Ismert billentyűs gyártóként a KORG új zongorájáról beszámolni csak közepes meglepetés. Viszont a gitárerősítőiről ismert VOX és a billentyűk viszonylata csak a megrögzött hangszer fanatikusok számára ismerős, másoknak teljesen idegen. Rebbenjen hát fel a lepel a KORG Grandstage színpadi zongoráról és a VOX Continental orgonáról.
A VOX történelemórát lerövidítve csak annyit, hogy a gyártó orgonákat és színpadi billentyűs hangszereket gyártott hamarabb, de a világsikert a gitárkombó és a The Beatles hozta meg. Mindemellett a KORG a ’90-es évek elején megvásárolta, így a fejlesztés és forgalmazás is új lendületet kapott. A retro láz és a technológiai újítások találkozása keltette újra életre a VOX Continental orgonáját.
De senki ne gondolja, hogy a retró lázban újraalkotott VOX Continental mellőzi a modern tulajdonságokat, melyek a mai színpadi vagy stúdiós használatban elengedhetetlenek. A napjainkban a piacon lévő színpadi hangszereket a specifikáció, a dizájn és az intuitív használat alapján különböztetik meg a felhasználók. A VOX mindezek metszéspontjában csücsül. 60-as évekre hajazó design és a modern intuitív és spontán játékot lehetővé tévő kezelőszervek, valamint a kiválónak ígért hangminőség és széles hangszínválaszték jellemzi.
Az ígért kiváló megszólalás mellett melyek azok a tények, melyek miatt jól használható és bitangul kinéző színpadi hangszert kapunk?
Egy intuitív és inspiráló felhasználói felület, ami hangsúlyozottan egyszerű és öröm a használata. Miért? Mert minden (!) funkció közvetlenül elérhető az ésszerűen tagolt kezelőpanelről. A hangszínek rétegei könnyedén ki-bekapcsolhatók, a paraméterek bármelyike menthető és előhívható a scene memoryból (ebből 16 a belső, de 160 mehet USB-re). A drawbar nem a megszokott csúszkasor, hanem egy ledes touch display, amivel az orgona lábai mellett EQ, LFO és EG is állítható. A pitch bend kapcsolja a rotaryt és a tremolót is.
Négy hangszíncsoport, összesen 5,5GB PCM memóriával, 150 programmal. Mivel ez a hangszer lelke, időzzünk el egy cseppet. A klasszikus VOX Continental a maga idejében orgonaként született meg, így természetesen az új kiadásnál is az orgona a hangsúlyos. CX-3, VOX és Farfisa tonewheel és tranzisztoros orgonák hű modelljei, az érintős drawbar minden vonatkozó funkciójával. A felső és az alsó manuál cserélhető vagy osztható, kapcsolható egy az orgonáknál elengedhetetlen perkusszív mód és egy multi-tone booster, a vibrato/chorus, valamint rotary effektek és hangfal szimuláció.
Elektromos zongorák között Rhodes és Wurlitzer és FM sound-ok között válogathat a felhasználó, a megfelelő effektekkel és hangfal szimulációkkal.
A zongorahangok nagy kapacitású nem loopolt sztereó minták billentyűnkként.
Ezek mellett egy gondosan válogatott kiegészítő hangszínkészlet is használható a legpraktikusabb billentyűs, fúvós, vonós, lead és szinti hangokkal.
Az hangszínezés és az effektek kezelése is egyszerűnek ígérkezik, mivel dedikált gombokat kaptak az effektek is. A 9 sávos EQ pedig a drawbar-ra kerül egy gombnyomásra. A dinamika is fokozatmentesen állítható az igényeknek megfelelően. A drága jó torzításért a KORG új Nutube elektroncső lapkája gondoskodik.
A hangok és az effektek mellett a szentháromság harmadik eleme a billentyűzet, és annak játszhatósága, ami egy orgonánál legkevésbé sem elhanyagolható. A VOX Continental a KORG KRONOS LS-ben bemutatott félsúlyozott waterfall billentyűzetét kapta meg 61 és 73 billentyűs verzióban. Ez tökéletesen megfelel az orgonázásra jellemző tenyerelős játékmódnak, de a zongoristák sem kapnak lábrázást a használatakor.
A funkció mellett a forma is fontos egy a múltba visszanyúló, de modern hangszernél... hangszernél????? Világító VOX logó, strapabíró, de könnyű alumínium és acél ház, csábos skarlátvörös szín. Mindehhez egy teljes értékű csatlakozósor a hátlapon XLR, MIDI és USB csatlakozókkal.
A másik billentyűs újdonság sem kimondottan lakásdísznek készül. Erre utal a neve is, Grandstage. Új sztenderdet alkot a KORG ezzel a csúcskategóriás színpadi zongorával, nem titkolt szándékkal a legjobb színpadi zongorát szerették volna megalkotni a színpadi zongora és workstation technológiák ötvözésével.
Amíg az előzőekben taglalt G1 esetében a billentés-hangkeltés-megjelenés szentháromsága volt a döntő, addig a Grandstage esetében a megjelenést a kezelhetőség váltotta. Ennek meg van az érthető oka, de a kinézet sem mindegy. Főként, ha az SV-1 kifinomult és lágy vonalait vesszük alapul. A Grandstage konkrétan egy nagy téglatest, közepesen éles szélekkel és egy rakás gombbal. Egyértelmű, itt a funkcionalitás felülírta a kinézet iránti igényt.
