Allen and Heath CQ Sorozat - Dolgozz egyszerűbben, keverj a legjobban!

Allen and Heath CQ Sorozat - Dolgozz egyszerűbben, keverj a legjobban!

RSS   AUDMAX   2024-03-07 00:00   2024-03-06 19:43

 

 

Az Allen&Heath angol gyártó keverőpultjait nagy valószínűséggel nem kell bemutatnunk a zenészek és technikusok számára, azonban talán kevesebben tudják, hogy a fél évszázadra visszatekintő gyártó első terméke a MINIMIX névre hallgató pici hatcsatornás keverő volt, ami akkoriban a méretének köszönhetően tette elérhetővé a zenészek és zenekarok számára az önálló hangosítás lehetőségét. Elmondhatjuk, hogy az évtizedek alatt az Allen&Heath keverőpultok számtalan felhasználási környezetben bizonyítottak: fesztivál, színház, broadcast, stúdió, touring, streaming és még sorolhatnánk sok-sok más területet is.

 

 

Az FPGA jelfeldolgozású digitális keverőpultok evolúciójában a 2010-es évek közepén úttörőként jelent meg a dLive nagy formátumú keverőrendszere, majd a technológiát örökölve később az SQ sorozat és Avantis keverőpult. Az FPGA alapú fejlesztések töretlen sikereire alapozva az Allen&Heath 2023 nyarának végén bemutatta a zenészek és zenekarok, hangmérnökök, otthon dolgozó producerek, kis koncerthelyek és AV integrátorok számára készült, három kompakt digitális keverőpultból álló új sorozatát, a CQ keverőket.

A két asztali és egy stagebox formátumú keverő lényegében fizikailag különbözik csak egymástól, ugyanazt a firmware-t használva a szoftveres tudása mindhárom modellnek lényegében megegyező. Az első tapintás után azonnal érezhető az Allen&Heath kvalitás. Masszív fémház, minőségi anyagok, szuper design; mindez ultrakönnyű súllyal megáldva (CQ-18T: 3kg, CQ-20B: 2,6kg CQ-12T:2,4kg)

A képernyős modellek az SQ keverőből örökölték a 7” -os nagy felbontású kapacitív értésérzékeny kijelzőt, melyen minden paraméter és rendszerbeállítás könnyedén elérhető, átlátható. Mind a két asztali keverőn található három szabadon konfigurálható SoftKey nyomógomb és egy multifunkcionális tekerő enkóder. A nagyobb modell ezen felül kapott még három konfigurálható SoftRotary tekerő enkódert, melyekkel a csatornaparaméterek vagy akár dedikált funkciók vezérlésére is van lehetőség.

 

 

A CQ-18T és a CQ-20B beépített, kétsávos wifivel rendelkezik, automatikus csatornaválasztással, míg a kisebb modell, a CQ-12T csatlakoztatható wifi routerre vagy hozzáférési pontra. Ezzel lehetővé válik a számítógépről, táblagépről vagy telefonról történő vezérlés. A CQ sorozat két ingyenes, többplatformos alkalmazást kínál, mely közül a CQMixPad egy teljes értékű vezérlő applikáció, míg a CQ4You az előadók számára teszi lehetővé, hogy mobilkészülékük segítségével maguk állítsák be saját monitorarányaikat.  

A fizikai csatlakozók tekintetében a CQ-18T és CQ-20B tizenhat mikrofon vagy vonal (ezekből nyolc kombi), plusz egy sztereó vonal, míg a kistestvér tíz mikrofon vagy vonal (ezekből öt kombi), plusz egy sztereó vonal bemenetet kínál. A CQ-12T és CQ-18T esetében összesen nyolc vonalszintű kimenet áll rendelkezésre, melyből hat TRS AUX és egy XLR LR kimenet címezhető, a CQ-20B esetében ezeken felül még található egy TRS ALT kimenet is. Mindegyik modellhez csatlakoztatható két külön funkcióra programozható lábkapcsoló is.

