A modellezés új útjain

A modellezés új útjain

RSS   AUDMAX   2016-05-01 13:28

 

 

VOX erősítők történelmén át a legújabb modellekig. A VOX közel 15 éve dolgozik a gitárerősítők modellezésén és forgalmazza a különböző Valvetronix modelleket. Az erősítőmodellezés olyan, mint a lecsófőzés. Mindenki a saját receptjére esküszik és nehezen akaródzik más utakat járni. A VOX mindig is meglepő módon állt a gitáros invenciókhoz, gondoljunk csak a mindenkori VOX gitárokra és effektekre. Nem féltek új utakat keresni és piacra dobni a VX típusú gyakorló erősítőket és a VT sorozatot leváltó VTX sorozatot.

 

 

Mi történt? A piac megkövetelte az újítást, de olyan formában, hogy azt a nagyközönség elfogadja mind a tulajdonságok, mind az árak szempontjából. A feladat szép. Olyan tárgyakat létrehozni, ahol a két, többnyire ellentétben álló alaptétel feszül egymásnak. Azaz legyen jó és kifizethető. Ezt az ellentétet sikerül-e feloldani, az hamarosan kiderül, hiszen mostanában kerülnek a hangszerüzletek polcaira.

Mielőtt a fejlesztésekre és az újdonságokra kitérnénk, pillantsunk vissza a VOX erősítők újkori történelmébe és tisztázzuk, hol is van az a cső. 2001 volt az első év, amikor a KORG tulajdonába került klasszikus erősítőgyártó modellpalettáját frissítve kihozta az AD sorozatot. Kinézetre a kombók a legendás AC sorozatra hasonlítottak, de kék alapú volt a gyémántmintás vászon. Az AD120VTH fej a Super Beatle és a Super Twin Reverb modellek trapezoid fejkialakítására hasonlított. Persze a több modellvariációk az évek alatt többször átestek külső változásokon is. Az első VOX modellező erősítőkbe már bekerült a Valve Reactor áramkör, ami már akkor meghatározta és korában kiemelkedővé tette a hangzást.

 

 

Na de hol is van az a cső, ha már minden használt technológia elnevezése erre utal? Az egész az 1992-es KORG felvásárlásig nyúlik vissza. A patinás japán gyártó mindig is élen járt a hangképzésben, az REMS (már megint egy rövidítés…) az ő megközelítésük volt a modellezésre. Ezt a technológiát, a Resonant Structure and Electronic Circuit Modelling Systemet, azaz Rezonáns Struktúra és Elektronikai Áramkör Modellező Rendszert bővítette ki a Valve Reactorban a VOX úgy, hogy beépített egy valódi elektroncsövet is. Egy 12AX7-es előfok csövet, de nem a jel út elejére, hanem egy kis teljesítményű végfokként hajtva, a kimenő transzformátor elé. A Valve Reactor-kör egy 12AX7 triódás vákuum csövet használ egy kis teljesítményű erősítő körrel, egy virtuális kimeneti transzformátorral, valamint egy ál-hangszóró körrel. Ez utóbbi az igazi hangszórók impedancia változásait szimulálja. Természetesen ez önbeálló, így a karakterisztikája olyan lesz, mint a modellezni kívánt erősítőnek (A, AB osztály, negatív feedback-kör, stb.). Ez azt jelenti, hogy a kívánt erősítő összes paraméterét hűen utánozza. Így lehet az, hogy az erősítő modellek igen jól szólnak.

 

 

Felmerül a kérdés, hogy ha ez eddig is ilyen jó volt, minek kellett piszkálni? Hát elszállt felette az idő és más gyártók is kiváló modellező eszközöket dobtak a piacra. Későbbiekben pedig a szoftvergyártók is beszálltak a gitárosok kegyeiért dúló harcba, hiszen akár fillérekért vagy ingyen juthat az ember jó minőségű szimulációs szoftverhez. A VOX is beszállt ebbe a körbe a JamVOX szoftverrel, ami egy gyenge hardveres kísérlet után virtuális hangszerként érhető el napjainkban. De erre még visszatérek.