A funkcionalitás a hangszínek tekintetében is hangsúlyos, hiszen láthatóan nagyot akar gurítani a KORG. A KRONOS már bizonyított, ennek továbbgondolása a Grandstage hangmotorja, ami kifejezetten színpadi zongorákhoz készült.
A billentyűs hangok, különösen az akusztikus zongora és az elektromos zongora hangszínek legszélesebb választéka kapott helyet. A motorok elnevezése is a KRONOS-ból ismerős. Az SGX-2 hangmotor a világ öt legkiválóbb zongoráihoz - Steinway, Bechstein, Bösendorfer, Yamaha és újdonságként a Fazioli. A gazdagabb és kifejezőbb hangzás érdekében minden billentyű többrétegű, nem loop-olt, nagyméretű hangmintákat szólaltat meg. A Grandstage SGX-2 PCM-je 29,4 GB-nyi, ez a KRONOS SGX-2 esetében „mindössze” 17,6 GB.
Az EP-1 hangmotor az elektromos zongora hangok széles választékát garantálja (Tine EP I, Tine EP II, Tine EP V, Tine EP DMP, Reed EP 200, Reed EP 200 A). Minden elektromos zongora hang a maga természetes módján, effektekkel és ládáival szólal meg.
Az említettekkel együtt 7 kiváló minőségű hangmotor: SGX-2 (A. Piano), EP-1 (E. Piano), CX-3 (Tone Wheel Organ), VOX (VOX Continental), Compact (Farfisa), AL-1 (analóg modellezés) és HD-1 (PCM) hangok állnak rendelkezésre. Részben. Hiszen a modern színpadi zongorázáshoz ez sokszor nem elég.
Ezért fogták a hangszínes vödröt és beleöntöttek még két vödörnyit a jobbnál jobban használható hangszínekből. A két további rész a KEYBOARDS és az ENSEMBLE körülbelül 500 programon osztozik. A KEYBOARDS egységen olyan hangok választhatóak, mint például a zongora, az elektromos zongora, az orgona, vagy a csembaló. Az ENSEMBLE egységen választhatja ki a vonós, a rézfúvós, a szintetizátor, a Mellotron és más, hasonló hangszíneket. Ezek a kezelőfelületen is a hangszer két oldalára, jól elkülönülve kaptak helyet. Természetesen villámgyorsan és egyszerűen beállítható a Layer/Split funkció.
Minden a testre szabhatóságról szól. A zongoraminták mindegyikéhez egy sztereó és egy új monó minta tartozik. Színpadon vagy a stúdióban sok professzionális billentyűs a monó zongorát erősebbnek érzi, ráadásul ezek nem okoznak olyan fázisproblémákat, amelyek akkor fordulhatnak elő, ha mono és sztereó jelforrások egyidejűleg vannak jelen. A Grandstage monó zongora hangjai - a legjobb minőség érdekében - valódi monó hangminták.
A korábban említett 5 nagy zongora mellett, a hangszer új PCM zongora hangjai az akusztikus zongora hangszínek további széles választékát nyújtják. További új PCM hangok pl. egy Clavinet 8 Layer-es mintával, Yamaha CP Piano, csembaló, Mellotron, Pipe Organ (a normál jazz és Rock orgonák mellett) valamint a híres, DX7-ből ismert FM Piano. A KRONOS FM szintézise itt is visszaköszön.
Az új orgona hangprogramok forgási sebességét modulációs kerékkel lehet változtatni.
A hangszerben kiváló minőségű effektek is helyet kaptak. Minden hangszín program - előre beállítva - a számára legmegfelelőbb effektekkel szólal meg (az elektromos zongora például Phaser és kórus effekttel).
Minden hang pontosan beállítható, hogy a hangszer "a legjobb hangzású színpadi billentyűzet" legyen, és a DYNAMICS vezérlővel a hangszínek még tovább finomíthatók. A stílusnak és a zenének megfelelően testre szabható a billentyűzet billentése, így bármilyen előadásmódhoz jól igazodik.
Ha például valaki szólózik, a DYNAMICS beállításával erősebb vagy gyengébb dinamikával játszhat, vagy például, amikor a billentyűs egy zenekarban játszik, a DYNAMICS vezérléssel beállítható, hogy a hangzás erőteljesebb, kiegyenlített legyen. A Grandstage RH3 súlyozott billentyűzete a DYNAMICS vezérlés segítségével úgy is beállítható, hogy egy félig súlyozott szintetizátor billentyűzet érzetét nyújtsa. Ez egy nagy fegyvertény, hiszen kalapácsmechanikán szintizni vagy hammondozni nem leányálom.
Lévén a hangszert a jövőbeni felhasználó gyakran fogja színpadon használni, így egy jól használható hangszínszabályzó és sokféle effekt is helyet kapott.
Végül néhány apróság, ami a mindennapi használatban igen jó használatot tehet. A kezelőszerveket le lehet zárni, így a játék hevében történő véletlen elkapcsolás kiküszöbölhető. A hangszínváltások közti átmenet lehetővé teszi, hogy az éppen kizengő hang kitartása közben váltsunk, nem levágva annak végét. A csomag mindkét hangszer esetében tartalmaz egy speckó állványt, amivel teljes lesz a színpadi kép.
Hajdu Zoltán
www.audmax.hu