 

 


Még mielőtt belemásznánk a szoftver bugyraiba, mindenképpen érdekes és egyben szembeötlő a fizikai csatlakozások közül az SD-kártya-foglalat. Miért is kapott SD-kártyát a felvevő/lejátszó?
Nos, a válasz igen egyszerű. A CQ keverők esetében soksávos felvétel/lejátszás áll rendelkezésre, mindez 48KHz vagy akár 96KHz mintavételezéssel. Az SD-kártya ugyanúgy, mint az USB pendrive könnyen beszerezhető, mondhatni, lakossági termék, azonban az írási, illetve olvasási sebessége és ezáltal a megbízhatósága összehasonlíthatatlanul jobb az USB pendrive-val szemben. Természetesen az USB B foglalaton keresztül kétirányú számítógépes kapcsolat is létesíthető, így könnyendén számítógépes interfészként használható bármilyen DAW programmal. Már csak hab a tortán az USB A foglaltra történő sztereó felvétel/lejátszás, a cseresznyéje pedig az USB B csatlakozáson keresztüli telefon- vagy tabletcsatlakozás. Vajon mi kellhet még? Bluetooth? Az is van...

Nos, akkor nézzük, mit rejt a CQ szoftveres világa.
A CQ keverők első és egyben leginnovatívabb fejlesztése a bementi csatornák kezelésében rejlik. Úgy gondolom, a CQ keverő fő ismérvei innentől kezdve az „intelligens, gyors és segítő” szavak lesznek.

Több zenei producer és hangtechnikai szakember véleménye alapján előre beállított paraméterekkel rendelkező CQ QUICK-csatorna beállításokkal minden eddiginél gyorsabban lehet egy alap hangbeállást megejteni. A CQ QUICK-csatorna módban a paraméterek hangszeres, ének- és beszédbeállításai a teljes bemeneti és effektláncot egyetlen gombnyomással azonnal előhívják. Természetesen, ha valaki tovább szeretné állítani a QUICK-csatorna paraméterit, a beállítások átkapcsolhatóak COMPLETE üzemódba, ezáltal előjönnek a csatornaparaméterek, így egy megszokott teljes értékű digitális keverő (Gate, PEQ, Dyn, Send) lehetőségeit kapjuk meg.

 

 

A Gain Assistant „Auto Set” funkciója egy gyors analizálás után automatikusan beállítja az optimális jelszintet az előfokok részére. Az „Auto Gain” bármikor, bármelyik bemenetnél bekapcsolható, és automatikusan csökkenti a jelszintet, ha hirtelen megnőne a jelszint (vagy a gitáros feljebb tekeri az erősítőjét!).
Mindennek tetejébe a CQ keverők az összes csatornára kaptak Automixer lehetőséget, ami sokmikrofonos keverési szituációban, például konferenciákon a beszédérthetőség segítésére igen hasznos funkció.  

 

 

A CQ sorozat egy teljesen új fejlesztésű multieffekt processzort, reverb, delay és modulációs algoritmuskészletet kapott olyan intuitív vezérlőkkel, amelyek egyszerre több paraméter állítását is lehetővé teszik. Az FX Assist opciói, köztük a „soften”, a „focus” és a „shape”, dinamikusan reagálnak a beérkező jelekre, és javítják a hangkép tisztaságát, zenei érthetőségét anélkül, hogy állandó figyelmet igényelnének a felhasználó részéről.
Minden kimeneten a megszokott PEQ, GEQ és dinamika mellett találunk egy „Feedback Assistant”, azaz gerjedésgátló proccesszort, mely beállítása során automatikusan „végiggerjeszti” a rendszert, és megállapítja a gerjedési frekvenciákat. Két működési lehetőség közül a FIX mód a beállítás során alkalmazza a szűrőket, míg az LIVE mód olyan szűrőket alkalmaz, amelyek idővel automatikusan visszaállnak.

Márkus Gergő
Audmax Kft.

 

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Audiopole AudioPressBox Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Panphonics Roland Professional AV Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.
Széchenyi 2020