Nem volt éppen testhezálló feladat számomra az Eden új előfok moduljának tesztelése, mivel szinte soha nem használok ilyen motyókat. Így először beleástam magam a „műfajba”, a konkurensekbe és a felhasználási lehetőségekbe. Kiokosítottam magam, majd feltettem magamnak a kérdést, hogyhogy nem szereztem még be valami ilyesmit?
Mindig úgy voltam vele, nem árt, ha lengeti mögöttem a cucc a gatyaszárát és talán a hangmérnök barátainkkal szemben belém oltott bizonytalanság is azt eredményezte, hogy szeretem saját kézben tartani mit hall belőlem a közönség de leginkább azt, mit hallok magamból én. Be kellett látnom, gőzgép vagyok a villanyautók világában, hiszen ma már számtalan lehetőségünk van mindezek kontrollálására anélkül, hogy fölösleges hangerőt, zajt produkálnánk a színpadon.
Több szituációban is hasznos, ha van saját előfok modulunk, mint gondolnánk. Egy profi stúdióban legtöbbször lehetőségünk van megfürdetni basszusgitárunk jelét többszázezres, vagy akár milliós „nagyvas” előfokban, de már otthon, házi stúdiónkban is ég és föld a különbség, hogy használunk-e valamilyen előerősítőt. Ezen kívül itt vannak az egyre népszerűbb „csendes” próbák, ahol fülmonitor rendszeren keresztül zajlik az egész aktus. Mindenki annyit teker be magának, abból és amennyit akar, készre lehet keverni, felvenni az egészet, ráadásul a hallásunk sem múlik el nyomtalanul mire kirepülnek a gyerekek. Aztán pedig ott vannak azok a drága jó belvárosi klubok, ahol gyalog sem lehet parkolni, de általában van valamilyen használható házi hangosítás. Ilyen helyekre ideális egy ilyen gitártokban elférő előfok. Mi állítjuk a hangszínt, hangerőt, de megspóroljuk az estét beárnyékoló cipekedést, parkolást, asztalborogatást. Színházban, vagy nagyszínpadon, ahol eleve fülmonitor rendszert használunk, tényleg fölösleges telepakolni a placcot „nyolcszortizes” ládákkal, de megnyugtató lehet ott is a jól megszokott soundot hallani saját előfokunkból.
Ennyit a műfajról, lássuk a Terra Nova Module-t. Két dolog azonnal szembeötlik, amint kicsomagolom. Először is kimondottan igényes, minőségi benyomást kelt, nagyon egyben van. Másodszor pedig nagy. Nem rettenetesen, hiszen másfél kiló és 7 x 26 x 16 cm, tehát nagyjából elfér a gitártokban, de azért ki van ez mérve rendesen, a praktikum határán mozog. Főleg a konkurensekhez mérten. Míg azok nagyjából pedálnyiak, addig a Terra Nova inkább multieffekt méretű, külsejű. Az Eden más termékein is tetten érhető, hogy nem követik a „nézd-az-enyém-milyen-pici” divatot, de én személy szerint hálás lennék, ha egy csöppet sodródnának az árral.
