Ha minden kívánságom így teljesülne...

Ha minden kívánságom így teljesülne...

RSS   AUDMAX   2025-05-12 11:28

 

 

A cikk megírásának apropóját az Audio-Technica harmadik generációs 5000-es sorozatú vezeték nélküli rendszerével való találkozásom adta. Nagy örömmel osztom meg veletek első benyomásaimat és az éles bevetés alatt tapasztaltakat.

 

 

Először hadd áruljam el, hogy hol is vagyunk. A helyszín Budapest 13. kerülete, a Kárpát utca 23. szám alatt található Radnóti Miklós Művelődési Központ (RAM). A 13 évvel ezelőtt nyitott, virágszirmokat formázó épületben található többek között étterem, könyvtár, a MagyaRock Hírességek Csarnoka és nem utolsó sorban ez ad otthont a RaM-ArT Színháznak is, ahová a fentebb említett vezeték nélküli rendszert telepítették.
2018-ban jöttem az épületbe egy másik kőszínházból, ahol egészen más színvonalú eszközökkel dolgoztunk. Már az első benyomásom is az volt - ami el kell áruljam, a mai napig kitart -, hogy ilyen eszközökkel könnyű lesz jót csinálni. Akkor egy Yamaha M7CL volt a frontkeverő és az azóta is remek szolgálatot teljesítő L’Acoustics elemekből felépülő PA hangrendszer. Az L’Acoustics Kilo Kiva SB18-ból felépülő LR-Center-Sub-ként hajtott rendszer igen szimpatikus volt első hallásra. Mivel színházból érkeztem, a Center jelenlétének külön örültem, és véleményem szerint ez teszi igazán különlegessé a színházterem megszólalását.
Egy kis időre másfelé sodort a szél, ám néhány év elteltével meglepődve tapasztaltam, hogy a PA-n kívül gyakorlatilag minden lecserélődött, ráadásul a színháztérbe újabb hangforrások települtek.
Igazán izgalmas volt az első pár előadás, mert a jól ismert és bejáratott színházi darabokat ugyanazon a helyszínen egy számomra akkor ismeretlen keverővel kellett megszólaltatni. A frontkeverő egy Allen & Heath Avantis lett egy GX4816-os és egy DX012-es Box kíséretében.

Talán az első pár alkalom volt az, ami igazán megszerettette velem az új keverőt.
Gyorsan kellett dolgozni, mert nem volt újabb próbalehetőség csak azért, mert másik eszköz volt a keverőállásban. Volt idő az előkészületekre, és izgalmas lehetőségeket rejtett a keverő; végre úgy építhettem fel az előadást, ahogyan én szerettem volna. Nem köti meg az ember kezét, hogy adott számú és típusú kijáratokkal gazdálkodhat. Szabadon konfigurálható, miből mennyit szeretnél. 64 csatornás, 42 buszos keverőn két, egyenként 15,6" kapacitív érintőképernyőn szabadon elérhető bármilyen funkció egymástól függetlenül. Volt is rá példa, hogy ketten ültünk előtte, és míg a kolléga a felvételt keverte, én az élőt. A kijelzőkön pár lépésben minden funkció elérhető, villámgyorsan lehet vele dolgozni, ami rendkívül komfortos a hangbeállásokhoz, illetve meggyorsítja az előadás közben is a korrekciót.
A 96 kHz-en dolgozó pult jól hallható változást jelentett a már megszokott előadások hangképében. Részletgazdagabb és teljesebb lett a hangkép, így a PA is megmutathatta, hogy mit tud igazán. Kikerült a rendszerből egy szűk keresztmetszet, és szerencsére nem ez volt az utolsó fejlesztés az épületben azóta.
Itt jöhetne is az új vezeték nélküli rendszer, de van még más is.
Az Avantissal egy időben telepítésre került a már korábban említett Surround rendszer, mely két darab 8XT-ből és tizenegy darab 5XT-ből épül fel 6 úton hajtva.
Ebből 2-2 db 5XT a nézőtér és az erkély jobb-bal oldalán, 3 db a nézőtéren hátul, valamint 2 db 8XT felülről hozza rád a „parát”. Legalábbis ez volt az első éles bevetésén. Egy színházi előadás során próbáltam ki először, ahol a darab első órájában a megszokott módon szólalt meg a rendszer. A darabban egy rémálom megjelenítése során, mikor az ember saját álmaiban pont a menekülést kezdené, a színpadról egyszer csak kijött a hang a nézőtérre, és a néző már nem csak szemlélője volt az eseményeknek. A jelenetben feltűnő hatalmas alakok hangjai minden irányból megszólaltak különböző effektek kíséretében, miközben a jelentős teljesítményű rendszer megremegtette a nézőteret. Majd a felébredés pillanatától újra a szokásos módon folytatódott a darab. Azt gondolom, hogy ha nem is vette észre mindenki technikailag mi is történt valójában, minden bizonnyal nagy hatással volt valamennyi nézőre az audiovizuális élmény.
Az épület építtetője és fenntartója a 13. kerületi Önkormányzat. Örülök, hogy a minőség és a jövőbe mutató fejlesztés egyaránt szívügye a kerületnek. Mindez a hangtechnikai fejlesztés nem jöhetett volna létre Kupcsik Bertalan közreműködése nélkül, aki nemcsak megálmodója a rendszernek, hanem a telepítésénél és a hangzáskép kialakításánál is az első perctől fogva szorosan együttműködött az Audmax Kft.-vel, mint a fenntartó 13. kerület rendezvénytechnikai vezetője. Azóta is napi szinten figyelemmel kíséri a RAM meglévő technikai eszközparkját, folyamatosan bővíti és fejleszti azt.

