Ki ne vágyna rá, hogy egyszer a főnöke leültesse és azt mondja: „Gratulálok, téged tartalak a legalkalmasabbnak a feladatra.” Nyilván mindenki örül, bár az igazsághoz hozzá tartozik, hogy ez nagyobb felelősséggel is jár, komolyabban kell vennünk a dolgokat, ráadásul már nem mászkálhatunk le csak úgy cigizgetni a kollégákkal, hiszen példát kell mutatnunk.
Véleményem szerint ilyesmi bizonyos termékekkel és termékcsoportokkal is megtörténhet, ugyanis a Tascam hangkártyái eddig meglehetősen korlátozottan kezeltek digitális bejáratokat, egyedül az US-20X20 volt képes ADAT, vagy S/MUX kapcsolatra. Idén tavasszal azonban megjelentek a „Series” hangkártyák, melyeken már van ADAT bejárat, de házon belül nem volt hozzá megfelelő előfok. Eddig.
A Series 8P Dyna hivatott ugyanis pótolni az űrt, amit a Series hangkártyák hagytak. Végre van 8 csatornás, digitális kijárattal rendelkező előfok a palettán, ami így már komoly szettet eredményez a 102i vagy a 208i együttes használatával. A 8 mikrofon előfok mindegyike szimmetrikus XLR/JACK kombóval van szerelve, a jelszint illesztés pedig vonali és mikrofon szintet tesz lehetővé. A 8 csatlakozóból egyébként kettő az előlapon található, annyi különbséggel, hogy a fokozat elfogad nagyimpedanciás illesztést, például gitárt is. Ami azonban különlegessé teszi a 8 csatornát – a külön kapcsolható fantomtáp mellett -, hogy mindegyiken van lehetőségünk egy analóg kompresszor használatára, így a Dyna név is értelmet nyer a típusszámban. Visszatérve az előfokokra a Tascam saját HDIA típusával szembesülünk, melynek adatai igencsak figyelemreméltók: 116 dB dinamika, -127 dBu jel-zaj viszonnyal. Végeztünk a befelé küldött jellel, nézzünk át a túloldalra, vagyis a készülék árnyékosabbik, hátsó oldalára.
Minden bemenethez tartozik vonalszintű, szimmetrikus JACK kijárat, de akár 25-pines D-SUB-on (Tascam szabvány) is levehetjük a csatornánkénti erősített, kompresszált jelet. Ahogyan az ilyen eszközöknél megszoktuk, kapunk WORD CLOCK csatlakozást is a szinkronhoz és persze ne feledkezzünk meg a lényegről, az ADAT és/vagy S/MUX csatlakozásokról (A és B) sem.
Amennyiben 44.1 (48) kHz-en dolgozunk, mindkét optikai csatlakozó ugyan azt a 8 csatornát képes továbbítani, jó opciót kínálva a redundáns rendszerekhez, ha azonban ennél nagyobb felbontást szeretnénk elérni, megoszlik a jelfolyam a két csatlakozó között. 88.2 (96) kHz-en már csak mindkét csatlakozó használatával tudjuk megosztva rögzíteni a 8 sávot, ha pedig még feljebb megyünk, 192 kHz-re, akkor a 8 csatorna már el is feleződik, így 4 sáv oszlik meg a két optikai kijáraton. Ez persze nem az eszköz, hanem a szabvány limitációja.
Az 1U magas, a Series családba színben is kiválóan illeszkedő készülék természetesen önmagában, számítógépes környezet nélkül is jól használható sokféle kimenetei okán, de a legjobban a stúdióban érzi magát, akár többedmagával is. A címben foglaltak értelmében pedig nyugodtan kijelenthetjük, ez egy valódi előléptetés a Series eszközöknek, ezért magam és az ipar nevében is: Gratulálunk!
Gergics Attila
www.audmax.hu