zenészeket és producereket is megcélozza, akik még nem is éltek az eredeti Wavestation piacra kerülésekor. 37 normál méretű billentyű kényelmes játékot tesz lehetővé. A rengeteg gomb és tekerentyű azonnali beavatkozást tesz lehetővé a hangszínekbe, tengernyi minta, 14 effekt egyszerre, elképesztő lehetőségek. (Igen, jól gondoljátok, ez az „Instant Get” kategóriába tartozik nálam.) A hangszínek megalkotásánál az eredeti csapatot is bevonták a fejlesztésbe, tehát a kontinuitás megmaradt.
i3
Igen, kakukktojás. Igen, volt ilyen nevű hangszere a KORG-nak korábban. Igen, hasonló a két hangszer. Az i3 egy arranger workstation, azaz kíséretautomatikával szerelt workstation. A korábbi változat is ilyen volt. A célközönsége a kezdő zeneszerző, hangszerelő, nem feltétlen billentyűs, hiszen hangszínei és intuitív kezelőfelülete nyújtotta szolgáltatásai inspirálják a felhasználót. Elvileg. Én próbálgatása közben nem lettem különösebben lelkes, mondjuk a fenti hangszerek után keveredtem ide. Jó szintihangok, kíséretekkel? Mi? Ne úgy képzeljétek el. Nem egy „vendéglátós” hangszer ez, a beatek mellé könnyedén lehet választani modern basszushangot, amit nekünk kell eljátszani, nem fogja a gép helyettünk (csak ha akarjuk). Jobbkézre pedig három hangot lehet kitenni, akár layerezve. Modern szintihangok garmadája. Ki kellett szakadnom a pro szintis világból, hogy tudjam hova tenni a hangszert. Mihelyst ezt sikerült rájöttem, hogy nagyon rendben van a maga kategóriájában. A Chord Mode aranyos, kezdőként használva ügyesen ad akkord javaslatokat a kiválasztott beatekhez. Az EK50-re alapozik, de hangszíneivel és stílusaival az elektronikus zene szerelmeseit célozza meg. A fejemben valahol a KROSS és az EK50 között van.
EK50L és XE20
Összevontam a két új hangszert, hiszen mindkettő az EK50 alapjain készült. AZ EK50L egyszerűen több hangszínt és stílust tartalmaz, mint az elődje, valamit a hangerejét is duplájára növelték. Az új hangszínek leginkább az elektronikus zenei szcénából származnak. Az XE20 pedig a B2 digitális zongora és az EK50 szerelemgyereke. Azoknak, akik egy teljes zongorabillentyűzetet szeretnének használni a kíséretautomatika mellett.
RK100S2
Gyakran gondolom, hogy a keytaroknak befellegzett. Erre valamelyik gyártó újabb nyakszintit dob piacra. Gondolván, hogy a szntis ki szeretne jönni az állványa mögül, hogy a gitáros és az énekes mellett ő is a figyelem középpontjába kerülhessen. Az eredeti RK100 volt a KORG első kísérlete, ez a MIDI kontroller kapott elsőként „nyelet” a japán gyártónál. A korábbi Poly800-nak nem volt nyele, csak hevederrögzítői. A második generációs RK100S2 még gitárosabb elődjénél, hiszen a hangszer fa testét szabadon hagyja a felületkezelés. A 37 billentys klaviatúra alatt teljes hosszúságban található egy ribbon kontroller, melyre a billentyűzet mellett bármilyen másik paraméret kiosztható. Fontos, hogy ez nem egy MIDI kontroller, hanem egy teljes értékű szintetizátor. Nem is akármilyen, hiszen az RK100S agya egy microKORG XL volt. Ezen a motoron dolgozott tovább a gyártó, finomítva a hangokon és a játékon. Természetesen a vokódert sem hagyták ki. Jön vele egy editor is, tehát könnyen el lehet rugaszkodni a presetektől. A második, a nyélen található ribbon kontroller felel hagyományosan a pitchért vagy a modulációért, de ez is választható vagy programozható. Tehát presetenként lehet más és más. A kedvenceinket a billentyűzet feletti gombokra lehet kipakolni, így a színpadon állva könnyebb váltogatni. Manapság könnyű elrugaszkodni a szintállványtól. Egy vezetéknélküli audiorendszer elképesztő szabadságot ad az elemmel is működő hangszernek, de egy vezetéknélküli MIDI adóvevő is hasznos lehet.
SV2
A második hangszer a 2020-as NAMM-on a KORG-nál, ami második generációját kezdi. Felnőtt az SV1 vintage színpadi zongora. Sokan szeretik a világban megkapó külseje, jó hangja és intuitív kezelőfelülete miatt. Az SV2 megmarad a hagyományoknál. Marad a megkapó külső és az intuitív kezelőfelület. A hangján és szolgáltatásain csiszoltak viszont. Nem is keveset, hiszen a PCM tár megduplázódott, 74 hangszín érhető el. Ezzel együtt a polifónia is 128 hangra nőtt és a menthető kedvencek mennyisége is megsokszorozódott. A csatolt editorral könnyedén szerkeszthetők a hangszínek, a 64 kedvenc helyről pedig egyszerűen előhívhatók. Az SV2 beépített hangszóróval is elérhető.
Ezek csak a billentyűs hangszerek. A DIY Nutube gitáreffekt vagy füleserősítő, összerakható zsebszinti, keverő és az aktív zajcsökkentős, vezetéknélküli zenészfüles szóba sem került, pedig azok is megérnek egy misét. A kimaradt beszámolókat és bővebb bemutatókat keressétek a magazin online kiadásában, a hangszereket pedig a hangszerüzletekben.
Hajdu Zoli
www.audmax.hu