Downsizing - Marshall Studio sorozat

Downsizing - Marshall Studio sorozat

RSS   AUDMAX   2019-06-20 22:53   2019-07-12 14:14

 

 

Kevés olyan erősítő gyártó van a piacon, aki fennállása során annyi zenészt és zenekart szolgált ki berendezéseivel, mint a Marshall. Ezen ampok közül több, legenda státuszba került. Régi, jó állapotú darabok csillagászati áron forognak a használt piacon, hacsak nem gyűjtőknél pihennek. Másik aspektusa a kérdéskörnek sokkal profánabb. Hallottam már, ahogy minden koncertre járó, hogy a régi Marshall annyira hangos volt, hogy az énekcucc nem tudta túlszólni. De tovább megyek, olyat is hallottam, hogy egyenesen visszafordították az embert a klubból, mondván: „Ezt a hangos rettenetet ide be nem hozod!”

 

 

Mindent egybe véve jogos az igény kisebb teljesítményű erősítőkre, hiszen a mindennapokban nehézkes a nagy fejek és kombók kezelése, értve ezalatt a hangerőt és a súlyt. Nem ezek az első ilyen berendezések, több híres gyártónak van hasonló cucca, amivel már nem terrorizálható a lakókörnyezet, de koncertkörülmények között is jól megél. De, és mindig van egy de, miszerint ez nem olyan. Ez nem olyan, ez az!

A Marshall gyártson bármit, az a bármi szóljon akárhogy, kapcsolgathassa, vezérelhesse a felhasználó kénye-kedve szerint, a nagybetűs erősítő csakis a Plexi és a 800-as. Ezek azok a berendezések, melyektől rockzene a rockzene. Ezek hallatán kellemes borzongás járja át a testünket. Ez az a hang...

Melyik gitáros ne szeretne egy ilyen felszerelést, vagy melyik custom gyártó ne szeretne egy ezekre alapuló ampot gyártani? Kevés ilyet tudtok mutatni, hiszen gyakorlatban ez az origó.
De visszakanyarodva a hangerő kezelhetőségének kérdésére, napjainkban, a fülmonitorozás térhódításával és a technika fejlődésével egyre kevésbé indokolt egy 100W teljesítményű fejet, vagy egy nagy kombót hordani a koncertjeinkre. Stúdiómunkákról ne is beszéljünk.

Ezt az igényt korábban felismerte a Marshall, vannak is szép számmal kisebb teljesítményű csöves erősítői választékban, elég a DSL vagy az Origin sorozat modelljeire gondolni. Ezek a darabok sokak setupjában foglalnak el kiemelt helyet, hiszen jó minőségű, jól szóló és kedvező árú berendezések ezek, de a távol-keleten készülnek. Nem kell elszörnyülködni ezen, minden nagynevű gyártó kiszervezi a termékek előállítását a távol-keletre, hiszen nem képesek ilyen mennyiségű berendezést előállítani otthon. Versenyképes áron semmiképp.
A nagynevű erősítőgyártók közül a Marshall volt az első, aki nagy csöves cuccok gyártását szervezte ki, keltve ezzel nem kis zavart az erőben. Ez a lépés bejött nekik, hiszen a jól kitalált és megtervezett választék, magas minőségi követelményszinttel és kedvező bolti árral társult. Ezek ellenére van egy felhasználói réteg, akiket ezzel sem lehet meggyőzni. Nekik (is) készült a Studio sorozat.

Az a szerencsés állapot állt elő, hogy a „downsizing” a gitárerősítők tekintetében egész mást jelent, mint ahogy az az autóipari grimbuszok miatt bekerült a köztudatba, valamint a fent említett modellek és a Silver Jubilee reissue sorozat 2525-ös modelljei remek előtanulmányt jelentettek a gyártónak a két igazi nagyágyú tervezése és bemutatása előtt.

