Nem túlzás kijelenteni, hogy ha visszatekintünk az Audio-Technica termékfejlesztési történelmére, legendának számít az ATM350 kondenzátor mikrofon. Réz-, és fafúvósokra, zongorára, pergődobra, tamokra és hegedűre előszeretettel használják zenészek (Pál István Szalonna, Csányi István, Péter Bence) stúdiók, és gyakran élő produkciók is (például az ExperiDance Táncprodukció). Ahány helyzet, annyi alkalmazási mód és persze megannyi megoldásra váró szituáció, ami egy idő után elengedhetetlen fejlesztési igényeket támasztott a gyártó felé. Megérkezett a megoldás: a mikrofonban történő mindenféle hangzásbéli változtatás nélkül elsősorban a különböző hangszerekre és felületekhez való illeszkedés kérdéskörét járták végig, így született újjá a tavalyi évben ATM350a néven többféle csiptetős megoldással.
A hangmérnök szemével vizsgálva Csepregi Géza, míg a zenész szemével a Cimbaliband zenekar tagjai fognak nyilatkozni a mikrofonnal szerzett saját tapasztalataikról.
Csepregi Géza dolgozott gyakorlatilag az összes létező (és nem létező) magyar zenekarral, úgy mint a korai Piramis, Metró vagy a Hungária, később a Unique, Venus vagy a Zanzibar, de külföldiek közül La Toya Jacksontól Tina Turneren keresztül Frank Zappával, a Genesis-szel, szinte mindenkivel, akik itt megfordultak Magyarországon. Jelenleg Zséda és Szentpéteri Csilla állandó hangmérnöke.
„Megjelenésük után volt néhány Audio-Technica mikrofon amikhez nem mindig tudtunk hozzájutni. Elkezdtek bejönni a korpuszra csíptethető darabok és egy-egy hangszeres vásárolt magának, pl. Kuzbelt Péter, Zséda szaxofonosa. Nem ATM350-et, hanem ATM35-öt, a mikrofon első szériáját, amit egyébként a mai napig használ. Ez volt az első tudatos találkozás, általa ismertük meg. Később már jártunk olyan TV stúdiókban több fúvóssal, ahol rendelkeztek ATM350-nel és fel tudták rakni nekünk. Összehasonlítva a korábbiakkal, felismertük, hogy fantasztikus mikrofon.
Az ATM350-et a finomabb hangszerekre szoktam használni, pl. zongorára. Először nem is tudatosan, hanem muszájból alkalmaztam. Egy nagyon exkluzív helyen játszottunk Zsédával, Rakonczai Viktor zongorázott, a színpadnak nagyon szépnek kellett lennie, ezért el kellett rejteni az állványokat. Ez néha erős szempont. A helyi technikának volt 2 db ATM350 mikrofonja. Mindkettő CW-s volt, tehát mikroporttal volt együtt, bele tudtam rakni a zongorába. Problémát okozott, hogy még nem volt mágnes talp, de találtam a zongorán 2 olyan pontot, ami a hangzást nem változtatta meg és oda tudtam csíptetni anélkül, hogy leesett volna. Mielőtt az Audio-Technica kiadta a zongorára a mágneses tartót, mi már saját magunk gyártottunk egyet hangszóró mágnesből, amit vittem magammal mindenhová zongorára, bejárta egész Európát és Amerikát. Amit most az Audio-Technica kiadott hozzá, az új mágneses tartóval bizonyosodott be az, hogy nem volt rossz ötlet, hogy zongorát hangosítsak vele. Erre a célra azóta is két megfelelően elhelyezett mikrofont használok. Nagyon nagy meglepetést okozott a hangja. Az ATM350-et egy életre megjegyeztem - nagyon egyszerűen, pár mozdulattal be lehet rakni, és a 100%-os spektrumát leveszi a zongorának a legutolsó hangig.
Biztos vagyok benne, hogy több helyről küldték az impulzusokat az Audio-Technica központjának és utána kezdtek el dolgozni rajta, hogy legyen hozzá különböző felfogatás. A csipeszből kiindulva szerintem pl. az első szériát leginkább fúvósokra gyártották. Később kiderült, hogy ez rengeteg hangszerre jó, csak a hangosítók kreativitásán múlik, hogy melyik hangszeren hogyan próbálják rögzíteni a mikrofont.
Amikor már megismertem a sok mikrofon közül, elkezdtem tudatosan alkalmazni különböző hangszerekre. Az ATM350 a dobokon egy fajta modern hangzást ad. Egy jazz zenekarba például a seprű használatához az ATM350 lehet mondani, hogy szinte már elengedhetetlen a mai hangzásvilágban. Azokat a finom hangokat, amiket a seprűzés okoz, ezzel a mikrofonnal tudom elképzelni. Egy nagykoncerten alsó pergőnek sodronyhanghoz is mindenképpen ATM350-et használnék.
