Gépház jelentkezik - Az Avantis project II.

Gépház jelentkezik - Az Avantis project II.

RSS   AUDMAX   2024-05-21 20:39

 

 

Az első részben megpróbáltam összefoglalni, miért választottam az Avantis Solot, mik voltak a szempontjaim, melyek azok a tulajdonságai, amelyek révén minden előnyével és hátrányával együtt meghoztam ezt a döntést, hogy a GLD 80-at lecseréljem erre a pultra, és persze kiélhettem a bennem rejlő szónoklási vágyat, hátha lesz, akit inspirál, aki ötletet merít ezekből az írásokból. Egyelőre nagyon nem bántam meg a választást, de annyit ígérhetek, továbbra is fog kapni hideget, meleget.


Mielőtt belevetettem magam az effektív munkába, nagyon kíváncsi voltam egy-két dologra. Először azt néztem meg, mi történik, ha behívok egy “duplán” készült show filet. Behívtam, szépen betöltött, és láss csodát, egyszerűen mintha a jobb oldala a pultnak soha nem is létezett volna, nyomtalanul eltűnt a 16. utáni softkey-vel együtt, de ezen kívül minden tekintetben szépen felemelte a showt.
A következő lépéssel kicsit előreszaladtam, mivel nem bírtam a kíváncsiságommal, és mindenekelőtt ki akartam próbálni, hogy fog elférni mindenem a 6x12 faderen és a 18 softkey-n, ráadásul az előző részt is valahol itt fejeztem be.
Két alapvető megoldàs van, az egyik, hogy dca spilt használunk amolyan Midas Pop group módjára, vagyis a spill funkciót be kell kapcsolni, vagy akár ki lehet tenni egy softkey-re, ehhez plusz a dca selecteket is, így aztán variálhatunk kb. bármennyi stripet, mint kutya a szerelmet.
A Kobucis pulton sokat próbálgattam ezt a módszert, és bár szuper, de jelen esetben nem ez lesz a kedvencem. El tudom képzelni viszont azt a produkciót, ahol biztosan a dca spill lenne a befutó, például egy big bandet, amikor egyébként is sok dca-t használnék.
Két problémám van, ami miatt mást találtam ki. Az egyik, hogy ahány “pop group”- ot szeretnék csinálni, annyi softkey-t el kell használni, plusz a spillt is ki lehet tenni. Később látni fogjuk, hogy nagyon kevés az a 18 gyorsbillentyű. A másik, hogy bár többféleképpen lehet konfigurálni, hogyan szórja ki a csatornákat, néhány esetben mégiscsak macerásnak érzem a kényelmes sorrend kialakítását, különösen, ha nem férnek fel egy lapra a kiválasztott csatornák, bár ez már szőrszálhasogatás.

 

 

