ALTER EGO

ALTER EGO

RSS   AUDMAX   2018-06-01 22:52   2018-06-06 20:35

 

 

A Marshall működése alatt sok kiváló gitárerősítőt készített. Ez egy elvitathatatlan tény, ahogy az is, hogy ezen erősítők segítségével született (rock)slágerek meghatározzák mindennapjaink zenehallgatását és határozták-határozzák meg vásárlási szokásainkat. De a modern kor sok olyan változást hozott a közízlésben és a vásárlói igényekben, amit a gyártónak, ha tetszik, ha nem meg kell lovagolnia. Irányítani a trendeket, nem pedig követni azokat. Hogy ez a próbálkozás mennyire sikere, illetve a klasszik gitáros arcok mit szólnak ehhez, azt nehéz megjósolni. Viszont be kell valljuk, nem is a lassan kiöregedő arcok viszik előre a világot, hanem a fiatalok, akik szobáikban gitároznak, közösségi próbatermekbe járnak és életük nagy részét a világhálón élik, a fizikai kapcsolót - a régi kor manifesztumát - pedig egyre kevesebbet látnak.

 

 

Az angol gyártó igyekszik megfelelni minden felhasználónak megfelelni a hálószobától a garázson át a kluboktól az arénákat megtöltő zenészekig. Mindenkinek inspirációt adva egy-egy nekik szánt erősítővel. Az autentikus brit manufaktúra (hiszen így indult) mára a zeneipar egyik meghatározó alakjává nőtte ki magát. Több mint ötven éves története során folyamatosan figyelte az igényeket és fejlesztéseivel feszegette a határokat a gitárerősítők terén. Büszkék örökségükre. Arra, hogy generációkat inspiráltak berendezéseikkel, de feltett céljuk, hogy a jelen és a jövő generációit is ösztönözzék. Szeretik a zenét, ez jól látszik. Minden, amit tesznek ezen alapul, de mivel (ezt gyakran elfelejtjük) a Marshall is egy kereskedelmi vállalkozás, az általuk gyártott és értékesített berendezések generálta bevétel teszi lehetővé a fejlesztéseket és az ezek indikálta zenei inspirációt.

Eszköz kell a zenésznek az önkifejezésre. Olyan, ami tetszik hangra és kinézetre is. Szolgáltatásai megfelelnek és nem utolsósorban a pénztárca is támogatja a beszerzését. Ezeket felmérve állt neki a Marshall évekkel ezelőtt a patinás nevet és a hozzá kapcsolódó nimbuszt olyan cuccokkal megtámogatni, amelyek egyrészt nonkonform üzleti gondolkodás végtermékei, ezek olyan zeneszerető rétegekhez vitték el a Marshall nevet, akik kevéssé voltak képben azzal, hogy Townsend hangosabb erősítőt szeretett volna. Sokkal hangosabbat. Természetesen a klasszikus erősítőgyártás angliai fellegvárában folyamatosan készülnek a nagy klasszikusok, de szélesebb rétegekhez is el kell juttatni a Marshall érzést a lehető legkevesebb kompromisszummal.

A szélesebb rétegek kifejezéssel semmiképp nem szeretném minősíteni a gitárosok nagyrészét, azokat, akik soha nem fognak arénákat megtölteni, de örömüket lelik a muzsikálásban. Nekik is szeretnének adni a Marshall hangból és érzésből. Tekintsük is át, mire is gondolok. Az MG sorozatot egy gitárosnak sem kell bemutatni, hiszen majd mindenkinek van vagy volt egy ezen tranzisztoros erősítők valamelyikéből. Ez a sorozat már a sokadik generációját éli, ezévben újra az arany a divat. A digitális kor és az erősítők modellezése elég későn gyűrűzött be a Marshallhoz, nehezen adták be a derekukat, de a CODE sorozat és az általa nyújtott szolgáltatások, mint a Bluetooth kapcsolat és az applikáción keresztüli beállítások a kiváló hanggal társulva segítik sikeresen az útkeresőket.

 

 

De mi van a csöves erősítőkkel. Azokkal, amikhez a Marshall igazán ért? Ami minden valamirevaló gitárosnak van, vagy birtoklása tervekben szerepel? Köszönik szépen, jól vannak. Az 1962-es No1 óta sok-sok erősítő elkészült és hozzáférhető, tartva életben a használt piacot. Többek közt ezzel, azaz a (többnyire) minőségi hangot (többnyire) ütőképes áron kínáló használtpiaci berendezésekkel versenyezve született meg a döntés, hogy a féltve őrzött tudást a távolkeletre kell vinni és minőségi alapanyagokból, olcsóbb munkaerővel, de szigorú minőségellenőrzéssel készítsenek olyan erősítőket, ami a Marshall nimbuszának megfelel és többekhez viszi el az élményt.

Így született meg a most második generációját élő DSL sorozat. DSL, azaz Dual Super Lead. A névadó 1997-ben született első nagyszériás, többcsatornás erősítő a metál és hardrock zenészek álma. Ezt élesztette fel a gyártó hatalmas sikerrel, most pedig az előző sorozat vélt vagy valós hiányosságait feltárva született meg a második generáció, minden szintet megcélozva. Minden szinten itt a hangerőszintet és nem a játéktudást értem.

Alapvetően teljesen csöves erősítők 0,1 és 100 watt közötti teljesítménnyel. Általánosan elmondható minden modellről, hogy lábkapcsolóval váltható a Classic Gain és az Ultra Gain csatorna, effekt loopba köthető a kedvenc effektünk, van reverb, audio bemenet és a (hangfal)emulált kimenettel egyből keverőre köthetők, valamint mindegyik amp teljesítménye redukálható.

