A legenda szerint az ominózus Super Bowl baki késztette a Youtube feltalálóit egy videómegosztó oldal létrehozására, történt ugyanis, hogy Janet Jackson-ról 2004-ben, élő adásban lekerült némi textil. Erről aztán hetekig mentek a találgatások, hogy szándékos volt-e vagy sem, de egyiküket nem ez érdekelte, ő csak újra akarta nézni ezt videó formájában az interneten, de rá kellett jönnie, hogy nem fogja tudni, mert nincs fent. Ekkor ugrott be a forradalmi ötlet. Készítsünk egy olyan weboldalt, aminek egyetlen célja van: fel lehet tölteni videókat, amiket online vissza is lehet nézni. A többi már történelem…
Temérdek adat, rengeteg hasznos és haszontalan videó, látszólag értelmetlen dolgok és rendkívül hasznos oktatóanyagok egyaránt megtalálhatók, de az alapítás után eltelt 10 év alatt hirtelen megváltozott a világ. Addig megszokhattuk, hogy cégek töltenek fel arculati anyagokat, reklámokat, magánemberek vicces videókat, ahogy a macskájuk megijed egy uborkától, illetve kiadók teszik fel zenei anyagjaikat, ahogy amatőr zenekarok a sajátjukat. Aztán megjelent egy nagyon markáns szegmense a YT-nak, a véleményvideó.
Véleményt gyakorlatilag bármiről formálhatunk, a legképtelenebb összeesküvés elméletről, például hogy lapos a Föld, vagy egyszerűen feltesszük a kérdést, hogy miért jár mindenki már októberben télikabátban és sapkában, holott a nadrágja nem ér le a bokájáig. Ide tartoznak természetesen a játék-végigjátszások, tippek-trükkük, mozi-kritikák, és szinte bármi. Egy kritérium van, érdekesnek kell lenni és nyomni kell a sódert. Más nem kell? De, technika. Milyen? Mondom…
Ugye senki sem gondolta, hogy ebben a cikkben a YT-ot fogom dicsőíteni vég nélkül, hasábokon keresztül? Ezt már megtették előttem sokan mások, és mivel mind tisztában vagyunk nagyszerűségével, én pusztán abban szeretnék a segítségetekre lenni, hogy egy PC-n/telefonon/tableten kívül milyen más kiegészítőkre lehet még szükségetek…ha van véleményetek, mondanivalótok. Eme áttekintés természetesen nem teljes körű, alapvetően azzal foglalkozik, hogy hogyan juttathatjuk el hangunkat a világ másik felére, vagy a szomszéd utcába a haveroknak, lehetőleg olyan minőségben, hogy ne csak érthető, hanem élvezhető is legyen…
Az első és legfontosabb láncszem a mikrofon, és mint már oly sok helyen, itt is beigazolódik, hogy nem mindegy milyen célra, milyen mikrofont használunk.
Kezdjük a legegyszerűbb eszközzel, egy USB-s mikrofonnal, ugyanis, ha ezt beszereztük, valójában semmi másra nem lesz szükségünk, kivéve, ha például másokat is bevonnánk a beszélgetésbe.
Kiváló kiindulási alap a sokszor emlegetett Audio-Technica AT2020, melyet egy hangkártyával és fantomtáppal támogatva (később visszatérünk ide még…), máris nagyon jó minőségben streamelhetünk. Most már azonban hangkártyára sincs szükség, ha élvezni szeretnénk az AT2020 kiváló ár-érték arányát, ugyanis pontosan arra a célra is vannak már egyéb verziói, amire mi kerestünk mikrofont. Az AT2020USB+ ahogyan a nevében is szerepel, USB-vel kapcsolódik a gépünkhöz és integrált hangkártyát tartalmaz, ami azon kívül, hogy rögzíti/továbbítja a mikrofon jelét, kimenetként is funkcionál, tehát mindjárt egy hardveresen monitorozható fejhallgató kimenetet is ad. Tartozékként kapunk hozzá egy mini tripod állványt is!
„De nekem van egy iPad-em is és azzal is szoktam bejelentkezni, ha épp utazom…ez ahhoz is jó?”
Nem, de nem kell megijedni, erre találták ki az AT2020USBi-t, amihez két kábelt kapunk, egyiket Lightning véggel, másikat USB-vel. Így máris univerzális, számítógéppel és iPad-el is használható eszközünk van!
