A sebesség hangja

A sebesség hangja

RSS   AUDMAX   2018-06-09 21:32   2018-06-13 14:15

 

 

A digitális keverők történetében mindig is fontos volt a feldolgozás sebessége, hiszen ki szeretné később hallani a hangszerét, mint ahogy elkezdett rajta játszani.  Nulla egész hét tized milliszekundum rendkívül rövid idő. Ennyi idő alatt a hang 24cm-t tesz meg a levegőben. Pont ennyi időre van szüksége az SQ keverőknek, hogy elvégezzék az analóg/digit átalakítást, a kívánt processzálást, és a digit/analóg visszaalakítást. Ezért a sebesség hangja.

 

 

Az Allen&Heath mérnökei terveztek egy olyan szériát, mely a nagy pultok gondolkodását (96 kHz FPGA XCVI core), egy hordozható méretű felületbe önti. Ez az SQ-széria…
Az alap elgondolás az volt, hogy a pultok rendelkezzenek lokális csatornákkal, tehát ne feltétlen csak box-okon keresztül kommunikáljanak. Így az SQ5 16, az SQ6 24 saját monó bejárattal rendelkezik, a két sztereó és a talkback mellett. Ehhez párosul 12 és 16 analóg kijárat is, valamint az AES digitális kimenet. Mindkét pult képes 48 bejövő csatorna kezelésére a megfelelő box-ok használatával. A kiépítés és méretkülönbség adta a fizikai eszközök mennyisége közti különbséget is, mindkét keverőnél a direkt bejáratok számával megegyező húzópotmétert találunk. A nagyobbik eszköz amellett, hogy több húzót tartalmaz több szabadon konfigurálható tekerőt és gombot is ad a gyors használat elősegítéseképpen. De mit kapunk még?

Zavarba ejtően sok újdonság és tudás áll rendelkezésünkre
Az SQ keverők központi eleme dLive-ban debütált, 96kHz jelfeldolgozású FPGA XCVI core, ami kellően gyorsan és kiváló minőségben processzál, ahogyan a bevezetőben már elhangzott. 0,7 ms válaszideje egyedülállónak tekinthető a nem csak a kompakt digitális mixerek piacán, alapja pedig a nagy felbontású, változó bitmélységű jelfeldolgozás, amely nagyon alacsony zajt és rendkívül precíz, minta-szintű mix koherenciát eredményez, mindezt úgy, hogy óriási tartalékokkal bír még nagy igénybevétel mellett is.
A csatornaszámokról már volt szó, mind lokális, mind a bővíthetőség szintjén, azonban fontos megjegyezni, hogy ezek mellett és nem helyett(!) 8 sztereó FX csatorna is a birtokunkban van, valamennyi parametrikus EQ-val felvértezve. Az FX utakon kívül további 12 sztereó mixbuszt is igénybe vehetünk, akár AUX, akár GROUP célból és még választhatunk is, hogy monó, vagy sztereó üzemmódban működjenek. További dLive örökség a csatornák DEEP-processing architektúrája, aminek hála butik minőségű kompresszorok és előfok-modellek közül válogathatunk, úgy hogy a késés (latency) egyáltalán nem nő.

