Az első részben megpróbáltam összefoglalni, miért választottam az Avantis Solot, mik voltak a szempontjaim, melyek azok a tulajdonságai, amelyek révén minden előnyével és hátrányával együtt meghoztam ezt a döntést, hogy a GLD 80-at lecseréljem erre a pultra, és persze kiélhettem a bennem rejlő szónoklási vágyat, hátha lesz, akit inspirál, aki ötletet merít ezekből az írásokból. Egyelőre nagyon nem bántam meg a választást, de annyit ígérhetek, továbbra is fog kapni hideget, meleget.
Mielőtt belevetettem magam az effektív munkába, nagyon kíváncsi voltam egy-két dologra. Először azt néztem meg, mi történik, ha behívok egy “duplán” készült show filet. Behívtam, szépen betöltött, és láss csodát, egyszerűen mintha a jobb oldala a pultnak soha nem is létezett volna, nyomtalanul eltűnt a 16. utáni softkey-vel együtt, de ezen kívül minden tekintetben szépen felemelte a showt.
A következő lépéssel kicsit előreszaladtam, mivel nem bírtam a kíváncsiságommal, és mindenekelőtt ki akartam próbálni, hogy fog elférni mindenem a 6x12 faderen és a 18 softkey-n, ráadásul az előző részt is valahol itt fejeztem be.
Két alapvető megoldàs van, az egyik, hogy dca spilt használunk amolyan Midas Pop group módjára, vagyis a spill funkciót be kell kapcsolni, vagy akár ki lehet tenni egy softkey-re, ehhez plusz a dca selecteket is, így aztán variálhatunk kb. bármennyi stripet, mint kutya a szerelmet.
A Kobucis pulton sokat próbálgattam ezt a módszert, és bár szuper, de jelen esetben nem ez lesz a kedvencem. El tudom képzelni viszont azt a produkciót, ahol biztosan a dca spill lenne a befutó, például egy big bandet, amikor egyébként is sok dca-t használnék.
Két problémám van, ami miatt mást találtam ki. Az egyik, hogy ahány “pop group”- ot szeretnék csinálni, annyi softkey-t el kell használni, plusz a spillt is ki lehet tenni. Később látni fogjuk, hogy nagyon kevés az a 18 gyorsbillentyű. A másik, hogy bár többféleképpen lehet konfigurálni, hogyan szórja ki a csatornákat, néhány esetben mégiscsak macerásnak érzem a kényelmes sorrend kialakítását, különösen, ha nem férnek fel egy lapra a kiválasztott csatornák, bár ez már szőrszálhasogatás.
A másik lehetőség, hogy külön scene-be mentjük a stripeket, ami sokkal bonyolultabb, bár szerintem hosszú távon megéri, és sokkal több lehetőséget biztosít. Ez lesz az én módszerem, kíváncsi vagyok, hogy válik be a gyakorlatban. Szeretném jelezni, hogy most egy kicsit mélyebbre ásunk, és aki úgy dönt, kipróbálja, annak némi körültekintésre és türelemre lesz szüksége. Nem ez lesz egy sokzenekaros folkfesztiválon a szent grál, de kizárólag azért nem, mert a túl sok stripet néha kicsit lassan váltja a pult, mármint frissíti a kijelzőt, a fadereken és a rotarikon azonnal megtörténik minden. Ez például egy rendkívül zavaró tulajdonsága az Avantisnak, eddigi tapasztalatom szerint kicsinek nagynak egyaránt, és sajnos a dca-s módszernél is kell néha várni egy-két másodpercet, ha hat layernyi csatornát váltunk el vele. Nem konstans a jelenség, és nem érthető, mitől függ, mennyire laggol a kijelző. Na ennyit a rinyálásról, mert valójában ezek élhető dolgok, pláne a rendkívüli flexibilitásért cserébe.