„De nekem meg telefonom van és azzal pedig élőben szoktam bejelentkezni a metróról, hogy megint hideg/meleg/büdös van…” (a megfelelő aláhúzandó)
Ebben az esetben jön be a képbe az az apró kis mikrofon, amelyet egy most divatos nagyobb szakáll mögött senki sem vesz észre. Mérete kb. akkora, mint egy szem mogyoró, még a fantomtápot számára biztosító kis dobozka is nagyobb nála… Ennek ellenére kiváló megoldás, hiszen a hozzá adott kis „kifejtődoboz” direktben csatlakozik a telefonunkhoz egy 4-pólusú 3,5mm-es JACK csatlakozóval. Ezen dobozkán egy mikrofon bejáratot találunk, a 3350-es mikrofonnak és egy fejhallgató kijáratot, melyet ízlésünknek megfelelően használhatunk. Így már annyira mobilak vagyunk, hogy már csak némi mobilnetre, vagy wifire van szükség, de a hangminőség végre nem a telefon mikrofonján, vagy a headset-en múlik!
Mielőtt azonban rátérnénk a fejhallgatókra, le kell szögeznem, hogy nem kizárólag a youtube-erek szánom a cikket, hiszen egyre több kis online rádióadás indul szerte az országban, akik már komolyabb elvárásokkal indulnak neki a műsornak. Ők azok akiknek már hangkártyára is szükségük van, több mikrofon bemenettel, effekttel…műtapssal? Azzal.
Ha ebben a csónakban evezel, tehát élő, vagy konzerv anyagokat gyártasz rádióműsor gyanánt, akkor is a mikrofonnal kell kezdenünk, de mivel itt hagyományos XLR-rel csatlakozunk a kínálat szinte végtelen, de én azért megpróbálok egyet-egyet ajánlani, kiemelvén annak egy-egy jó tulajdonságát. Vissza is térünk az AT2020-hoz, aminél ugye az ár-érték arány verhetetlen, de ha hosszabb távra tervezünk én jó szívvel ajánlom az AT2035-öt, ami egy magasabb kategória, és nagyobb diafragmával rendelkezik. Előnye, hogy akár komolyabb zenei jellegű felvételre is használhatjuk. Itt említeném még meg a nem kimondottan belépő szintet képviselő, de nagy diafragmás dinamikus mikrofont, az Audio-Technica BP40-et, amely instant rádióhangot eredményez, testes-mély tónusa kiváló ebben a műfajban!
Tehát ha már kitaláltuk milyen mikrofont vásárolunk, lassan elkezdhetünk gondolkodni a hangkártyán és a fejhallgatón is. Jó szempont lehet az univerzalitás, hiszen valaki zenész és műsorvezető is egy személyben, érdemes olyan interfészt választania, ami kiszolgálja őt mindkét esetben. Ilyenek például a Tascam hangkártyái, ugyanis lassan mindegyik interfészük így készül, hogy alapszintű broadcasting funkciókkal vannak ellátva, mint például a háttérzene bekeverése az élő adásba. A teljes US-széria megfelel, valamint az iXR is, ami iPad-del is üzemel, de az igazi „bródkaszterek” le sem tudják majd venni a szemüket az új MiNiStudio sorozatról. Ez két típust tömörít, az US-32 és US-42-t, amik fehér színükkel és kiváló szolgáltatásaikkal hamar az online-éter kedvencévé fognak válni. Dedikált jingle-bejátszó és ON AIR gombok, effektek, fejlett saját szoftver. Mind-mind olyan szolgáltatások, melyek eddig nem voltak elérhetők hangkártyákon, főleg nem ilyen árakon.