A másik lehetőség, hogy külön scene-be mentjük a stripeket, ami sokkal bonyolultabb, bár szerintem hosszú távon megéri, és sokkal több lehetőséget biztosít. Ez lesz az én módszerem, kíváncsi vagyok, hogy válik be a gyakorlatban. Szeretném jelezni, hogy most egy kicsit mélyebbre ásunk, és aki úgy dönt, kipróbálja, annak némi körültekintésre és türelemre lesz szüksége. Nem ez lesz egy sokzenekaros folkfesztiválon a szent grál, de kizárólag azért nem, mert a túl sok stripet néha kicsit lassan váltja a pult, mármint frissíti a kijelzőt, a fadereken és a rotarikon azonnal megtörténik minden. Ez például egy rendkívül zavaró tulajdonsága az Avantisnak, eddigi tapasztalatom szerint kicsinek nagynak egyaránt, és sajnos a dca-s módszernél is kell néha várni egy-két másodpercet, ha hat layernyi csatornát váltunk el vele. Nem konstans a jelenség, és nem érthető, mitől függ, mennyire laggol a kijelző. Na ennyit a rinyálásról, mert valójában ezek élhető dolgok, pláne a rendkívüli flexibilitásért cserébe.
Elhatározásom szerint két teljesen külön felületet csináltam, amivel megdupláztam a 72 stripet, így a 18-ból 32 softkey lett, mintha külön lenne a frontkeverő és külön a monitorpult. Amolyan kettő az egyben kitéve egy-egy gombra. Nagyon adja magát a pult bal oldalán árválkodó 17. és 18. gyorsgomb, ide programoztam az egyik és másik felületemet. Ehhez két scene-re van szükség, ahova két teljesen külön 6-szor 12-es faderbankot és kétszer 16 gyorsgombot programoztam, az egyiket a front keveréshez, a másikat a monitorozáshoz. Az utóbbira akkor van szükség, ha nekem is be kell avatkozni, mert mondjuk nem működik valamiért a wifi vagy az Ipad, ezért a monitorkeverős kollégának be kell segíteni, vagy egyszerűen egyedül kell megoldjam mindkét feladatot. Volt már ilyen, pl. a Budapest Parkban rendszeres, hogy nem tudjuk használni az 5GHz -es wifi antennánkat, ráadásul a beálláson soha nincs gond, de a koncertre bekapcsolnak egy nem tudom milyen készüléket, amitől lehal a rendszerünk. Megoldás gyanánt, zárójelben álljon itt egy jó tanács: olcsón lehet venni lightning to ethernet átalakítót, és vész esetén egy Cat5e. kábellel megoldható a probléma.
A 17- es gombra a 499-es scene előhívását állítottam be, a 18- ra pedig a z 500-as utolsót, így biztos nem fog zavarni az egyéb dolgaimban, de lehet, hogy másnak pont a sor elején lesz kényelmes vagy akárhol máshol. Egy jó tipp, hogy a Cue List Editorban nemcsak a koncertekre lehet sorba rendezni a sceneket a számsorrend szerint, hanem például lehet csinálni egy Setup névre hallgató listát is, és amikor ilyen jellegű dolgot csinálunk, be lehet hívni a setupolós scene-ket. Lehet, hogy később lesz több is, és így könnyű odatalálni, menteni, szerkeszteni azokat.

 

 

A következő lépés, hogy megcsináltam az alapfelületet, itt lesznek a kifelé kevert input csatornák, a groupok, a Main, az fx send és returnök, a PA hajtására, méréshez használt mátrixok.
Fontos dolog következik, az egész csimborasszója, amihez meg kell érteni az Avantis, de egyébként a dLive és a GLD logikáját is, és egy bizonyos szint felett valójában az összes márkatárs is tudja ezeket a dolgokat pepitában. Baktassunk el a Scenes menüben a Global Safes lapra és nyomjuk meg a Safe All gombot. Minden egyes pötty kékre vált jelezve, hogy ebben az állapotban bármit is próbálnánk menteni, majd előhívni, nem fog sikerülni, mivel minden safe-be van téve, tehát nem lehet előhívni a mentett scene-ből egyetlen paramétert sem. Most már menthetjük a 499-es scene-re a jelenlegi állapotot. A mentés után megpróbálhatjuk átvariálni a stripek helyét, sorrendjét, a softkey-ket is megváltoztathatjuk, de ha minden rendben, előhívásra nem fog történni semmi. Most a Global Safe menüben kattintsunk a SoftKeys fülön az 1-től 16-ig a kék pöttyökre, így azok szürkére váltanak, valamint az Other/Strip Assigns is legyen szürke.

 

    

 

Mivel a scene-k úgy működnek, hogy mindent mentenek, de csak azt hívják elő, amit megengedünk nekik, most már, ha megnyomjuk a 17-es gyorsbillentyűt, vissza fog váltani a keverőasztal az eredetileg beállított faderlayerekre, illetve a gyorsbillentyűk is visszaállnak 1-től 16-ig az eredetileg beállítottakra.
Természetesen nem muszáj a csatornákat és a softkey-ket is együtt váltani, lehet külön is, de a scene safe megfelelő beállítására figyelni kell.
Érdemes már most ugyanezeket a paramétereket beállítani az FOH és a Monitor scene-hez tartozó recall filterben is, mivel később a global safe lapon minden olyan paramétert engedélyezni kell majd, amit más jelenetekhez használni szeretnénk, így lehet megakadályozni, hogy a setup képek is megváltoztassák a global safe-hez később hozzáadott dolgokat, amiről a folytatásban tervezek bővebben szónokolni.

 

 


Drobek Attila

 

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Audiopole AudioPressBox Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Panphonics Roland Professional AV Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.
Széchenyi 2020