Kompatibilitás, bővíthetőség
Rendelkezésünkre áll egy SLink multi-protokoll, amely Cat5e csatlakozáson keresztül juttat minket extra I/O-khoz, valamint megteremti a lehetőségét a remote-audio képességének. Ne feledjük az SLink port kompatibiltását tekintve mindenevő, tehát az összes eddig kiadott külső A&H box-szal kommunikál, akár GLD/QU (48kHz/24), akár dLive DX-szériákról beszélünk (96kHz/24). Így persze nem csak a bővítők, hanem maguk a keverők is összekapcsolhatók, így könnyedén küldhetünk és fogadhatunk jelet egymás között.
Az SLink mellett egy klasszikus network csatlakozót is találunk, ami leginkább az installációs alkalmazásokban lesz hasznos, valamint a távoli elérések és egyéb vezérlést könnyítő szolgáltatások miatt.
Még mindig van lehetőségünk további kapcsolatépítésre, hiszen a felsoroltak mellett még egy kártyahellyel is rendelkezünk. Ide hamarosan a saját fejlesztésű, 96kHz felbontású Dante-kártyát, újabb SLink portot adó bővítőt, és természetesen Waves-kártyát is integrálhatunk, a célnak, ízlésünknek, rendszerünknek megfelelően, maximum 64 I/O kapacitással.
Az USB-n keresztüli kommunikációra sem panaszkodhatunk, 32x32 interfészként az SQ-k hangkártyaként és DAW kontrollerként is működnek (hátlapi csatlakozással), Core Audio és ASIO driver-rel, előlapi USB aljazán pedig közvetlenül rögzíthetünk - írási sebességtől függően - pendrive-ra, külső HDD-re 16 sávot, 24-bit/96kHz-es felbontásban (SQ-drive).

 

 

Fülmonitor, személyi monitor
A gyártó külön kiemelte, hogy mivel az SQ-k képesek 12 sztereó mixbusz is kezelni, kiváló IEM (InEarMonitoring) eszközként is használhatók. Ezt elősegíti a tény, hogy minden ilyen sztereó
busz önálló parametrikus és grafikus EQ-val, valamint kompresszorral is rendelkezik. Ha már a monitorozásnál tartunk, szinte magától értetődött – legalábbis számomra – hogy az ME Personal Monitor rendszerrel is összehangolhatók az SQ-k az SLink porton!
Mivel a távoli vezérlés vizeire eveztünk az ME-rendszerrel, nézzük meg gyorsan milyen opcióink vannak még erre a célra. Elérhető egy multi-platform felület (iOS/Android) SQ-Mixpad néven. Ehhez mindössze egy tabletre és egy, a network portra csatlakoztatott routerre lesz szükségünk. Így elérhető az összes főbb csatorna és mixfunkció anélkül hogy a pult mögött ülnénk. Ha pedig nincs ME rendszerünk, akkor sem kell csüggednünk, 2018 második felére ugyanis már dedikált személyi monitor alkalmazást ígér a gyár, SQ-OneMix néven.
Újabb firmware várható február végére, mely további kényelmet hoz, hiszen már késésmentes auto-mix funkciókat is tartalmazni fog, ezzel rengeteg időt és energiát takaríthatunk meg egy beszélgetős műsor, vagy egyéb televíziós felhasználás közben.

Ki szeretne egy csúnya, átláthatatlan keverővel dolgozni?
A legfontosabb és leglátványosabb a középre helyett 7 colos, kapacitív kijelző, mely kellően nagy felbontású és könnyedén hozzáférhetünk általa minden funkcióhoz, beállításhoz. Távolabbról szemlélve a kijelző körül találjuk a fontosabb paraméterek potmétereit, a hozzájuk tartozó funkciógombokkal. A csatornák felett – layer-től és csatorna típustól függően - találhatjuk a megfelelően színezett, feliratozást helyettesíthető kijelzőt, melyen más hasznos információkat is megjeleníthetünk. További fontos momentum, hogy a keverő összes LED-jének fényereje külön szabályozható! Fizikai valójában az SQ rendkívül masszív, fémháza ellenére mégis könnyen hordozható és roppant strapabíró. Összességében egy masszív, jól átlátható, letisztult eszköz mögé ülünk le, amit könnyen munkamódszereinkhez alakíthatunk.

Biztos vagyok abban, hogy az SQ-család átjárhatóságával és flexibilitásával minden helyzetben kiváló szolgálatot tesz, legyen szó installált közegről, vagy utazó produkcióról. Sebességben és sokoldalúságban biztosan nem ismer kompromisszumot, már csak azt kell megszoknunk, hogy mennyire könnyű és gyors vele a munka. Nem lesz nehéz.

Gergics Attila
www.audmax.hu

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Audiopole AudioPressBox Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Panphonics Roland Professional AV Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.
Széchenyi 2020