A fejhallgató kérdés ennél kicsivel összetettebb, de nem szeretném ismételni sem magamat, sem másokat, rengeteg cikk született már ebben a témában. Ha adhatok ötletet, én mindenképpen zárt fejhallgatót javaslok, így egyrészt nem hallatszik vissza semmi a mikrofonba, másrészt kiválóan izoláljuk magunkat egy zajosabb környezettől egy külső, élő bejelentkezésénél. Erre kiváló az Audio-Technica M-sorozat, aminek minden tagja zárt és ha végig nézzük a kínálatot, a belépő M20X-től, a professzionális M70X-ig mindenki talál megfelelőt a pénztárcájához és igényeihez alkalmazkodva. Külön kiemelném az M50X típust, melynek legújabb tagja igen menő színben is kapható jelenleg, ha valaki szereti a képregényeket…
Van még egy kaszt, ők azok akik nem csak a hangban, de a képben is élen akarnak járni, nekik már nem tényező egy webkamera képe, ők azok akik DSLR, vagy épp újabban tükör nélküli, professzionális fényképezőgépekkel veszik fel adásaikat. Mint az sejtettétek, nekik is szükségük van hangra, és ők is választhatnak: vagy a gépre bízzák a hangrögzítést, vagy külön egységre. Ha a gépre bízzák, el is jutunk a fényképezőgépek egyik legnagyobb hiányosságához, mégpedig a hangfelvétel minőségéhez. Ehhez két összetevő kell, a mikrofon és maga a konverter. Ezek jellemzően még a drága gépekben is fejletlenek, amolyan másodlagos funkcióként vannak kezelve, nem sok fejlesztés történt az elmúlt években. A legrosszabb, amit tehetünk, az az, hogy ezt a két gyenge funkciót egy időben használjuk, vagyis amíg a kép rögzül 4K-ban 60 fps-sel, csilliárd drága lencsén keresztül, addig a hangunk olyan lesz mintha egy kartondobozból valaki cajon-t készít. Hasonlít, csak rossz.
Két út áll előttünk, lecserélhetjük a mikrofont, ugyanis a legtöbb gépen van 3,5mm-es JACK mikrofon bemenet. Ez már félsiker, mert annak ellenére, hogy nem a legjobb a konverzió, a mikrofonon mégis több múlik. Ehhez a feladathoz is van pár eszköz a tarsolyomban, például az Audio-Technica ATR6550-es monó puskamikrofonja. Normál és tele állásban is működik, így a hatótávolság is módosítható, valamint nagy előnye, hogy egy darab AA-s ceruzaelem elég a fantomtápláláshoz és tartozékként kapunk egy hagyományos és egy vakupapucsba csúsztatható kengyelt is! Amennyiben sztereó felvételt szeretnénk készíteni, akkor az ATR6250-re van szükségünk, mely szintén egy puskamikrofon, az előzőekben már említett kiegészítőkkel, plusz két féle kábellel.
Itt szúrnám be a lehető legkompaktabb megoldást, ami a Tascam TM-2X nevű terméke. Ez egy XY sztereó mikrofon, mely rugalmas felfüggesztésű és a már említett vakupapucs jó barátja. Méretéhez képest kitűnő hanggal rendelkezik!
Ezeddig azokról írtam csak, akik a fényképezőgépre veszik a hangot is, de mint tudjuk, ez is csak egy ideiglenes állapot. Ahogy nőnek az igények, előbb-utóbb szükség lesz egy felvevőre, hiszen mi van, ha több mikrofont akarunk a képhez rögzíteni. Itt újra a Tascam-hoz fordulunk, rögzítői kiváló minőségben teszik a dolgukat és akár fantomtápos mikrofonokat is meghajtanak. Specifikus típusai a tárgyalandó feladathoz a DR-60DMKII és a DR-70D/DR-701D. Ezek már olyan felvevők, melyek több mikrofonnal is boldogulnak, és akár HDMI-n keresztül szinkronban is futnak a géppel (DR-701D).
Tehát a vélemény és a kritika, mint üzletág, 2017-re igen erős lett, milliós nézettségei vannak végigjátszásoknak és tutorialoknak, és ki gondolta volna, hogy 400,000 megtekintéssel bírhat az, ha kicsomagolunk egy filléres, eBay-ről is rendelhető haszontalan kütyüt. Persze nem jelent azonnali sikert a jó eszköz, inkább fordítva, ahogy nő a nézettségünk és növekszik a követőink száma, egyre jobb videókat kell gyártanunk, hogy fenntartsuk az érdeklődést és a fejlődést, aminek viszont tényleg feltétele a kiváló technika.
Végezetül mindenkinek jó tartalomszolgáltatást kívánok és biztos vagyok benne, hogy egyre többen kapnak kedvet a műsorgyártáshoz házilag is.
Gergics Attila
www.audmax.hu