A Roland ProAV fejlesztői csapata évről évre újabb termékekkel bizonyítja, hogy az eddigieknél is összetettebb és még kisebb keverőpultokat tudnak összerakni a rendelkezésre álló építőkockáikból. Legújabb SR-20HD keverőjük is ékes példája ennek a komplexitás irányába tartó, igen eredményes menetelésnek. Most ismét rajtunk van a sor, hogy szemügyre vegyük, mit alkottak nekünk!
Első ránézésre sok újdonságot nem veszünk észre, mintha csak a VR-50HD pultunk ment volna össze egy kicsit a mosásban, ám kézbe véve és megforgatva már megmutatkoznak az újdonságok. Örvendetes jelenség, hogy egyre kisebb pultok is megkapják a jellegzetes Preview kijelzőt, ami egy remek feedback forrás, hogy folyamatosan ellenőrizni tudjuk magunkat, mielőtt bármi kimegy adásba. Amellett pedig, hogy a videobemenetek jelét monitorozhatjuk, még rengeteg beállítást és gyorsgombjaink programozott funkcióit is nyomon tudjuk követni rajta anélkül, hogy ehhez bele kéne vesznünk a menübe.
Bemeneteit tekintve talán kevésnek tűnhet a két HDMI, de egy USB csatlakozásunk is van, és már nemcsak still image betöltésére, hanem ezen keresztül egy komplett másik Roland keverő – például egy VR-4HD – is beköthető, így kaphatunk egy harmadik multifunkciós bemenetet is. És itt érkeztünk el az SR-20HD létjogosultságát jelentő funkciójához, ugyanis ez a pult nem azért született meg, hogy három forrás között válthassunk, hanem azért, hogy mostantól kezdve a stream közvetítéséhez már ne legyen szükség laptop vagy PC segítségére. Ez a Direct Streaming AV Mixer már nevében is hordozza, hogy közvetlenül képes streamelni a kívánt tartalmat LAN kimeneten egy platform két csatornájára szimultán. Ezzel szélesebb nézőszámot érhetünk el, vagy egy második biztonsági stream is futtatható az elsővel párhuzamosan. Sokszor láthattuk már, hogy egy élő közvetítés akadozik például az internet sávszélességének ingadozása miatt. Ennek kiküszöbölésére találta ki a Roland az adaptív bitráta funkciót, amivel a közvetítésünk sávszélességigénye mindig a tartalmunkhoz alkalmazkodva maximalizálódik. Emellett USB porton keresztül 4G/5G képes mobiltelefonunkat is használhatjuk netes csatlakozásra, így az elsődleges LAN kapcsolatunk esetleges megszakadása esetén automatikusan folytatódik a stream USB-n többszörösen biztosítva az akadásmentes közvetítést. Arra az esetre pedig, ha nálunk történne valamilyen probléma, például egy rossz forrásra való váltás vagy hangtechnikai malőr, akkor akár 60 másodpercnyi biztonsági késleltetést is be tudunk állítani, így még azelőtt meg tudjuk oldani a váratlan helyzeteket, hogy az bárkihez eljutna a virtuális nézőtéren. Persze véletlen gombnyomkodás ellen van Panel Lock is a pulton, így ezzel a biztonsági arzenállal már elég nehéz feladat belefutni egy hibába, de jobb mindenre felkészülni.
Jóféle stream pulthoz méltóan audio keverővel is rendelkezik, ami jelen esetben négy mikrofon bemenetet takar kombó jack-XLR csatlakozókkal; mellé kapunk még egy sztereó RCA vonali bemenetet is az USB-n érkező audio tekerőpotméterre, míg a HDMI források hangjai külön tolópotikra érkeznek be.
Egy jó tartalom elkészítéséhez viszont szükségünk lesz látványos és ügyesen automatizált megoldásokra is. Ehhez használhatjuk a Video Auto Switching és Auto Mixing funkciókat, amik segítenek a video presetek közti váltásokban és az audio csatornák keverésében, hogy mindig az éppen beszélő előadókat lássuk és halljuk. A látványt többféle kép-a-képben és osztott képernyős effektekkel színezhetjük; F1-F4 gyorsgombjaink pedig szabadon programozhatóak például STOP, Stand-by vagy ON AIR jelzésekre is. Utolsó bónuszként pedig immár rögzíthetjük is a közvetített anyagot SDXC kártyára H.264 MP4 formátumban, illetve az audio sávot WAV-ként külön is, ha azt később például egy podcasthoz szeretnénk felhasználni. Ráadásul eközben a kártyán fennmaradó szabad tárhely is monitorozható a kijelzőn, ami egy nagyon okos és szükséges extra. Ezen megoldásoknak a többsége már korábbi pultokból ismerős lehet, az újonc keverő pedig büszkén rendelkezik velük.
A felhasználók visszajelzéseiből gazdagodva a Roland megadta azt, amit sokan vártunk. Az SR-20HD-vel ̶ amellett, hogy képet és hangot keverhetünk és effektezhetünk ̶ már önállóan streamelhetünk és rögzíthetünk is! Ez nem szemfényvesztés, nem is fekete mágia, hanem a Roland legújabb Direct Streaming AV Mixer keverőpultja. Ezzel azt hiszem elleszünk egy darabig. S hogy ez után merre megyünk tovább? Nos, abban nyugodtan bízhatunk, hogy a Roland ProAV legközelebb ismét megmutatja az utat!
Zagyva Tamás
Audmax Kft.