Elhatározásom szerint két teljesen külön felületet csináltam, amivel megdupláztam a 72 stripet, így a 18-ból 32 softkey lett, mintha külön lenne a frontkeverő és külön a monitorpult. Amolyan kettő az egyben kitéve egy-egy gombra. Nagyon adja magát a pult bal oldalán árválkodó 17. és 18. gyorsgomb, ide programoztam az egyik és másik felületemet. Ehhez két scene-re van szükség, ahova két teljesen külön 6-szor 12-es faderbankot és kétszer 16 gyorsgombot programoztam, az egyiket a front keveréshez, a másikat a monitorozáshoz. Az utóbbira akkor van szükség, ha nekem is be kell avatkozni, mert mondjuk nem működik valamiért a wifi vagy az Ipad, ezért a monitorkeverős kollégának be kell segíteni, vagy egyszerűen egyedül kell megoldjam mindkét feladatot. Volt már ilyen, pl. a Budapest Parkban rendszeres, hogy nem tudjuk használni az 5GHz -es wifi antennánkat, ráadásul a beálláson soha nincs gond, de a koncertre bekapcsolnak egy nem tudom milyen készüléket, amitől lehal a rendszerünk. Megoldás gyanánt, zárójelben álljon itt egy jó tanács: olcsón lehet venni lightning to ethernet átalakítót, és vész esetén egy Cat5e. kábellel megoldható a probléma.
A 17- es gombra a 499-es scene előhívását állítottam be, a 18- ra pedig a z 500-as utolsót, így biztos nem fog zavarni az egyéb dolgaimban, de lehet, hogy másnak pont a sor elején lesz kényelmes vagy akárhol máshol. Egy jó tipp, hogy a Cue List Editorban nemcsak a koncertekre lehet sorba rendezni a sceneket a számsorrend szerint, hanem például lehet csinálni egy Setup névre hallgató listát is, és amikor ilyen jellegű dolgot csinálunk, be lehet hívni a setupolós scene-ket. Lehet, hogy később lesz több is, és így könnyű odatalálni, menteni, szerkeszteni azokat.
A következő lépés, hogy megcsináltam az alapfelületet, itt lesznek a kifelé kevert input csatornák, a groupok, a Main, az fx send és returnök, a PA hajtására, méréshez használt mátrixok.
Fontos dolog következik, az egész csimborasszója, amihez meg kell érteni az Avantis, de egyébként a dLive és a GLD logikáját is, és egy bizonyos szint felett valójában az összes márkatárs is tudja ezeket a dolgokat pepitában. Baktassunk el a Scenes menüben a Global Safes lapra és nyomjuk meg a Safe All gombot. Minden egyes pötty kékre vált jelezve, hogy ebben az állapotban bármit is próbálnánk menteni, majd előhívni, nem fog sikerülni, mivel minden safe-be van téve, tehát nem lehet előhívni a mentett scene-ből egyetlen paramétert sem. Most már menthetjük a 499-es scene-re a jelenlegi állapotot. A mentés után megpróbálhatjuk átvariálni a stripek helyét, sorrendjét, a softkey-ket is megváltoztathatjuk, de ha minden rendben, előhívásra nem fog történni semmi. Most a Global Safe menüben kattintsunk a SoftKeys fülön az 1-től 16-ig a kék pöttyökre, így azok szürkére váltanak, valamint az Other/Strip Assigns is legyen szürke.
Mivel a scene-k úgy működnek, hogy mindent mentenek, de csak azt hívják elő, amit megengedünk nekik, most már, ha megnyomjuk a 17-es gyorsbillentyűt, vissza fog váltani a keverőasztal az eredetileg beállított faderlayerekre, illetve a gyorsbillentyűk is visszaállnak 1-től 16-ig az eredetileg beállítottakra.
Természetesen nem muszáj a csatornákat és a softkey-ket is együtt váltani, lehet külön is, de a scene safe megfelelő beállítására figyelni kell.
Érdemes már most ugyanezeket a paramétereket beállítani az FOH és a Monitor scene-hez tartozó recall filterben is, mivel később a global safe lapon minden olyan paramétert engedélyezni kell majd, amit más jelenetekhez használni szeretnénk, így lehet megakadályozni, hogy a setup képek is megváltoztassák a global safe-hez később hozzáadott dolgokat, amiről a folytatásban tervezek bővebben szónokolni.
Drobek Attila