Gyermekkori nosztalgiahullámmal átitatott retro-future, libabőr és kék fény, ennyi elég is, hogy szerelembe essen az ember, legalábbis az én generációm biztosan. És hát mi lenne erősebb a szerelemnél, ha nem egy harci helikopter, amin gépágyú van? A Roy Scheider főszereplésével, 1983-ban készült film története igen pörgős, kevesen tudják, de 1984-ben Oscar-t is nyert, a legjobb vágás kategóriában. Valószínűleg ebből a gyermekkori emlékből eredeztethető a kék szín iránti szeretetem, ugyanis a filmet elég sokszor láttam, igaz német szinkronnal, VHS-ről, mert nem volt más. Az élmény után jó 25 évvel most újra szembe jött ez a szín és sok más érzés is. Fejlett technológia, vibráló kékség, kompakt méret, könnyű kezelhetőség. Igaz, ezt az eszközt nem Frank Murphy vietnámi veterán vezeti, és a tervezését tekintve inkább Japán jut eszünkbe és nem az Egyesült Államok. Rövidebben: megjelent a KORG Volca Nubass!
„Ha már egy kis basszusmodulban két cső is elfér, használjuk fel őket okosan!” -kiáltott fel a japán mérnök. Így is történt, az egyik egység az oszcillátor meghajtásáért felel, a második pedig az egy oktávval mélyebben elhelyezkedő szub-oszcillátor hangját adja. Utóbbi szaturációja ízlés szerint szabályozható is egyébként!
Tehát egy OSC-SUBOSC kombó áll rendelkezésre négyszög és fűrész jelek formájában, és ha követjük a jelvezetés útját, máris a tranzisztoros felépítésű ladder filter-nél találjuk magunkat. Ez adja a készülék tipikusnak mondható „acid-os”, analóg basszus szinti hangját, hiszen nem csak egy sima szűrővel van dolgunk. A gazdag, analóg hang itt kapja meg végső formáját, a szűrő/LFO (háromszög, négyszög) modulációk segítségével. Ez teszi igazán alkalmassá a Volca Nubass-t arra, hogy az acid house-tól, a techno-n át, egészen a dub-ig, sokféle zenében tudjuk hasznosítani úgy, ahogy a nagy könyvben ez meg van írva.
Utolsó lépcsőben még két lehetőségünk van, egy analóg torzító (DRIVE) és egy hozzá tartozó tónusszabályzás (TONE) használata. Utóbbi a torzított hang magasabb frekvenciát hivatott kordában tartani.
A hangszer követi a Volca-család filozófiáját. Egyszerű és jól szól, rendelkezik MIDI és SYNC IN bemenetekkel, hajtható elemről (6 db AA) és fejhallgató kijárata van. Ha a 16 lépéses step-szekvenszere rövidnek bizonyul, egyszerűen csak pattern-t kell váltanunk, illetve használhatjuk a TRANSPOSE funkciót, hogy 1-2 oktávval megemeljük az adott lépés(ek) hangját, hangsúlyossá tegyük ezeket (ACCENT), illetve egymásba fordulásukkal (SLIDE) komplexebb basszusfutamot dolgozzunk ki. Mindhárom lehetőség kapcsolható véletlenszerű módba is (RANDOMIZE).
Összességében elmondható, hogy megtört a jég, hiszen a Nutube már szintiben is elérhető, ez pedig egy egészen élhető jövőt vetít az elektronikus zenével foglalkozók elé. Már csak arra kell figyelni, hogy a fináléban ne egy tehervonat előtt landoljunk, még akkor sem, ha megelőzési célból tesszük mindezt.
Gergics Attila
www.audmax.hu