Nézzük mit tud! Van oldalt egy alacsony és egy magas jelszintű bemenetünk, amelyek sajnos nem üzemelnek két csatornaként, pedig az komoly fegyvertény lett volna. A kompresszor kapcsolóval kezdődik a sor eleje, mellyel a beépített, inkább enyhére hangolt kompresszort tudjuk ki-be kapcsolni. Bemeneti jelszint klip-leddel, és a minden Eden előfokon megtalálható enhance poti következik. Az újonnan érkezőkkel megosztanám, hogy ez a potméter egyszerre emeli a mélyet, magas közepet és a magasat, míg vágja a mély közepet. Egy szó, mint száz, totál szárazból haladhatunk az őszinte gejl irányába, átmenet nélkül. Én valahol 10.00 óra irányában szeretem használni. Ezután jön a félig parametrikus EQ szekció. A mély, érzésem szerint, 100Hz alatt intézkedik, de ha ez nem lenne elég, akkor bevethetünk még egy „bass boost” gombot is. Van két, jó szélesen dolgozó parametrikus közepünk. A mélyebb 30 és 300Hz között, a magasabb pedig 200-tól 2kHz-ig állítható. Ezekkel lényegében bármi kitekerhető, csak türelem kell hozzá. A magas nem parametrikus, 2000Hz-től vág, vagy emel. Az EQ szekció alatt három lábkapcsolót találunk, ami részben megindokolja a készülék méretét, hiszen a pedál funkció igényli a fizikai stabilitást, ha pedig a színpadi kütyü rendszerünk központi tagjának tekintjük a Terra Nova Module-t, akkor már nem is tűnik olyan nagynak. Erre a szerepre pedig kimondottan alkalmas lehet. A bal oldali a létező leghasznosabb funkciót látja el, az a general mute. A jobb oldali pedig az effekt loop-ot kapcsolja be vagy ki, ami szintén nagyon praktikus dolog, hiszen így egy mozdulattal válthatunk a teljesen tiszta és a legagyamentebb effekt költemények között. A középső pedál szerepéhez kissé szkeptikusan viszonyulok, hiszen az nem más, mint az Enhancer ki-be kapcsolója. Ettől szerintem lehetett volna okosabb feladatot találni neki, mondjuk EQ ki-be vagy akár DI pre-post, ami van is, csak az eszköz hátán egy mikrokapcsolóval letudva. Ha már a hátsó panelnél tartunk, nézzük mik vannak itt! Itt található a 18V-os tápegység bemenete, aminek váltható a polaritása, valamint rengeteg ki és bemenet. Először is egy sztereó L-R jack kimenet, aux in 3,5 jack a gyakorló eszközhöz, alatta egy sztereó 3,5 jack kimenet mondjuk a fejhallgatóhoz, valamint a kötelező DI XLR kimenet. Ehhez tartozik három mikrokapcsoló. A már említett előfok pre/post, a földelés leválasztás és egy jelszint választó, amivel vonal és mikrofon szintű kimenet között kapcsolgathatunk, de természetesen van külön kimeneti jelszint szabályozó potink a front panelen is. Hátul találjuk a hangoló kimenetet és az effekt loop ki és bemenetét is.
Mint említettem a legtöbb alkalommal viszek magammal valamilyen erősítőt, de kapva-kaptam az alkalmon és amikor csak lehetőségem volt vittem magammal a Terra Nova Modult. Volt velem próbán, színházban és kis koncerten is, ahol eddig mindig a PA-ra csatlakoztam, leginkább kényelmi szempontból. Természetesen valamennyire használható volt előfok nélkül is a gitárom, a Pope preamp teszi a dolgát, de a Terra Novával azért ég és föld a különbség. Amennyire csak lehet semleges a hangja, nekem talán túl száraz is, ha minden középen áll, de egy kis tekergetéssel könnyen megtalálható bármi. Főleg a két parametrikus közép nyújt hatalmas lehetőségeket, de azt azért ki kell tapasztalni hogyan nem csavarunk bele lyukat a hangképbe, mert, ha nem vigyázunk könnyen túltolhatunk vagy kivághatunk kényes frekvenciákat. A legjobb balról jobbra haladni, kezdve az enhancerrel, majd középállásból kiindulva, keveset emelve-vágva, lassan kitapasztalni az equalizert. A fejhallgató kimenet, tapasztalatom szerint, nem csak gyakorlásnál hasznos, hanem kreálhatunk belőle egy egyszerű fülmonitort, amin csupán magunkat halljuk ugyan, de gyakran az is elég.
Kiknek ajánlom az új Terra Nova Modult? Elsősorban azoknak, akik egy olyan igényes, prémium minőségű kütyüt keresnek, ami úgy válthatja ki az alaperősítőt, hogy közben mégis mindenhova magunkkal vihetjük a saját hangunkat. Nem ezzel fogjuk kitekerni a jó kis csöves soundot, de nem is arra való. Száraz, őszinte hangjával nem szól bele szeretett gitárunk karakterébe, hagyja, hogy az szólaljon meg, amit megálmodtunk. Komoly mindenes eleme lehet felszerelésünknek, mivel a sokoldalú ki és bemeneteknek köszönhetően gyakoroló központ lehet, sztereóban vehetünk fel vele, valamint színpadi előfokként is üzemelhet, miközben fogadja az effekt láncunkat is. Egy mérettel talán lehetne kisebb, de egy rendes gitártokban éppen, az effektboardban pedig bőven elfér, és mivel az új Eden Modulnak a földön a helye, nem is baj, ha van benne némi anyag.
Megyaszay István
http://www.audmax.hu