A részletek. A legkisebb a sorban a DSL1C vagy H, kombó vagy fej. 1W, ami egy hátlapi kapcsolóval 0,1 wattra kapcsolható, téve igazi hálószoba erősítővé a DSL1-et. Három ECC83 dolgozik, ebből egy végfokcsőként. A kombóban egy 8” Celestion „Eight-15” hangszóró membránját mozgatja a kimenő teljesítmény. Otthon, stúdióban pazarul használható, a klasszikus hang piciben.
A sorozat második tagja a DSL5C, 5W kombó. Itt az ECC99 cső kimenő teljesítményt 1 wattra lehet redukálni. Teljes értékű EQ, tone shift és EQ deep kapcsoló teszi az erősítőt jól használhatóvá akár halkabb színpadon is.
Az első igazi újdonság a DSL20, ami a korábbi DSL15-öt váltja. A 15-ös nagy hiányossága az effekt loop hiánya volt. Ahogy fentebb írtam, ez a funkció minden DSL-en megtalálható. Itt 20W és 10W között kapcsolható a kimenő teljesítmény, de a standby állásban hagyva az erősítőt a vonalkimenet simán használható. A DSL20C kombókban Celestion Seventy80 hangszóró dolgozik. A csövek itt 3 ECC83 az előfokban, 1 ECC83 és 2 EL34 a végfokban.

Nagyobb formátumú modernizálás a DSL40C és a DSL100H esetében következett be. Ezeket egyben taglalom, hiszen a teljesítményüket leszámítva kezelőszervek és csatlakozók szintjén azonosak. Mindkettő teljesítménye felezhető, a 40C Celestion V Type hangszóróval szerelt. A csőszett a megszokott Marshallos válogatás 3 ECC83 az előfokban, 1 ECC83 és 2 EL34 a végfokban a huszasnál, kvad EL34 a százasban. A korábbi nagy DSL-eken is a Classic Gain és az Ultra Gain csatornákon két-két gainszint között lehetett választani. Így van ez az újakon is, clean és crunch a Classic Gain-nél, OD1 és OD2 az Ultra Gainnél. Viszont! Ha az ember beállít egy tiszta hangszínt a Classic csatornán, egy zúzós-riffelős torz hangot az Ultra gain-en akkor a két, amúgy teljesen egészséges hangszín hangereje egymáshoz képest nagyban eltér. Az előző sorozatnál a felhasználó sok esetben kompromisszumot volt kénytelen kötni. Az új DSL40C és 100H viszont két Master hangerőszabályzót kapott, melyekkel a két csatorna hangereje könnyedén egyensúlyba hozható. Mindkét csatorna külön reverbet is kapott. Az igazi trúváj viszont az elképesztő kapcsolhatóság. A tartozék lábkapcsoló jó hogy van, csatornát és reverbet lehet is kapcsolni vele. Viszont egy 6 gombos, a JVM410-nél is használt kapcsolóval teljesedik ki a kapcsolgathatnék, hiszen a 6 nyomógomb vált mindent. 1- tiszta (Classic Gain zöld), 2 – crunch (Classic Gain piros), 3 – OD1 (Ultra zöld), 4 – OD2 (Ultra piros), 5 – Master1/Master2, 6 – FX loop ki/be. Ugyanezen funkciók MIDI üzenetekkel is vezérelhetők.

A rock-metal vonalat kedvelőket le is fedte a DSL sorozattal a Marshall, de a klasszikus, vintage soundhoz vonzódó gitárosokkal is foglalkozott, megalkotva az ORIGIN sorozatot. A Bluesbreakerre hasonlító kombók és a klasszik „plexi” kinézetű fejek is randelkeznek modern tulajdonságokkal. Ilyen például a Powerstem teljesítménycsökkentő technológia, ami a megszokott pentóda/trióda kapcsolás helyett (ami a végfokcsöveket kapcsolja) a végerősítő tápfeszültségét csökkenti oly módon, hogy a hang karakterét nem befolyásolja, tehát optimális hangot biztosít a művészethez bármilyen elérhető hangerőn.

 

 

Ezek az egy csatornás erősítők rendelkeznek egy kapcsolható boosterrel, hogy a tiszta hangból egy csilingelősebb, kellemesen dús overdrive hangot lehet előállítani, továbbá egy kapcsolható FX loop is került mindegyikre. A klasszikus, több bemenetes erősítők csatornáit a kor gitárosai összepatchelték, így használva az erősítő élesebb és mélyebb karakterő csatornáit egyszerre. Az ORIGIN erősítők Tilt potija hivatott ellátni ezt a feladatot, tehát az EQ mellett ezzel is lehet szabályozni a hangszínt.

Három teljesítményszint, öt kiépítés érhető el az ORIGIN sorozatból. Az ORIGIN5 kombó 2 x ECC83 és 1 x EL84 csövekkel hajtja meg a 8” Celection Eight-15 hangszórót, az ORIGIN20 3 x ECC83 és 2 x EL34 csőkombinációval dolgozik, a kombóban 10” Celestion V Type hangszóróval, végül az ORIGIN50 a 20-as testvérével megegyező csőgarnitúrával dolgozik, a kombót 12” Celestion G12N-60 Midnight 60 hangszóró szólaltatja meg. Az előfokok imádják a pedálokat, tehát kísérletezésre buzdítja a blues és a klasszik rock szerelmeseit.

Az új DSL már elérhető a hazai hangszerüzletekben. Csak bíztatni tudom a kedves olvasót, hogy menjen be kedvenc hangszerüzletébe és próbálja ki. Az ORIGIN sorozat is hamarosan elérhető lesz, így mindenki kihozhatja magából a másik énjét.

Hajdu Zoli

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Audiopole AudioPressBox Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Panphonics Roland Professional AV Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.
Széchenyi 2020