Az Allen&Heath angol gyártó keverőpultjait nagy valószínűséggel nem kell bemutatnunk a zenészek és technikusok számára, azonban talán kevesebben tudják, hogy a fél évszázadra visszatekintő gyártó első terméke a MINIMIX névre hallgató pici hatcsatornás keverő volt, ami akkoriban a méretének köszönhetően tette elérhetővé a zenészek és zenekarok számára az önálló hangosítás lehetőségét. Elmondhatjuk, hogy az évtizedek alatt az Allen&Heath keverőpultok számtalan felhasználási környezetben bizonyítottak: fesztivál, színház, broadcast, stúdió, touring, streaming és még sorolhatnánk sok-sok más területet is.
Az FPGA jelfeldolgozású digitális keverőpultok evolúciójában a 2010-es évek közepén úttörőként jelent meg a dLive nagy formátumú keverőrendszere, majd a technológiát örökölve később az SQ sorozat és Avantis keverőpult. Az FPGA alapú fejlesztések töretlen sikereire alapozva az Allen&Heath 2023 nyarának végén bemutatta a zenészek és zenekarok, hangmérnökök, otthon dolgozó producerek, kis koncerthelyek és AV integrátorok számára készült, három kompakt digitális keverőpultból álló új sorozatát, a CQ keverőket.
A két asztali és egy stagebox formátumú keverő lényegében fizikailag különbözik csak egymástól, ugyanazt a firmware-t használva a szoftveres tudása mindhárom modellnek lényegében megegyező. Az első tapintás után azonnal érezhető az Allen&Heath kvalitás. Masszív fémház, minőségi anyagok, szuper design; mindez ultrakönnyű súllyal megáldva (CQ-18T: 3kg, CQ-20B: 2,6kg CQ-12T:2,4kg)
A képernyős modellek az SQ keverőből örökölték a 7” -os nagy felbontású kapacitív értésérzékeny kijelzőt, melyen minden paraméter és rendszerbeállítás könnyedén elérhető, átlátható. Mind a két asztali keverőn található három szabadon konfigurálható SoftKey nyomógomb és egy multifunkcionális tekerő enkóder. A nagyobb modell ezen felül kapott még három konfigurálható SoftRotary tekerő enkódert, melyekkel a csatornaparaméterek vagy akár dedikált funkciók vezérlésére is van lehetőség.
A CQ-18T és a CQ-20B beépített, kétsávos wifivel rendelkezik, automatikus csatornaválasztással, míg a kisebb modell, a CQ-12T csatlakoztatható wifi routerre vagy hozzáférési pontra. Ezzel lehetővé válik a számítógépről, táblagépről vagy telefonról történő vezérlés. A CQ sorozat két ingyenes, többplatformos alkalmazást kínál, mely közül a CQMixPad egy teljes értékű vezérlő applikáció, míg a CQ4You az előadók számára teszi lehetővé, hogy mobilkészülékük segítségével maguk állítsák be saját monitorarányaikat.
A fizikai csatlakozók tekintetében a CQ-18T és CQ-20B tizenhat mikrofon vagy vonal (ezekből nyolc kombi), plusz egy sztereó vonal, míg a kistestvér tíz mikrofon vagy vonal (ezekből öt kombi), plusz egy sztereó vonal bemenetet kínál. A CQ-12T és CQ-18T esetében összesen nyolc vonalszintű kimenet áll rendelkezésre, melyből hat TRS AUX és egy XLR LR kimenet címezhető, a CQ-20B esetében ezeken felül még található egy TRS ALT kimenet is. Mindegyik modellhez csatlakoztatható két külön funkcióra programozható lábkapcsoló is.
Még mielőtt belemásznánk a szoftver bugyraiba, mindenképpen érdekes és egyben szembeötlő a fizikai csatlakozások közül az SD-kártya-foglalat. Miért is kapott SD-kártyát a felvevő/lejátszó?
Nos, a válasz igen egyszerű. A CQ keverők esetében soksávos felvétel/lejátszás áll rendelkezésre, mindez 48KHz vagy akár 96KHz mintavételezéssel. Az SD-kártya ugyanúgy, mint az USB pendrive könnyen beszerezhető, mondhatni, lakossági termék, azonban az írási, illetve olvasási sebessége és ezáltal a megbízhatósága összehasonlíthatatlanul jobb az USB pendrive-val szemben. Természetesen az USB B foglalaton keresztül kétirányú számítógépes kapcsolat is létesíthető, így könnyendén számítógépes interfészként használható bármilyen DAW programmal. Már csak hab a tortán az USB A foglaltra történő sztereó felvétel/lejátszás, a cseresznyéje pedig az USB B csatlakozáson keresztüli telefon- vagy tabletcsatlakozás. Vajon mi kellhet még? Bluetooth? Az is van...
Nos, akkor nézzük, mit rejt a CQ szoftveres világa.
A CQ keverők első és egyben leginnovatívabb fejlesztése a bementi csatornák kezelésében rejlik. Úgy gondolom, a CQ keverő fő ismérvei innentől kezdve az „intelligens, gyors és segítő” szavak lesznek.
Több zenei producer és hangtechnikai szakember véleménye alapján előre beállított paraméterekkel rendelkező CQ QUICK-csatorna beállításokkal minden eddiginél gyorsabban lehet egy alap hangbeállást megejteni. A CQ QUICK-csatorna módban a paraméterek hangszeres, ének- és beszédbeállításai a teljes bemeneti és effektláncot egyetlen gombnyomással azonnal előhívják. Természetesen, ha valaki tovább szeretné állítani a QUICK-csatorna paraméterit, a beállítások átkapcsolhatóak COMPLETE üzemódba, ezáltal előjönnek a csatornaparaméterek, így egy megszokott teljes értékű digitális keverő (Gate, PEQ, Dyn, Send) lehetőségeit kapjuk meg.
A Gain Assistant „Auto Set” funkciója egy gyors analizálás után automatikusan beállítja az optimális jelszintet az előfokok részére. Az „Auto Gain” bármikor, bármelyik bemenetnél bekapcsolható, és automatikusan csökkenti a jelszintet, ha hirtelen megnőne a jelszint (vagy a gitáros feljebb tekeri az erősítőjét!).
Mindennek tetejébe a CQ keverők az összes csatornára kaptak Automixer lehetőséget, ami sokmikrofonos keverési szituációban, például konferenciákon a beszédérthetőség segítésére igen hasznos funkció.
A CQ sorozat egy teljesen új fejlesztésű multieffekt processzort, reverb, delay és modulációs algoritmuskészletet kapott olyan intuitív vezérlőkkel, amelyek egyszerre több paraméter állítását is lehetővé teszik. Az FX Assist opciói, köztük a „soften”, a „focus” és a „shape”, dinamikusan reagálnak a beérkező jelekre, és javítják a hangkép tisztaságát, zenei érthetőségét anélkül, hogy állandó figyelmet igényelnének a felhasználó részéről.
Minden kimeneten a megszokott PEQ, GEQ és dinamika mellett találunk egy „Feedback Assistant”, azaz gerjedésgátló proccesszort, mely beállítása során automatikusan „végiggerjeszti” a rendszert, és megállapítja a gerjedési frekvenciákat. Két működési lehetőség közül a FIX mód a beállítás során alkalmazza a szűrőket, míg az LIVE mód olyan szűrőket alkalmaz, amelyek idővel automatikusan visszaállnak.
Márkus Gergő
Audmax Kft.