Két szembeötlő dolog, ami felkelti az ember figyelmét az új modelleknél. Az első a VET technológia. A VET mozaikszó a Virtual Element Technology, azaz az erősítők és előfokok modellezése helyett a komponenseket modellezik, így állítva elő a várt hangot. Itt gondolkozzunk el egy picit. Minden gitárerősítő más. Igaz ez az azonos modellekre, életkor, használat és a mindenkori tárolási körülmények miatt. Ezek megnehezítik a pontos modellezést, melyet tovább bonyolít a hangszínszabályzó, a hangerőszabályzó és a különböző alkatrészek által okozott hangzásbeli változás, így hozva nehéz helyzetbe a mindenkori modellezőket. Melyik erősítő képezze alapját a hangnak? Ezt a kérdést kerüli ki a VET technológia alkalmazásával a VOX, amely az eredeti erősítő tényleges áramköreit modellezi. Az adott erősítőt jellemző eredeti hang élethű reprodukálása érdekében a vákuum csövekről és az egyes összetevőkről rendelkezésre álló hatalmas mennyiségű információt gondosan elemezték. A tizenegy erősítőmodell tartalmaz a VOX AC30 modellek mellett klasszikus Marshall és Fender mintákat, valamint a modern klasszikusokat, mint az SLO100 vagy a Double Rectifier.

 

 

Érzékenység, dinamikus Overdrive torzítás, és hihetetlen hangminőség - a gitárosoknak ezt jelenti a csöves erősítő és ez az oka annak, hogy a gitárosok évtizedek óta csöves erősítőkön akarnak játszani. Ezeket a paramétereket alapvetően az erősítő végfoka határozza meg. A VX sorozat számára tervezett, új FET-alapú analóg erősítő pontosan szimulálja a csöves erősítők jellemzőit.

Az eddig gitárerősítőnél nem látott megoldás a doboz, ami ABS-ből készül a VX I és VX II esetében. Az ABS egy rendkívül könnyű és tartós műanyag. A doboz szilárdsága sarkalatos pont. Az erősítő extrém könnyű, mindössze 3.8kg. Ezért a doboz belsejében több merevítőt is el kellett helyezni, valamint az illesztéseket jól lezárni, hogy az ne döngjön össze-vissza, valamint a hallani kívánt hang a hangszóró és a reflexnyílás összedolgozásával szülessen meg. A láda előlapja hagyományos fából készül, amely a klasszikus gitárerősítők hangját is meghatározza, míg maga a láda a fent említett könnyű és tartós ABS-ből lett kialakítva. A két anyag kombinációja kiváló akusztikai tulajdonságokat ígér, és a nagyszerű hangzás mellett mégis könnyen hordozható. A különleges kialakítás összességében olyan hangminőséget eredményez, mely korábban - ebben az erősítő kategóriában - elképzelhetetlen volt.

 

 

Ezek mellett természetesen az effektpark is áttervezésre került a korábbi Valvetronix erősítőkhöz képest, így például négy fajta modulációs effekt és négyféle Delay/Reverb közül választhat a felhasználó.

Két modellvariáns elérhető. A VX I 15 W, a VX II 30 W teljesítményű. Méretben és súlyban megegyeznek. Az alapvető és hangsúlyos eltérés a teljesítmény mellett, hogy a VX II hátlapjára került egy USB port, így hangkártyaként is üzemel. Van a dobozban egy letöltőkártya is, amivel a VOX JamVOX szoftveréhez lehet hozzájutni. Ennek segítségével az erősítő a számítógéphez is csatlakoztatható, valamint ASIO driver segítségével integrálható a kedvenc DAW programunkkal vagy esetleg más szimulátorral is. Emellett egy ToneRoom nevű editorral könnyen szerkeszthetővé válnak a hangszínek, amiket egy külön lábkapcsolóval élőben is egyszerűen lehet kapcsolgatni.

 

 

A VT20X és nagyobb társai a VX műanyag dobozaival ellentétben hagyományos fa dobozokba kerültek, a VOX-hoz hű egyedi kinézettel. A kinézet mellett a hangzásra is odafigyeltek, hiszen a VET mellett egy továbbfejlesztett Valvetronix áramkör is bekerült a VTX sorozatba, amivel több lehetőségünk van beavatkozni a jelútba és a végső hangzásba úgy, hogy a korábbi Valvetronixnál használt kapcsolásokat kézzel is lehet befolyásolni. Tehát kapcsolható a cső bias beállítása és a modellezett A vagy AB osztály. Mindez programozható, menthető, lábkapcsolható és az USB csatolón keresztül a ToneRoom szoftverrel menedzselhető.

Már csak a hangszerüzletekbe kell elfáradni és kipróbálni.
Hajdu Zoli

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Audiopole AudioPressBox Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Panphonics Roland Professional AV Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.
Széchenyi 2020