Olyannyira, hogy a Silver 2525 modelleket átnevezték, nem Mini Jubilee a nevük, hanem Studio Jubilee néven futnak. A kis Silver fej és kombó az előfutár, ami egy teljes értékű, angol gyártású erősítő, a nagy testvér minden tulajdonságával és további extrákkal. A 20W teljesítmény 5 wattra korlátozható a hangkarakter megváltoztatás nélkül.

Ezekből a korábbi tapasztalatokból kiindulva álltak neki a Studio Vintage és a Studio Classic erősítők tervezésének. A Classic egy JCM800, a Vintage pedig egy 1959 Plexi alapján készült.
Fontos tervezési szempont volt a kisebb teljesítmény mellett a kisebb méret úgy, hogy a funkciók megegyezzenek az alapmodellekkel, és elérésük is azonos legyen. Tehát készüljön egy a legendákkal mindenben egyező, de kisebb méretű erősítőfej és azok kombó változata. Ez a Silvernél sikerült, a keretek adottak voltak.

A Studio Vintage egy timsóval beszórt 1959. Az mindenkinek meg van remélem, amikor a Tom és Jerry-ben beszórja az egész csülköt timsóval a macska, hogy egyben beférjen a szájába ugye?
Tehát adott az előlapon a négy bemeneti jack, a magas és normál hangerő, hármas hangszíncsoport és egy presence poti kapott helyet a vörös kocka visszajelzőlámpa és a kapcsolók mellett. A standby kapcsoló háromállású, itt lehet a kimenő teljesítményt kapcsolni 5 és 20W között. Kinézetre ugyan olyan, mint a Plexi. Tehát kék tolex borítás, arany pipe és arany plexi előlap. Tame the untameable, azaz megszelídíteni a megszelídíthetetlent. Ez a kulcsmondat a berendezéshez kapcsolódó honlapon, azaz ugyan azt a hangélményt kapjuk töredék hangerőn, mint a 1959SLP-nél. A hátlapon az öt hangfalcsatlakozó mellett, melyekkel 4, 8 és 16 Ohmos hangfalakra köthető a fej, található egy kapcsolható effektloop és egy DI out. Ez a kimenet felvételhez jöhet igazán jól, hiszen mikrofonozás nélkül tudjuk rögzíteni az erősítő hangját.
A kombó változat mindenben egyezik a fejjel, de a dobozba került egy Celestion V-type 10” hangszóró.

A Studio Classic egy JCM800 kicsiben. Kozmetikailag ez is megegyezik a nagy előddel, tehát a fekete elefántbőr, a fehér pipe, a fekete szövet és a szálhúzott arany előlap pont ugyan olyan, mint a klasszikus nagy 800-as. Hangja és kezelőszervei identikusak. Azaz két bement, ahol az alacsonyabb jelszint egy jól gainezhető tiszta hangot hoz, amíg a magasabb érzékenységű hozza a standard rock soundot. Preamp és master hangerők, három hangszín és egy presence poti. A kapcsolók is egyeznek a nagy tesóéival, de a standby kapcsoló itt ugyan úgy háromállású, mint a Studio Vintagen. Az SC kombó ugyan úgy Celestion V-type 10-es hangszóróval szerelt.

Mindkét sorozathoz készült kozmetikailag teljesen megegyező kiegészítő ládákat is egy, illetve két hangszórós kivitelben. A 212-es a manapság divatos álló kivitel, mint egy függőlegesen elfűrészelt döntött 412-es. Ezekbe 12” V-type hangszórók kerülnek.

Az egyik legérzékenyebb részt nem érintettem, az pedig az árazás. Egy új JCM800 ára a nimbuszához képest is az egekben van. 1959SLP pedig nincs gyártásban már, csak a HW, azaz a kézzel huzalozott változata. Így és a kisebb méretből adódó használhatóság okán ezek az erősítők a „kell egy ilyen” kategóriába tartoznak.

Hajdu Zoli

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Atterotech Audiopole Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Eden Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Marshall Marshall Lifestyle Montarbo Commercial Natal Panphonics QuikLok Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.