A fúvósok azért szoktak a csíptetős mikrofontól ódzkodni, mert nagyon nehezen tudnak dinamikázni. Ugye ők úgy dinamikáznak, hogy a mikrofontól kicsit távolabb mennek. Az ATM350-nek van egy nagyon érdekes tulajdonsága, hogy ha például kevesebb hang érkezik a hangszerbe, mert halkabban fújnak bele, akkor is megtartja a hangképét, a magas-mély arányait. Én azért ajánlom a fúvósoknak, mert a végeredmény nagyon egyenletesen szól. A fafúvósokra, klarinétra igazság szerint illik kettőt rakni a hangmenet miatt, alul a corpusra és felülre is, így lehet elérni az egyenletes hangzást.
Hegedűre Edwin Marton is ezt használja. A dinamikai tartományait figyelembe véve az olyan vonósoknál (én power vonósoknak hívom őket), akik zenekarban nem háttérvonósok, hanem főhősök, magyarul ők húzzák a fő szólamokat, nagyon tud működni. Kint Washingtonban a vonósnégyesünkre ATM350-et kértem az amerikaiaktól. Nagyon fontos az is, hogy a zenész fel tudja szerelni saját magának.
Összegezve azt mondom, hogy a mikrofon rögzítése ezekkel az új ATM350a a csíptetős szettekkel nagyon átgondolt, nagyon zenész és technikus koncentrált lett. Sokkal könnyebb és biztonságosabb az új felfogató eszközökkel alkalmazni a mikrofont.”
A Cimbaliband 2006-ban alakult, cimbalom alapú világzenei banda, elsősorban akusztikus hangszerekkel. Koncertjeiken a kis kluboktól a 3-4000 fős nagyszínpadokig mindenhol megfordultak már. Éves szinten 100 koncertet adnak, nagyrészt mindig más helyszínen. A zenekar hangosítás terén viszont nagyon kemény dió, hiszen az akusztikusan is hangos hangszerek, mint a dob, vagy a cimbalom keverednek az elektromos gitárral és nagybőgővel, ami mellé egy akusztikus hegedű erősítését és monitorozását kell megoldaniuk.
„Mikrofonparkunkban már a kezdetektől használunk Audio-Technica mikrofonokat, ezek száma 2013-as endorseri szerződésünktől 90% fölé emelkedett. Legrégebbi ismerős az AT palettáról az ATM350, mely nagyon régóta hűen szolgálja a zenekar hegedűseit, harmonikásait, és elsősorban a cimbalmot. Igen sokszor került már bevetésre stúdióban és színpadi körülmények között egyaránt. Hegedűre, cimbalomra, fúvós hangszerekre, akusztikus pengetős hangszerekre, harmonikára egyaránt használtuk, és tökéletes, telt hangzást biztosít. Nagyon fontos, hogy a felépítése is strapabíró, tehát könnyen viseli a nyári fesztiválszezont.
Az idén kiadott ATM350a nagy előrelépés a mikrofoncsalád életében, mert sokkal sokoldalúbb a rögzítése, mint a régebbi egyszerű verziónak. Könnyebben és stabilabban rögzíthető a cimbalom, a dob, vagy akár a harmonika fix pontjaira. (lásd: képek) Sokáig kísérleteztünk, hogy milyen mikrofonnal, vagy pick-uppel lehet szebb hegedűhangot erősíteni, melyben hamar az ATM350 lett a győztes. Egyetlen hátránya talán a nagyon hangos színpadokon a túlzott monitorozás által okozott gerjedés. Ezekre a ritka esetekre beruháztunk egy AT-PRO35 mikrofonba, mellyel kissé kevésbé telt a hegedű hangja, de extrém esetekben jobban monitorozható. Ráadásul a kapszula kompatibilis az ATM350a összes felfüggesztési rendszerével.
Jó szívvel ajánlom minden vonós népzenésznek, világzenésznek, cimbalmosnak, fúvósnak az ATM350a mikrofonokat, hiszen az évek során kiderült, hogy ez az a mikrofon, ami a legtöbb körülmény között a legszebb, legélethűbb hangot adja vissza akusztikus hangszereinken, és természetesen a "magyar zongorán”, a cimbalmon. A Cimbaliband tíz évének elmúlt több mint 800 koncertje a legjobb ajánlólevél annak, aki ATM350a mikrofonokat szeretne vásárolni hangszerei erősítéséhez.”
Fodor Bianka
www.audmax.hu