Egészen a kezdetektől az Audio-Technica 3000 sorozatú vezeték nélküli rendszere teljesített szolgálatot, mely mára egyrészt nem tesz eleget a megnövekedett nézői és előadói igényeknek, másrészt a beépült rendszerelemek mellett egyértelműen a szűk keresztmetszetet jelenti.
Azért fontos megjegyezni, hogy mind a 12 csatorna a mai napig működik. A zsebadók műanyag háza nincs összetörve, a kijelzők nincsenek megnyomódva, a csatlakozók nincsenek kiszakadva. Talán 1-2 gomb hiányzik már, de ez a működést nem befolyásolja. Kiállták az idő és a használat próbáját.

Szerencsére a fejlesztésekért felelős személy figyelmét nem kerülte el, hogy a vezeték nélküli rendszer fejlesztésével hallható változást lehetne elérni.
Mielőtt megszületett volna a döntés, az Audmax Kft. jóvoltából egy próbafolyamat során valódi körülmények között tesztelhettük a 3000-es széria analóg és digitális, valamint az 5000-es széria kézi- és zsebadóit. Elsőre hallható volt, hogy nagy a különbség az eddigi rendszerhez képest, már akkor kitűnt a többi közül az 5000-es széria. Az volt a benyomásom, hogy olyan, mintha csak hangosan beszélne valaki mikrofon nélkül.
Úgy tartom, a hangosító feladata, hogy azt adja vissza a néző számára, ahogyan az adott prózai szereplő, énekes vagy hangszer valójában megszólal.

A teszt alapján azt kívántam, hogy ha kevesebb darabszámban is, de a legjobbra essen a választás.
Nagy örömömre és meglepetésemre végül az 5000-es széria 10 csatornája került beépítésre. Igazán impozáns látvány a mostanra teljesen beépített nagy álló rack, benne a régi és új vevőkkel. Szerencsére könnyű volt a meglévő rendszer mellé beilleszteni, mert a vevő 230 MHz-es sávszélességet biztosít. Az adók két sávban fedik le ezt a tartományt: DE1 (470–590 MHz) és EG1 (580–700 MHz).
 Talán kevésbé érdekes, de üzemeltetői szemmel mégis fontos, hogy a vevőkhöz nincs szükség antenna jelosztóra. Egyszerűen egymásba fűzhetők, így kevesebb eszköz és kevesebb kábelezés teszi átláthatóbbá a zsúfolt racket.

 


Az 5 darab vevőegység mellé két hordtáska érkezett egészen egyedi megjelenéssel. Azt gondolom, erre még maga a gyártó is felfigyelne. Igazán igényes testet öltött az egyébként csak tárolási funkciót betöltő 8 darab kézimikrofont, valamint 10 darab zsebadót és headset mikrofonokat rejtő két táska.
A vezeték nélküli hálózat figyelő és vezérlő Wireless Manager szoftver különösen hasznos, mert gyakran előfordul, hogy egyedül kell egy kisebb eseményt megvalósítani. Sok lépcsőzést megspórol, hogy távolról, a keverőállásból is rá lehet nézni a rendszerre.
Mind a kézi, mind a zsebadó fémházas matt festést kapott, mely igen igényes megjelenést ad.
Az eszközben található dual-compander sokat tesz azért, hogy minden körülmények között minél hasznosabb hang érkezzen a mikrofonból. Valahogy azt érzem, hogy bármennyire is gyakorlatlan fellépő kezébe kerül, „a mikrofon valahogy megoldja”. A keverőállásban ülve sokkal kevesebb munkát ad. Egészen nagy zenekari hangerőnél is végig könnyedén a zene fölött lehet tartani az éneket, vagy beszédet. Érdekes módon kevésbé tűnik el, ha valaki egy mélyebb tónust nem tud akkora hangnyomással énekelni vagy fejhangon old meg egy magasabb részt.
Jelenleg 10mw-al üzemelnek az adók, és magabiztosan érkezik a hang nem csak a színpadról. 50mw-al valószínűleg a szemközti boltban vásárló feledékeny felportozott művészt is remekül lehetne hallani.
A beüzemelés óta sikerült teljes valójában, egész estés előadáson meghallgatni a mikrofonokat. Ritkán fordul elő, hogy az általam beállított monitor hangja, illetve hangszíne minden fellépő tetszését egyaránt elnyeri. Sőt még ritkábban, hogy valaki azt kéri, lehetne-e kevesebb is. Fontosnak tartom, hogy a fellépők minél komfortosabban érezzék magukat a színpadon, mert ez meglátszódik az előadáson, miközben mindig nagy harc, hogy ne legyen túl hangos a színpad, mert az a nézőtéri hangzást kifejezetten negatívan befolyásolja. Egészen bravúrosan adja vissza a hasznos hangtartományt a mikrofon, ezért különösen előnyös, hogy kevesebb hangerő is elég a színpadra. A kevesebb néha több.

Kíváncsian várom, hogy milyen meglepetéseket tartogat még a rendszer a közeljövőben.

Írta: Rácz Dániel

 

 

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Audiopole AudioPressBox Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Panphonics Roland Professional AV Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.
Széchenyi 2020